وزیر جهاد با اعلام اینکه امسال در پنبه نسبت به پارسال بیش از 40 درصد افزایش تولید­ خواهیم داشت، اضافه کرد: در مورد محصولاتی مانند روغن تا خودکفایی فاصله زیادی داریم. خودکفایی در این زمینه از 6 درصد به حدود 16 درصد رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، محمود حجتی با ابراز اینکه در بخش کشاورزی با رکود کمتری روبه‌رو بودیم، افزود:­ تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود کشورمان در زمینه آب و خاک و از نیروی انسانی و ابزار و فناوری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه "در ارتباط با محصولات اساسی، طرح‌های بلندمدت را بازنگری کردیم"، ادامه داد: کشورمان در زمینه روغن و دانه‌های روغنی و کنجاله وابسته است اما در چند سال گذشته، رشد خوبی داشتیم ولی متناسب با تقاضا و نیاز کشورمان نیست.

حجتی با اظهار اینکه "طرح توسعه کلزا را در دست اجرا داریم"، گفت: در چغندر و شکر هم بحث کشت پاییزه را که مصرف آب را کاهش می‌دهد در دست انجام­ داریم.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارها در سال 1395 نسبت به سال 1390 در بخش کشاورزی افزایش اشتغال داشتیم و با توجه به طرح‌های جدید از جمله گلخانه‌ها، مصرف آب کاهش و اشتغال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پارسال حدود سه هزار هکتار رشد داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 5 هزار و پانصد هکتار به میزان گلخانه‌ها اضافه کنیم.

وزیر­ جهاد کشاورزی گفت: اکنون باید حدود 50 تا 60 هزار هکتار گلخانه داشتیم تا هم‌گام با جهان باشیم.

حجتی در زمینه طرح آمایشی در بخش کشاورزی گفت: این طرح در مراحل نهایی است و به‌تنهایی قابلیت اجرایی ندارد و به الزامات اجرایی نیاز دارد.

وی افزود: جهش قیمت ارز اثر منفی به‌روی کالاهای کشاورزی داشت.

حجتی با اعلام اینکه "امسال در پنبه نسبت به پارسال بیش از 40 درصد افزایش تولید­ خواهیم داشت"، اضافه کرد: در مورد محصولاتی مانند روغن تا خودکفایی فاصله زیادی داریم. خودکفایی در این زمینه از 6 درصد به حدود 16 درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه گندم انتقاداتی مطرح می‌شود که چرا این محصول را تولید می‌کنیم زیرا با قیمت ارزان‌تر می‌توانیم آن را وارد کنیم در حالی که این موضوع، درست نیست.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکثر کشورها به محصولات راهبردی، یارانه اختصاص می‌دهند از جمله ترکیه حدود 15 میلیارد دلار در بخش کشاورزی یارانه می‌پردازد و آمریکا حدود 100 میلیارد دلار و­ اروپا حدود 200 میلیارد یورو یارانه می‌پردازد.

حجتی اضافه کرد: محصولات کشاورزی ما با توجه به قیمت جهانی، اکنون با ارز 6 تا 7 هزار تومان تولید می‌شود.

وی گفت: مرغ اگر بخواهد بر اساس ارز نیمایی محاسبه و از خارج وارد شود قیمت آن حدود 25 تا 26 هزار تومان می‌شود.

حجتی تأکید کرد: قیمت مرغ در بازار باید 12 هزار و 900 تومان عرضه شود نه 14000 تومان.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه "امسال در تولید گندم خودکفا هستیم" گفت: بر اساس آمار و ارزیابی‌ها، امسال بیش از نیاز کشور، گندم تولید کردیم. پیش‌بینی ما این بود که امسال حدود یک تا یک و نیم میلیون تن بیشتر از نیاز کشور تولید می‌کنیم و کسری پارسال را جبران می‌کنیم زیرا امسال 2 برابر پارسال بارندگی داشتیم.

وی افزود: امسال دولت گندم را با قیمت 1700 تومان خواهد خرید.

حجتی گفت: 70 هزار نانوا، گندم با قیمت 660 تومان و آزادپزها هم حدود 900 تا 950 تومان، تحویل می‌گیرند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در بخش تولید محصولات کشاورزی باید زنجیره تولید دیده شود.

وی گفت: تأمین نهاده کارخانه خوراک دام، خدمات دامپزشکی، مرغ مادر و جوجه یکروزه، پرورش گوشتی، کشتارگاه و شبکه مویرگی در زنجیره مرغ وجود دارد. 30 تا 35 درصد شبکه این گونه عمل می‌کنند.

حجتی افزود: بنیان‌هایی مانند تعاونی تولیدکنندگان نداریم. باید این تعاونی‌ها را ایجاد و توانمند کرد و باید در این زمینه کار فرهنگی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عقب‌افتادگی در پرداخت خسارت سیل‌زدگان در استان‌های سیل‌زده داشتیم که پول، تأمین شده و به حساب استان‌ها واریز شده است و این عقب‌افتادگی جبران می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: بخش کشاورزی به‌طور متوسط، حدود 12 هزار میلیارد تومان در سال به‌علل گوناگون از جمله حوادث طبیعی خسارت می‌بیند که باید سهم بیمه‌ها در جبران این خسارات افزایش یابد و به حدود 30 تا 40 درصد برسد.

وی ادامه داد: دولت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی حدود 1500 میلیارد تومان در ردیف بودجه اختصاص می‌دهد که این رقم کم است.

حجتی متذکر شد: اکنون آب کمتری در مقایسه با سال 92 در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و در بهره‌وری آبیاری از 37 درصد به حدود 44 درصد رسیدیم و بهره‌وری در آب در مرزعه، باغ و محصول به‌طور متوسط سالی 5 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در سال 1392 به‌ازای هر مترمکعب آب حدود 850 تا 900 گرم محصول تولید می‌کردیم که اکنون به بیش از 1200 گرم افزایش یافته است و این روند ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 5 سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا کردیم.