سایپا اسفند 97 در پی ضرب و شتم یک مشتری اعلام کرد مجوز نمایندگی متخلف باطل شده، اما گزارش میدانی حکایت از ادامه فعالیت آن نمایندگی 2 هفته پس از تخلف دارد، اینکه شرکت اعلام کند که مجوز نمایندگی متخلف باطل شد، اما مغایر آن عمل شود نوعی سوءمدیریت است، چراکه حداقل اعتماد باقی مانده در میان مشتریان از بین می رود.

به گزارش مرور نیوز، اسفند سال گذشته (اسفند 97) پس از اینکه ویدئویی از ضرب و شتم یکی از مشتریان زن سایپا توسط کارمند نمایندگی کرمان سایپا ، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا کرد، سایپا در بیانه ای ضمن عذرخواهی از توقف فعالیت این نمایندگی خبر داد و حتی عبداللّه بابایی، نماینده ویژه شرکت خودروسازی سایپا با انتقادات بسیار درباره رفتار زننده کارمند سایپا به برخورد با نمایندگی متخلف تاکید کرده بود و گفته بود ضمن لغو نمایندگی، تابلوی لغو آن نیز درب این نمایندگی نصب شده است.

حال پس از چند ما از این ادعای سایپا، در بررسی میدانی از محل نمایندگی متوجه شد که فعالیت این نمایندگی همچون گذشته ادامه دارد و به نوعی مجوز آن نیز باطل نشده است، چراکه بررسی ها نشان داد 2 هفته بعد از آن اتفاق زننده کارمند نمایندگی، فعالیت آن دوباره در همان واحد کسب ادامه یافته است، حال سوال این است آیا این نوع برخورد از سوی شرکتی که مدعی حمایت از حقوق مصرف کننده و مشتریان خود هست توهین به مشتریان محسوب نمی شود؟ اینکه شرکت اعلام کند که مجوز نمایندگی متخلف باطل شد، اما مغایر آن عمل شود نوعی سوءمدیریت است، چراکه حداقل اعتماد باقی مانده در میان مشتریان از بین می رود. از این رو به نظر می رسد در سطح کلان تر دستگاه های نظارتی باید بر رفتار شرکت ها با مشتریان نظارت کنند. چراکه رعایت حقوق مصرف کننده تنها مربوط به قیمت گذاری نیست و جنبه های دیگری نیز شامل می شود.

از طرف دیگر برخورد با نمایندگی های متخلف وظیفه شرکت است و این نباید یک اقدامی نمایشی باشد، چراکه احمد کریم پور مدیرعملیات فروش و امور نمایندگی‌های سایپا در نیمه دوم سال گذشته به دلیل افزایش مشکلات ناشی از عدم تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده و مشکلاتی که در نمایندگی ها رخ داده بود تاکید داشته« شرکت سایپا با کمک بخش حراست به دلیل شکایت هایی که مردم از برخی نمایندگی ها داشتند با مراجعه نامحسوس به نمایندگی های این شرکت در صدد است تا تخلف در نمایندگی های فروش خود را به صفر برساند و اگر از بخشنامه‌ها تخلف کنند سلب مجوز می‌شوند.»