اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سفر دوم آذرماه یک هیات 50 نفره تجاری اسلوونیایی به تهران با سرپرستی «بروت پاخور» رییس جمهوری اسلوونی، خبر داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اتاق ایران، قرار است فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور سه شنبه این هفته (دوم آذرماه) در نشستی مشترک راه های گسترش همکاری میان تهران- لیوبلیانا را بررسی کنند.

اردیبهشت ماه امسال نشست مشترک اقتصادی دو کشور در اتاق ایران برگزار شد و شماری از مدیران و نمایندگان شرکت‌های تجاری و اقتصادی و بانک‌های اسلوونی، درباره راه‌های توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی تبادل نظر کردند.

در آن نشست «مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران و اسلوونی می‌توانند در زمینه انرژی، نفت و گاز، ساختمان و مسکن، حمل و نقل، معدن، کشاورزی، صنایع فولاد و داروسازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

تخت روانچی افزود: انعقاد قرارداد در بخش انرژی، پتروشیمی، داروسازی، صنایع فولاد، کشاورزی و صنایع خودروسازی بین طرف‌های اسلوونیایی و ایرانی اهمیت دارد و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها از مشارکت، همکاری و سرمایه گذاری استقبال می‌کند و فرصت‌‌های لازم برای حضور شرکت‌های این کشور در ایران فراهم است.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری متقابل همراه با افزایش صادرات و واردات بین دو کشور، اهمیت دارد. اسلوونی فرصت‌هایی در بخش فناوری نوین پیش رو دارد؛ در حالی که موقعیت ژئواستراتژیک ایران، همکاری در مورد نفت و گاز و استفاده از مسیرهای حمل و نقل را به دیگر کشورهای منطقه میسر می‌کند.

تخت روانچی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از حضور شرکت‌های اسلوونیایی به ویژه در مناطق آزاد تجاری استقبال می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، دیماه پارسال یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اسلوونی در تهران امضا شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در نشست با هیات اقتصادی اسلوونی در تهران گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.

به گفته «علی طیب نیا»، دو کشور روابط مطلوب سیاسی دارند اما حجم روابط اقتصادی و تجاری آنها در حد قابل توجه و مناسب نیست که امیدواریم اجرای برجام و رفع تحریم ها، زمینه تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور را فراهم سازد.

«ازدراوکو پوچیوالشک» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، در آن سفر از آمادگی شرکت های صنعتی اسلوونی برای سرمایه گذاری در ایران در بخش های تولیدی بویژه لوازم خانگی و کشاورزی خبر داد.

به گفته این مقام اسلوونیایی، شرکت های این کشور در زمینه های مختلف مانند انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری توانمندی های خوبی دارند که با توجه به رفع تحریم ها و توافق هسته ای زمینه برای همکاری های آنها با شرکت های ایرانی فراهم شده است.

اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.

بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.