موارد عقرب گزیدگی در جنوب کرمان همچنان رو به افزایش است و طبق آخرین آمار سه هزار نفر بر اثر گزش به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که سه نفر از این افراد جان با خته اند.

به گزارش مرور نیوز ، داستان عقرب گزیدگی ها در جنوب کرمان رو به افزایش است، در سال جاری جنوب کرمان ابتدا با بارشهای سیل آسا مواجه شد و در نهایت گرمای بیش از حد هوا و خشکسالی جای باران های سیل آسا را گرفت.

همین روند تغییرات اقلیمی موجب شد، جمعیت حشرات مختلف و آفات از جمله رتیل و عقرب افزایش یابد و در نهایت این حشرات برای تامین آب در گرمای طاقت فرسای تابستان به سمت روستاها، مزارع و خانه های مردم در روستاها و حتی شهرهای بزرگ جنوب کرمان هجوم بردند.

 

سم پاشی در روستاها

 

محمد علیرامدی، دهیار یکی از روستاهای جنوب کرمان می گوید: تا کنون حضور این حجم بالای حشرات از جمله عقرب و مار در جنوب کرمان سابقه نداشته است و متاسفانه به دلیل محرومیت موجود در جنوب کرمان مردم نیز اکثرا در روستاهای دور افتاده شب ها را در کپر ها و یا حیات خانه باغ ها می خوابند و چون این حشرات شبها فعالیت می کنند بسیاری از مردم با مشکل مواجه می شوند.

این دهیار افزود: به مردم تذکر داده شده که از محافظ های توری شکل برای دور ماندن از نیش عقرب ها استفاده کنند اما نحوه زندگی مردم به گونه ای است که به ناچار باید در محیط هایی حضور یابند که امکان حضور عقرب هم وجود دارد.

در بسیاری موارد مردم اقدام به خود درمانی می کنند و یا موضوع را جدی نمی گیرند در سال جاری موارد مرگ و میر افزایش یافته است

وی می گوید: در بسیاری موارد مردم اقدام به خود درمانی می کنند و یا موضوع را جدی نمی گیرند در سال جاری موارد مرگ و میر افزایش یافته است و دلیل این امر هم این است که گونه عقربی که با رشد جمعیت مواجه شده زهر خطرناکی دارد.

وی افزود: خوشبختانه علوم پزشکی با حضور در روستاها اقدام به سم پاشی روستاها کرده است اما هنوز هم مشکل حضور حشرات وجود دارد به همین دلیل از مردم می خواهیم تدابیر ایمنی را رعایت کنند.

علیرامدی گفت: با این وجود در برخی از روستاها و مکان های دور افتاده هیچ امکانات درمانی وجود ندارد و مردم هم تا مجبور نشوند به پزشک مراجعه نمی کنند و اکثرا بعد از اینکه چند روز از گزش گذشته است و حال بیمار بدتر می شود به پزشک مراجعه می کنند.

وی افزود: در روستاهایی که مرکز بهداشت دارند سرم پادزهر هم توزیع شده است در واقع این کار در سال جاری به صورت منسجم تری انجام شده است.

 

عقربها در لابه لای دیوارهای خانه های کپری لانه می کنند

محمد بارزی یکی از شهروندان جنوب کرمان می گوید: وقتی مسئولان می گویند فرهنگ سازی نشده است انسان تعجب می کند گویا برخی از مسئولان هنوز روستاهای دور افتاده جنوب کرمان را ندیده اند من سوال می کنم با چه زیر ساختی می توان در روستایی کپری که تا اولین مرکز شهری 100 کیلومتر فاصله دارد و برق و آب ندارد و اکثر مردمش هنوز امکانات اولیه زندگی را ندارند فرهنگ سازی کرد.

من سوال می کنم با چه زیر ساختی می توان در روستایی کپری که تا اولین مرکز شهری 100 کیلومتر فاصله دارد و برق و آب ندارد و اکثر مردمش هنوز امکانات اولیه زندگی را ندارند فرهنگ سازی کرد

وی افزود: در برخی از این روستاها محرومیت آنقدر زیاد است که خانه های مردم از برگ درختان است و مار و عقرب در لابه لای دیوارهای کپر زندگی می کنند در چنین محیطی چگونه می شود فرهنگ سازی کرد که مردم سم پاشی کنند و یا در مکانی محفوظ بخوابند، مسئولان می دانند که تمام محل امرار معاش این افراد فقط یارانه است؟

وی گوید: اول باید محرومیت زدایی کرد بعد به فکر افتاد که سطح زندگی و رفتارهای مخاطره آمیز بهداشتی مردم را ارتقاء دهیم.

 

 

3000مورد عقرب گزیدگی و سه مورد فوتی در جنوب کرمان

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جیرفت در آخرین اظهار نظرش در خصوص عقرب گزدیگی در جمع خبرنگاران گفت: در 4 ماهه اول سال‌جاری بیش از 3000 مورد گزش در اثر گزش عقرب داشتیم که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و تنها 3 مورد فوتی گزارش شده است .

