ما نتیجه هشت سال ریاست جمهوری اصولگرایان و در راس آنها احمدی نژاد را دیدیم و چوب این انتخاب را خوردیم. متاسفانه به خاطر مدیریت غلط در آن دوران، مردم تاوان سنگینی پس دادند و عده ای کیسه های خود را دوختند. اگر دقت کنید زندانیان اصولگرا، همه اقتصادی هستند و زندانیان اصلاح طلب، سیاسی. یعنی فساد های مالی و بعضا اخلاقی بین اصولگرایان باعث سلب اعتماد مردم از این گروه سیاسی شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از استاد نیوز سعید قاهری، وکیل دادگستری در گفت‌و‌گو با خبرنگار استادنیوز به تحلیل شرایط انتخاباتی پرداخت.

قاهری درباره شانس پیروزی روحانی در انتخابات ۹۶ اظهار داشت:اگر شرایط به صورت معمولی پیش برود، شانس آقای روحانی از همه بیشتر است و احتمال رای آوردن ایشان بالاست. اما اینطور که به نظر می‌رسد عده ای به دنبال تخریب ایشان هستند و با این سیاست مخرب، سعی در کسب قدرت دارند. اگر این موج تخریبی مورد حمایت افراد ذی نفوذ هم باشد طبیعتا تاثیر گذار است. البته بخشی از این تاثیرگذاری توسط رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی مانند تلگرام با روشنگری قابل جبران است. اگر شبکه های اجتماعی بتوانند در این فضا خوب عمل کنند احتمال نتیجه گیری آقای روحانی بالاست.

وی درخصوص علت نامزدی آقای جهانگیری گفت: این اقدام یک حرکت طبیعی از سوی اصلاح طلبان بود. باتوجه به اینکه آقای احمدی نژاد هم در این انتخابات ورود کردند بهانه ای برای رد صلاحیت آقای روحانی فراهم شد به همین جهت طبیعتا باید یک نفر به موازات ایشان بالا می‌آمد تا اگر این اتفاق می‎افتاد جناح اصلاح طلب و اعتدالیون رو دست نخورند. متاسفانه شورای نگهبان، جناحی عمل می‌کند و در جریان رقابت های شورای شهر و ریاست جمهوری بارها امتحانش را پیش مردم پس داده است. شورای نگهبان معمولا با بهانه های زیادی آنطور که خواسته صحنه آرایی کرده و بر مدار منطق حرکت نمی‌کند. این مجموعه سالها خلاف نظر مردم عمل کرده است.

قاهری در رابطه با اقدامات گروه جبهه مردمی و اعلام کاندیداتوری آقایان رئیسی، قالیباف، حاجی بابایی و زاکانی از طرف این مجموعه اذعان داشت: هیچ کدام از این گزینه ها باتوجه به عملکردشان وجاهت قانونی ندارند. ما نتیجه هشت سال ریاست جمهوری اصولگرایان و در راس آنها احمدی نژاد را دیدیم و چوب این انتخاب را خوردیم. متاسفانه به خاطر مدیریت غلط در آن دوران، مردم تاوان سنگینی پس دادند و عده ای کیسه های خود را دوختند. اگر دقت کنید زندانیان اصولگرا، همه اقتصادی هستند و زندانیان اصلاح طلب، سیاسی. یعنی فساد های مالی و بعضا اخلاقی بین اصولگرایان باعث سلب اعتماد مردم از این گروه سیاسی شده است. به همین جهت، اعتقادی به این دوستان ندارم و به نظرم هیچکدام وجاهت مردمی ندارند.

قاهری درباره اقدامات اخیر آقای احمدی نژاد و بقایی و اعلام کاندیداتوری این دو نفر بیان کرد:مردم سابقه سیاه ایشان را هیچگاه فراموش نمی‌کنند. ایشان متاسفانه در هیچ قالبی هم نمی‌گنجد و آدم غیرقابل پیش بینی و ساختارشکنی است. متاسفانه قوه قضاییه هم پرونده های مربوط به این افراد را به سرانجام نرساند تا اکنون شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. اینها اهل شانتاژ سیاسی هستند و علی‌رغم اینکه این قدر ادعای ولایت مداری دارند، با اقداماتشان خوب نشان دادند که هیچ اعتقادی به این مسئله ندارند. برخلاف این جریان، آقایان اصلاح طلب باتوجه به اینکه همیشه متهم به عدم التزام به ولایت فقیه بودند اتفاقا بیشترین نجابت را در اینگونه مسائل به خرج دادند. در هر صورت خدارا شکر می کنیم افتضاح ایشان را جلوی چشم دیدیم و توخالی بودن دروغ ها، تهمت ها و بی حرمتی هایی که به آقای هاشمی و آقای خاتمی کرد امروز برای همگان ثابت شد. اگر آقای موسوی آن روز از سر دلسوزی می‌گفت ایشان آدم دروغگویی است امروز ثابت شد که دلیل و برهانش چه بوده. هدف برای آقای احمدی نژاد کاملا وسیله را توجیه می‌کند و ولایت و شرع و قانون و عرف هیچ محدودیتی برای ایشان ایجاد نمی‌کند. شورای نگهبان نیز با استناد به این موارد به راحتی می‌تواند ایشان را رد صلاحیت کنند.

وی در پایان درباره میزان مشارکت مردمی در انتخابات ۹۶ گفت:مشارکت مردم در این انتخابات خوب خواهد بود. اگر رانت خواری رسانه ای در جامعه وجود نداشته باشد نیز بهتر می‌شود. مثلا صدا و سیما مرتبا سخنرانی امام جمعه های منتقد را پخش می‌کند ولی اگر آقای رئیس جمهور یک حرکتی انجام دهند دچار سانسور خبری می‌شوند. ادامه این اقدامات باعث لبریز شدن صبر مردم می‌شود و باعث رخ دادن اتفاقات و نتایج سال ۷۶ و ۹۲ می‌شود. هر چقدر آقایان به تخریب یک جناح و یک نامزد خاص بپردازند، اقبال مردمی به سمت آن فرد بیشتر می‌شود.