پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تصمیم هند برای حذف اسکناسهای درشت، برای طلا بسیار گران تمام شده و ریزش بیش از ۱۳۰ دلاری قیمت این فلز در دو هفته گذشته را به دنبال داشته است.

به گزارش مرور نیوز، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرمایه گذاران انتظار داشتند پیروزی دونالد ترامپ از قیمت طلا حمایت کند و پیش بینی می کردند ابهام پیرامون سیاستهای وی، تقاضا برای دارایی‌های مطمئن شامل این فلز زرد را تقویت کند. اما با گذشت دو هفته از پیروزی ترامپ، طلا با خروج سرمایه گذاران از صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت این فلز و معاملات آتی، به پایین‌ترین قیمت در ۹ ماه اخیر سقوط کرده است و نزدیک مرز ۱۲۰۰ دلار ایستاده است.

بازارها به جای ابهام، انتظار دارند اقتصاد آمریکا با قول رییس جمهور آینده این کشور برای افزایش هزینه بر روی زیرساخت، رشد قوی‌تری داشته باشد. این امیدواری به صعود ارزش دلار منجر شده و قیمت طلا را که معمولا رابطه معکوسی با این ارز دارد، تحت فشار منفی قرار داده است.

به گفته تحلیلگران کومرس بانک، طلایی که از صندوقهای سرمایه گذاری خارج شده، از میزان طلایی که از اواسط تابستان وارد این صندوقها شده بود، فراتر رفته است. سرمایه گذاران هفته گذشته ۳۰.۵ تن طلا در صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت طلا فروختند که بزرگترین میزان در سه سال اخیر محسوب می شود.

شرکت بی ام آی ریسرچ قیمت مورد پیش بینی برای هر اونس طلا در سال ۲۰۱۷ را از ۱۴۰۰ به ۱۳۰۰ دلار تنزل داده است.

از سوی دیگر در هند که یکی از مصرف کنندگان بزرگ طلا در جهان به شمار می‌رود، نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور به منظور مقابله با جعل اسکناس، فرار مالیاتی و مبارزه با رشوه، تصمیم گرفته است اسکناس ۵۰۰ روپیه و اسکنانس ۱۰۰۰ روپیه ای که درشت‌ترین اسکناس‌های هند هستند و به ترتیب ۷.۵۰ و ۱۵ دلار ارزش دارند را حذف کند. مردم هند تا ۳۰ دسامبر فرصت دارند تا با تحویل این اسکناس‌ها، پول جدید دریافت کنند.

نتیجه این اقدام کمبود نقدینگی در زمان اوج تقاضا برای طلا در فصل جشنهای عروسی بوده است که امسال از ۲۰ نوامبر تا ۱۴ دسامبر برگزار می شود. هند با چین برای تصاحب عنوان بزرگترین بازار جهان برای خرید طلای فیزیکی رقابت می کند.

رییس انجمن شمش و جواهر هند در این باره به وال استریت ژورنال گفت: کل تجارت متوقف شده است و به نظر می رسد هند به سوی یک اقتصاد فاقد نقدینگی حرکت می کند. علاوه بر بحران نقدینگی، هند ممکن است واردات طلا را به طور موقت ممنوع کند تا مانع تبدیل پولهای نقدی غیرقانونی شود.

به گفته سیمونا گامبارینی، این مسئله تاثیر منفی بر قیمت طلا داشته است.

طلا سال سختی در هند داشته است. واردات طلا به هند در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت که تا حدودی به دلیل مالیات یک درصدی برای محصولات طلای تولید شده بود. این مالیات باعث شد جواهرفروشان از ماه مارس به مدت چند هفته فروشگاه‌هایشان را تعطیل کنند.

فروش طلا در زمان فستیوال اکتبر برای مدت کوتاهی افزایش یافت اما هفته گذشته بسیاری از جواهرفروشان دوباره فروشگاه‌هایشان را تعطیل کردند. معامله گران به کاهش تقاضا و همچنین نگرانی فروشندگان نسبت به تحقیقات ماموران مالیاتی درباره فروش طلا در زمان جمع آوری اسکناسهای درشت، به عنوان دلایل این کاهش اشاره کرده اند.

اما در مورد تاثیر پیروزی ترامپ، بعضی از تحلیلگران معتقدند واکنش بازار زودهنگام بوده است. در واقع بعضی از سیاستهای ترامپ که تورم زا هستند، برای طلا به عنوان پناهگاهی در برابر تورم بد نخواهند بود.