استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد انتخابات استان در محل استانداری گفت: حضور مردم در ساعت های اولیه در شعبه های اخذ رای گسترده است.

به گزارش مرور نیوز، سید علی اکبر پرویزی پس از آغاز رای گیری در ساعت هشت صبح روز جمعه تاکید کرد که بر اساس گزارش های رسیده تمام صندوق های رای آماده و فعال است تا آرای مردم را جمع آوری کنند.
وی تاکید کرد که در 30دقیقه اولیه رای گیری، سه هزار نفر آرای خود را به صندوق انداختند، حضور این تعداد رای نشان می دهد تمام شعبه ها فعال و مردم با علاقه خاصی آماده مشارکت حداکثری در انتخابات هستند.
وی در همین حال ابراز امیدورای کرد که شاهد چنین حضوری تا پایان رای گیری در شهرها، بخش ها و روستاهای استان باشیم.
وی از مسئولان خواست بویژه در بخش فناوری مراقبت کنند که سیستم های فنی دچار نقص نشود که در صورت بروز مشکل پیش بینی شده است، رای گیری بدون وقفه با دست انجام تا مشکل رفع شود.
وی با تاکید به اینکه تدابیر لازم برای برگزاری انتخاباتی پر شور،گسترده، سالم، قانونمند و شفاف آماده است، از مردم خواست رای دهی را به ساعت های پایانی که شعبه های اخذ رای شلوغ است، موکول نکنند.
به گفته استاندار خراسان جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات مرتب از شعبه های اخذ رای در 11شهرستان تابعه بازدید می کنند و در صورت وجود مشکل نسبت به رفع آن اقدام می کنند.
پرویزی اضافه کرد: باید به مردم اطمینان داده شود، از رای آنها به عنوان حق الناس حفظ خواهد شد و اطمینان هم می دهیم که با تمام توان از آرای آنها به عنوان امانت حفظ خواهد شد.
وی اظهار کرد که 29اردبیهشت روز خوبی برای رای دهندگان باشد و شاهد تداوم برکات آن برای سال های سال باشیم و مسئولان و دست اندرکاران امر بتوانند از این امتحان سربلند بیرون آیند.
وی بیان کرد: نمایندگان فرمانداران و دست اندرکاران کار برگزاری انتخابات مرتب موارد اشکال را گزارش می کنند، تا نسبت به رفع موارد احتمالی اقدام شود.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر ایرادی هم باشد، نیروهای کمکی برای رفع موارد رخ داده اعزام خواهند شد.
وی در همین حال تصریح کرد: آمادگی لازم وجود دارد که در صورت تمدید زمان رای گیری، آرای افراد حاضر در محل اخذ رای جمع آوری شود.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا در 11 شهرستان تابعه استان از ساعت هشت صبح روز جمعه آغاز شده است.
902 شعبه اخذ آرای مردم استان را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی جمع آوری می کند.
تعداد صندوق های اخذ رای ریاست جمهوری 902 صندوق و شوراهای اسلامی شهر و روستا یک هزار و 202 صندوق است.
رای گیری شورای اسلامی شهر بیرجند در 92 شعبه با پیش بینی 410 صندوق اخذ رای به روش الکترونیکی انجام می شود، اما اخذ رای برای ریاست جمهوری دستی است.
انتخابات شوراهای اسلامی در 908 روستای استان برگزار می شود.
همچنین چهار هزار و 817 نامزد شورا در حوزه روستایی استان، برای تصاحب 2 هزار و 822 کرسی، با هم رقابت می کنند.
مجموع ثبت نام شدگان برای نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستای استان پنج هزار و 678 نفر است
نامزدها در حوزه شهری برای تصاحب 139 کرسی رقابت می کنند.
یکهزار و 170 ناظر و سر ناظر در استان مسئولیت نظارت برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عهده دارند.
جمعیت خراسان جنوبی بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن آبان ماه سال 1395، 769هزار نفر اعلام شد که از این تعدادد 454 هزار(59درصد) نفر شهری و 315 هزار نفر (41درصد) روستایی هستند.
از 769 هزار نفر جمعیت استان، 552 هزار نفر واجد شرایط حق رای در انتخابات این دوره هستند که از این تعداد 15هزار و 926 نفر رای اولی اند.
در این دوره انتخابات، با انصراف محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری و سیدمصطفی آقا میرسلیم، از ادامه رقابت های انتخاباتی، سید ابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا به عنوان سه نامزد باقیمانده در عرصه رقابت، در معرض رای مردم قرار دارند.
تعداد واجدان شرایط رای در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 تن اعلام شده است که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.