پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمعه 29 اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، حماسه جمعه 29 اردیبهشت برای همیشه در تاریخ ثبت شد و جمعیتی بیش از 41 میلیون نفر در سراسر کشور به میدان آمدند تا علاوه بر انتخاب رییس دولت دوازدهم، اعضا پارلمان های شهری را نیز انتخاب کردند.

مردم شهرستان های استان تهران نیز از این اتفاق مستثنی نبودند و در انتخابات 29 اردیبهشت، خوش درخشیدند.

در این گزارش به بررسی نکات انتخابات در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران می پردازیم.

 

ورامین؛فتوشاپی ها رای نیاوردند

قطار انتخابات شورای شهر ورامین در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که 36 نفر از 165 کاندیدای پنجمین دوره شورای شهر ورامین را بانوان تشکیل می دادند که بسیاری از این بانوان را افرادی دغدغه مند و ارزش مدار تشکیل می دادند که این ارزش مداری را در تصاویر تبلیغاتی آن ها می شد فهمید.

اما بودند افرادی، چه زن و یا مرد، که سعی کردند با کمک فتوشاپ و با اتکا به تصاویر زیبا وارد مهم ترین و تخصصی ترین مرکز تصمیم گیری مدیریت شهری شوند اما مردم این بار به فتوشاپی ها رای ندادند تا نشان دهند به خوبی تفاوت جایگاه ها را می دانند.

 

اعتماد دوباره به شورای شهر قبلی ورامین

از 9 نفر عضو شورای شهر ورامین در این دوره، 8 نفر در دوره چهارم شورای شهر حضور داشتند و تنها احمد خانی، نفر جدیدی است که در دوره پنجم به جمع شورایی های دیار 15 خرداد اضافه شد تا جمع خانی ها در شورای شهر به عدد 2 برسد.

محمد حسن فرجی، یکی از منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر ورامین است که در دوره های قبلی نیز همواره مورد انتخاب مردم بوده است و این بار نیز مردم به او اعتماد کردند.

 

باقرشهر و پاکدشت؛ تفاوت یک رای مانع حضور در شورای شهر شد

شاید بارها در تبلیغات صدا و سیما و یا سخنرانی ها شنیده و یا خوانده باشیم که «حتی یک رای سرنوشت ساز است» اما، این بار در باقرشهر به صورت عملی دیدیم که یک رای سرنوشت ساز است.

جایی که علیرضا قربانعلی با 2643 رای نفر هفتم انتخابات شورای اسلامی شهر باقرشهر شده و به عنوان نفر آخر در بین اعضاء اصلی شورای اسلامی باقرشهر قرار گرفت و حسین گراوند با 2642 رای از ورود به شورای شهر بازماند، بله، تنها یک رای مانع حضور گراوند شد.

در باقرشهر هر 14 نفر برای کسب یک کرسی شورای اسلامی شهر رقابت می کردند و 98 نفر از نامزدهای انتخاباتی برای حضور در 7 کرسی شورای اسلامی این شهر رقابت کردند اما یک رای سرنوشت ساز باعث شد تا گراوند در جمع اعضاء علی البدل قرار گرفته و قربانعلی عضو اصلی شورای شهر باقرشهر شود.

در پاکدشت نیر اتفاق مشابهی افتاد و علی اصغر خسروانی با 7197 رای نفر نهم و داود فتح الهی با 7196 رای نفر دهم شد، چون شورای شهر پاکدشت 9 عضو دارد، خسروانی عضو اصلی و فتح الهی علی البدل شد.

 

رباط کریم؛ بیشترین حضور بانوان در شورای شهر

شورای اسلامی شهر رباط کریم نیز دارای 7 عضو است که پریسا ایلانلو با 6456 رای به عنوان نفر اول پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی این شهر وارد شورای شهر شد تا منتخب اول مردم این شهر را بانوان تشکیل دهند، اما این همه ماجرا نبود.

حضور اعظم اسکندری راد و اکرم اینانلو در بین 7 عضو شورای اسلامی شهر رباط کریم عدد خانم های عضو شورا را به 3 خانم در بین 4 آقا رساند تا نزدیک به 43 درصد شورای اسلامی شهر رباط کریم را بانوان تشکیل دهند.

 

عرق بومی ارجمندی ها، فشمی ها و شمشکی ها در شورای شهر

در شهرهای ارجمند از شهرستان فیروزکوه و اوشان،فشم و میگون از شهرستان شمیرانات نگاهی به اسامی منتخبین شوراها نشان می دهد که مردم این شهرها به ارجمندی ها و فشمی های اصیل بهتر رای می دهند.

 

در ارجمند 4 نفر اول شورای شهر 5 نفره را حسین خلیل ارجمندی، محمد خلیل ارجمندی، کیوان خلیل ارجمندی و نعمت اله خلیل ارجمندی تشکیل دادند که نام خانوادگی این منتخبین به خوبی نشان دهنده ارجمندی بودن آن ها است.