رضا محمدی خاطرنشان کرد: آمار گزش بیش از میزان اعلام شده است و این تعداد کسانی هستند که به مراکز درمانی مراجعه کردند و یا بعضا هم مراجعه نمی کنند لذا باید با عزمی جدی با آموزش چهره به چهره و با استفاده از تریبون های نماز جمعه کار فرهنگی انجام داد و در این زمینه آگاه سازی کرد تا افراد پس از گزش عقرب به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند .

 

پای اداره برق به میان آمد

 

وی از تجهیز همه مراکز درمانی به سرم ضد سم عقرب خبر داد و افزود: در مراکز بهداشتی و درمانی در جنوب کرمان سرم ضد سم عقرب به اندازه کافی وجود دارد و از این بابت هیچگونه دغدغه‌ای وجود ندارد . در همه بیمارستان ها علاوه بر سرم ضد سم عقرب داروهایی که برای گزش مورد نیاز هستند وجود دارد .

اگر این خانواده ها از نعمت برق برخوردار باشند نیاز نیست که شب در فضای بیرون استراحت کنند و مورد گزش عقرب قرار بگیرند

محمدی از برگزاری کارگاه آموزشی برای پزشکان و پرسنل خبر داد و بیان کرد: تاکنون چندین کارگاه آموزشی برگزار شده است و جلساتی را نیز با فرمانداران شهرستان های جنوب کرمان داشته‌ایم که راهگشا بوده است .

باید از عقرب گزیدگی پیشگیری کرد زیرا برخوردار نبودن مردم در مناطق محروم از امکاناتی از جمله آب، برق و جاده دسترسی می تواند در نرسیدن به موقع افراد به مراکز درمانی در مواقع گزش موثر باشد .

وی می گوید: وقتی شرایط رشد و نمو حشرات در برخی از مناطق جنوب کرمان فراهم است چگونه می توانیم با این آمار گزش مقابله کرد.

 

آغاز آموزش خانه به خانه مردم

 

وی با گلایه مندی از اداره برق خاطر نشان کرد: به عنوان مثال وقتی اداره برق برای برق رسانی به یک روستا با 20 خانوار به خاطر اینکه 4 خانواده در تهیه کنتور به هر دلیلی تعلل می‌کنند، به مابقی خدمات نمی دهد جای تاسف است زیرا اگر این خانواده ها از نعمت برق برخوردار باشند نیاز نیست که شب در فضای بیرون استراحت کنند و مورد گزش عقرب قرار بگیرند .

موردی مشاهده شده که کودکی ساعت 6 صبح دچار گزش شده و 5 عصر به مرکز درمانی مراجعه کرده است در حالی باید در اولین لحظه ای که متوجه شدند بدون فوت وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند

وی گفت: عقرب گزیدگی موضوعی نیست که سیستم درمانی مقصر باشد زیرا در مسئله فرهنگ نیز به شدت دچار مشکل هستیم. موردی مشاهده شده که کودکی ساعت 6 صبح دچار گزش شده و 5 عصر به مرکز درمانی مراجعه کرده است در حالی باید در اولین لحظه ای که متوجه شدند بدون فوت وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از تهیه و توزیع بروشور های هشدار دهنده و آموزشی در جنوب کرمان خبرداد و افزود: علاوه بر تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و هشدار دهنده، آموزش خانه به خانه در حال انجام است و یکی از مصوبات اصلی در دانشگاه است که با سرعت در دستور کار قرار گرفته است .

وی، طبابت های سرخود و خانگی را یکی دیگر از علت فوت در اثر عقرب گزیدگی دانست و گفت: متاسفانه طبابت های خانگی و سرخود به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است؛ وقتی چند نفر از اهالی روستا نظر می دهند خانواده فکر می کند مشکلی نیست و گوش می کند و دیر هنگام به مراکز مراجعه می کنند که دیگر کاری از دست ما بر نمی‌آید. از سه مورد فوت ناشی از اثر سم عقرب در چهار ماه امسال، 2 مورد قبل از رسیدن به مرکز درمانی بوده است .

محمدی تصریح کرد: یک مورد فوت ناشی از عقرب گزیدگی ناشی از این بوده که خانواده هزینه رسیدن به مرکز درمانی را نداشته است و باز هم تاکید می کنم اینگونه موارد علت مرگ عقرب گزیدگی ها است و فوتی ها در اثر سم عقرب و گزش کم است .

فرمانداران برای سم پاشی کلونی های حشرات همراهی کنند

وی، نشست با فرمانداران را تاثیرگذار بر امر مقابله با رشد و نمود حشرات دانست و بیان کرد: از فرمانداران خواسته ایم جاهایی که محل زیست عقرب و حشرات گزنده هستند از بین ببرند و در کنار این اقدام، سم پاشی نقاط شناسایی شده و مستعد رشد حشرات گزنده و سمی در حال انجام است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: عده ای با وجود اینکه واحدهایی مسکونی برای سکونتشان در روستا احداث شده ولی باز هم در کپر زندگی می کنند که شرایط گزش با حشرات فراهم می شود .

مردم محروم جنوب و شرق کرمان این روزها با مشکلی مواجه شده اند که شهر نشین ها حتی تصورش را هم نمی توانند بکنند و خواستار تدبیر مسئولان برای حل معضل گزش توسط عقربهایی هستند که به روستاها هجوم آورده اند.