وزیر صمت با تاکید بر اهمیت همراهی دستگاه‌های مختلف برای گسترش بازده صنعت معدن در کشور، گفت: حفظ فضای سبز و منابع طبیعی یکی از دغدغه‌های امروز ما است و معادن مکلف به توجه به این هستند.

به گزارش مرور نیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مطابق بیانات مقام معظم رهبری تولید امری مقدس و تلاش برای تولید جهاد است؛ در دوران دفاع مقدس تمام مردم پای کار آمدند پس باید امروز هم در زمینه تولید به این موضوع دست پیدا کنیم. محور‌های ۷ گانه برای صنعت، معدن و تجارت تعریف شد که یکی از آن‌ها به معادن می‌پرداخت؛ معادن منبعی خدادادی است که می‌تواند  سرمایه کشور ما باشد اما اگر از آن به عنوان بودجه استفاده کنیم به اُفت تبدلی می‌شود.

او فعالیت‌های امروز را شروعی برای رسیدن به اهداف دانست و گفت: اکتشاف در صنعت معدن شاید مهم تر و ارزشمندتر از تولید یک قطعه در ایر شاخه‌های صنعت باشد؛ سالیانه ۵۰۰ میلیون تن استخراج داریم که بخش عمده‌ای از آن در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است؛ خوشبختانه امروزه به غیر از آلومینیوم که ۷۰ درصد وارداتی است به حجم استخراج مناسبی دست یافته ایم و شروع فعالیت معدنی اکتشاف است که دقیقا بنا بر آمار‌ها نقطه ضعف کشورمان است.

رحمانی با اشاره اینکه اغلب اکتشافات کشورمان به بررسی‌های سطحی مربوط می‌شود، تاکید کرد: مهم‌ترین دغدغه ما در اکتشافات بود و خوشبختانه امروز شاهد اکتشاف در مناطق مختلف بودیم که مجموع این اکتشافات برابرمیزان سال‌های اخیر برآورد شده است؛ اکنون زمینه برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌های جدید بیش از گذشته در زمینه معدن فراهم شده است.

* توان دولتی و سازمانی ما بیش از عملکرد امروز است

وزیر صمت تصریح کرد: توان دولتی و سازمانی ما بیش از عملکرد امروز است؛ باید اطلاعات به دست آمده بین بخش‌های مربوط به صنعت معدن و شرکت‌های فعال در این زمینه مبادله شود، همچنین دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان می‌توانند همراه معدن باشد.

او با اشاره به نقش قابل توجه معادن و سرمایه‌ های نفتی در تامین ارز مورد نیاز کشور بیان کرد: به دنبال آن هستیم که معادن به یکی از پایه‌های اقتصادی استان‌ها تبدیل شود و حدالامکان اختیارات را برای استان‌ها تفویض کنیم. باید تعریف معدن در ذهن مردم به عاملی برای رفع فقر و محرومیت زدایی تبدیل شود.

رحمانی تاکید کرد: برنامه جامعی مد نظر داریم تا به انقلاب معدنی دست پیدا کنیم؛ بسیاری از کشور‌ها علی رغم وجود فصای سبز اقدام به انجام فعالیت‌های معدنی می‌کنند اما باید برای تمام اقدامات برنامه از پیش تعیین شده داشته باشیم.

همچنین وزیر صمت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت همراهی دستگاه‌های مختلف برای گسترش بازده صنعت معدن در کشور، اظهار کرد: حفظ فضای سبز و منابع طبیعی یکی از دغدغه‌های امروز ما است و معادن مکلف به توجه به این هستند.

او ادامه داد: ارتباط مناسبی بین وزارت صمت و سازمان‌های مرتبط مثل سازمان محیط زیست و منابع طبیعی، جهاد و غیره به وجود امده است و برنامه‌های مشترکی برای حفظ محیط زیست خواهیم داشت.

* اکتشاف دروازه ورود به فعالیت در حوزه معدن است

رحمانی گفت: اکتشاف دروازه ورود به فعالیت در حوزه معدن است؛ بدون به این حوزه توجه به این موضوع مابقی فعالیت‌ها صرفا شعار است پس باید با توجه به منابع غنی معدنی کشورمان به حوزه اکتشاف توجه ویژه‌ای داشته باشیم.