در شهر اوشان،فشم و میگون نیز وحید خانی اوشانی، مجید آقا محسنی فشمی، امیر عباسی فشمی و محمود رضا صالحی فشمی 4 نفر از 5 عضو منتخب شورای شهر را تشکیل دادند تا بدانیم مردم این شهر به « خودی» ها بهتر اعتماد می کنند.

 

پردیسی ها شورا دار شدند

از دیگر شهرهای مورد توجه در کشور، شهر پردیس است، شهری که آراء آن در دوره قبل به دلیل تخلفات انتخاباتی ابطال شد و شهر بدون داشتن شورای شهر اداره می شد و از بابت نداشتن شورای شهر نیز صدمات فراوانی دید.

مرتضی حیدری، فرماندار پردیس در این خصوص به گفت: جای خالی شورای شهر در پردیس بسیار ملموس بود و اگر شورا داشتیم حقوق مردم بهتر مطالبه می شد.

این دوره از انتخابات شورای شهر پردیس اما به خوبی برگزار شد، البته به گفته حیدر فتاحی، دادستان پردیس، « تخلفات و جرائم متعددی توسط مراجع و دستگاه های انتظامی و امنیتی در خصوص خرید و فروش آرا و شمارش آرا به دفتر دادستانی پردیس اعلام شده است.» ، اما این تخلفات در حدی نبوده که تمام انتخابات را تحت الشعاع قرار دهد و بالاخره سیاست گذاری مدیریت شهری پردیس قرار است توسط اعضاء شورای شهر و نمایندگان مردم در این نهاد مردمی انجام شود.

 

انتظار شهریاری ها پشت دربهای فرمانداری

نامزدهای انتخابات شهرهای اندیشه، باغستان، صباشهر، فردوسیه، شهریار، وحیدیه شاهد شهر از توابع شهرستان شهریار عصر شنبه 30 اردیبهشت و زمانی که دیگر طاقت انتظار کشیدن برای اعلام نتایجی که گویا قرار نبود اعلام شود، نداشتند مقابل درب فرمانداری شهریار اتراق کردند تا اولین نفری باشند که نتایج را متوجه خواهند شد.

در این فضای انتظار، شایعات شروع به ایجاد شدن می کرد، یک نفر شایعه می کرد که قرار است برخی صندوق ها باطل شود، دیگری از اختلاف بین هیات نظارت و اجرایی می گفت و شایعات بی اساس فراوان که همواره در فضای خلاء اطلاع رسانی شفاف و به موقع ایجاد می شود.

در این اوضاع، احساس وظیفه کرد تا با اطلاع رسانی صحیح و دقیق، اوضاع را مدیریت کند، در این حالت فرمانداری شهریار،باز هم پاسخگو نبود، لذا به سراغ رییس ستاد پیشگیری از تخلفات شهرستان شهریار رفتیم و علت تاخیر بیش از حد را جویا شدیم.

فاضل حسینی، رییس دادگستری و ستاد پیشگیری از تخلفات شهرستان شهریار با رد شایعاتی مبنی بر ابطال تعدادی از صندوق های رای در شهرستان شهریار اظهار داشت: دلیل تاخیر در اعلام نتایج تجمیع آراء پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا عدم دریافت پرینت دستگاه های اخذ رای توسط برخی کاربران و عدم امضاء مسئولین شعب بوده است.

 

ستاد انتخابات شفاف و منظم قرچک

ستاد انتخابات شهرستان پر جمعیت قرچک چه قبل از انتخابات، چه حین اجرای انتخابات و چه بعد از آن، به اطلاع رسانی ایمان داشت و بسیار سریع در هر موردی مردم و خبرنگاران را محرم دانسته و به سرعت اطلاع رسانی می کرد.

علیرضا جعفری در ساعات ابتدایی از دستگیری 5 نفر در مورد تخلفات خرید و فروش آراء خبر داد.

این اطلاع رسانی ها دل نامزدها و مردم را محکم کرد، آن ها می دیدند که ستاد انتخابات به شدت با متخلفین برخورد می کند، از طرفی تعداد زیادی از متخلفین نیز با شنیدن این اخبار از جرم خود دست کشیدند و انتخابات با کمترین نارضایتی به پایان رسید، پس از پایان انتخابات نیز، قرچک، اولین ستادی در استان تهران بود که نتایج انتخابات را اعلام کرد و پرونده انتخابات را با موفقیت بست.

به هر تقدیر، با همه حواشی ها، آن چه در این میان خودنمایی می کند، حضور پرشور مردم است، امیدواریم مردم قدر این سرمایه ارزشمند را دانسته و در حفظ و حراست از آن کوشا باشند.