یکی از پژوهشگران حوزه اقتصاد و رسانه از ضرورت جلوگیری از حملات سایبری در کشورهای در حال توسعه خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، یکی از پژوهشگران حوزه اقتصاد و رسانه  از ضرورت جلوگیری از حملات سایبری در کشورهای در حال توسعه خبر داد و گفت: معمولا در کشورهای در حال توسعه حملات سایبری به شرکت‌های کوچک و متوسط که سرمایه‌ها و منابع ملی در آن وجود دارد، انجام می‌شود و این کشورها باید با تدوین پیوست رسانه‌ای بتوانند اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه به مردم و علی‌الخصوص مدیران بدهند تا از این حملات جلوگیری شود.

دومین کرسی آزاد اندیشی و بیست و یکمین دوره از سلسله نشست های تخصصی اقتصاد و رسانه با محوریت “ملی سازی فضای مجازی “در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد.

در این برنامه که در قالب سومین نشست تخصصی پدافند رسانه ای برگزار شد، محورهای مهمی نظیر پدافند سایبری و رسانه ای ، دفاع از زیر ساخت های فضای مجازی زیر نظر اساتید و کارشناسان مطرح این حوزه بررسی  شد.

بر اساس این گزارش، در شرایط کنونی که کشورهای جهان برای صیانت از حریم خصوصی کاربران بومی، مسیر ملی سازی فضای فضای مجازی داخلی را پیش گرفته‌اند، همگامی با فرایندهای جهانی برای پشتیبانی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. در این حال خلل تهاجمات ادراکی و شناختی رسانه های خارج از کشور، لزوم صیانت از کاربران داخلی برای اجتناب از اشتباهات محاسباتی و حفظ سرمایه های فردی و سازمانی، اهمیت ویژه ای یافته است.

* ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات جهت مقابله با جنگ روانی

 گفتنی است در این کرسی آزاد اندیشی محمد شیربیگی درباره ملی سازی فضای مجازی با هدف صیانت از دارایی های مردم در برابر اخبار دروغین مقاله ای ارائه کرد.

وی در مقاله خود ایجاد شبکه ملی اطلاعات را ضرورت امروزه جامعه بخصوص جهت مقابله با جنگ روانی دشمن برشمردند و با طرح برخی شواهد و مستندات موجود به وظایف شورایعالی فضای مجازی با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ پرداختند‌.

* ضرورت جلوگیری از حملات سایبری در کشورهای در حال توسعه 

در ادامه کرسی آزاد اندیشی محمدرضا زارع برزشی در خصوص نقش پیوست رسانه در صیانت از منابع ملی مقالاتی ارائه کردند و به ضرورت تدوین پیوست رسانه برای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... پرداختند در این تحقیق بیان شده که معمولا در کشورهای در حال توسعه حملات سایبری به شرکت‌های کوچک و متوسط که سرمایه‌ها و منابع ملی در آن وجود دارد، انجام می‌شود و این کشورها باید با تدوین پیوست رسانه‌ای بتوانند اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه به مردم و علی‌الخصوص مدیران بدهند تا از این حملات جلوگیری شود یا به حداقل ممکن برسد و سرمایه‌های ملی از بین نرود.

* حکمروایی اقتصاد پلت فرمی پایه و اساس استارت آپ های موفق دنیا طی چند سال اخیر 

 ظرفیت‌های اقتصاد پلت فرمی در فضای مجازی برای اشتغال زایی و پیشرفت اقتصادی کشور توسط سیده مهناز حسینی ارائه شد.

در این‌تحقیق بیان شد که در چند سال اخیر اقتصاد پلت فرمی پایه و اساس استارت آپ های موفق دنیا و اساس تجارت دنیای مدرن امروز است که یک نوع حکمروایی نیز ایجاد کرده است.

در بخش دیگری از این مقاله عنوان شد که این نوع اقتصاد در لایه های سکو و کاربران فضای مجازی مطرح است،با توجه به صیانت از سرمایه های اقتصادی  کشور واطلاعات کاربران ، نیاز به بومی سازی فضای مجازی ضروری بوده.در نهایت بومی سازی آپ ها و گسترش فعالیت آنها و تبدیل شدن به پلت فرم های بومی در سطح کشور و حتی قابل رقابت با معادل آن در سطح شاخص‌های جهانی نیز  مطرح است تا با توجه به مزایای این نوع مدل کسب و کار شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم.

حسن ضیایی جباری در این کرسی اندیشی نیز موضوع رمز ارزها و ارز دیجیتال ملی، در بستر اینترنت ملی را، با ارائه مقدمه ای در مورد روش های پرداخت نوین و تاریخچه رمز ارزها، سیر تحول بیت کویین ونیز چشم انداز، بازار آینده ،مزایا و معایب ،ارائه را آغاز  کردند. سپس جایگاه حقوقی و موضع گیری کشورهای جهان در مورد رمز ارزها ،ارائه شد. 

وی شانس بقا و نقاط ضعف رمز ارز بیت کویین را بررسی کردند. بعد از آن، تب استخراج بیت کویین در ایران و موضع گیری حاکمیت در مورد آن و نظرات کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. سپس  با کنکاش در رمز ارز ملی چند کشور،به بررسی نیاز ،نحوه عمل و بستر ایجاد رمز ارز ملی ایران پرداخته شد. در این راستا رابطه شبکه اطلاعات ملی با رمز ارز ملی و نیز نقش پدافند غیرعامل در مواجهه با فرصت ها و تهدید های رمز ارزها بررسی شد و در نهایت با بررسی نقش پیوست رسانه ای و سواد  رسانه ،جمع بندی و نتیجه گیری ،به ارائه خود پایان دادند.

* تاکید برلزوم ملی سازی فضای مجازی 

 زهراملابابایی در پایان نقش رسانه ملی درکاهش آسیب‌های ناشی ازعدم مشارکت مردم دراقتصادسالم رابامقدمه ای درموردتوسعه اقتصادی باتوجه برمشارکت مردمی درسیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های اقتصادی وهمچنین توجه به تولیدداخلی و راهکارهای رسانه در این زمینه را موردبررسی قرارداده وهمچنین باتوجه به فقدان نظام مدیریت امنیت زیرساخت‌ها و جرایم رایانه‌ای و کارکردهای منفی فضای مجازی لزوم ملی سازی فضای مجازی راخاطرنشان می سازد و  این مهم محقق نمی شود مگر با تقویت هویت ملی فرهنگی ازطریق بکارگیری ابزارهایی نظیررسانه و فضای مجازی و درپایان باجمع بندی موضوعات و اینکه رسانه جمعی بعنوان گسترده ترین و فراگیرترین ابزار نقش بسیار بالا در تقویت مشارکت و همبستگی مردم داردبه بحث خود خاتمه داد.