معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: سه هزار نیروی عملیاتی امداد و نجات در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه حضور داشتند و به زلزله زدگان امدادرسانی کردند.

به گزارش مرور نیوز، شاهین فتحی عصر پنجشنبه در حاشیه آیین تجلیل از امدادگران جمعیت هلال احمر لرستان در زلزله کرمانشاه و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه اولین پایگاه‌هایی که به منطقه اعزام شدند پایگاه‌های امداد و نجات بود.
وی افزود: بعد از زلزله بلافاصله ستاد مدیریت بحران در تهران تشکیل شد و تیم‌های امداد و نجات کرمانشاه برای ارزیابی به محل حادثه اعزام شدند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات با بیان اینکه هر چه از زمان وقوع زلزله فاصله می‌گرفتیم تیم‌های بیشتری به منطقه اعزام می‌شد، اظهار کرد: بالغ بر 21 استان در روزهای بعد زلزله در بحث امداد، جستجو و نجات مشارکت کردند و توانستند خدمات اثر بخشی را ارائه دهند.
فتحی تصریح کرد: عملیات جستجوی مفقودین عصر روز دوم حادثه متوقف و پس از آن عملیات اسکان و تغذیه اضطراری شروع شد، طی این عملیات 89 هزار تخته چادر امدادی بین زلزله زدگان توزیع و نصب شد.
وی با اشاره به توزیع اقلام 16 گانه امدادی از قبیل لوازم پخت‌وپز و لوازم بهداشتی، بیان داشت: در چند نوبت بالغ بر 53 هزار بسته غذایی 72 ساعته و سپس بسته‌های یک‌ماهه اول و یک‌ماهه دوم بین آسیب‌دیدگان توزیع شد که مورد استفاده آسیب دیدگان قرار گرفت.
فتحی اظهار کرد: طی مرحله اول 31 تیم جستجو به منطقه اعزام شد که مجموع فعالیت‌های آنان منجر به پیداکردن چندین نفر به صورت زنده شد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال اجمر از حضور 569 تیم مختلف عملیات در مناطق آسیب‌دیده کرمانشاه خبر داد و گفت: بالغ بر 3 هزار نیروی عملیاتی امداد و نجات در منطقه زلزله‌زده حضور داشتند.
فتحی اظهار داشت در زلزله کرمانشاه بالغ بر 298 هزار تخته پتو، 61 هزار و 300 تخته موکت، 49 هزار و 200 شعله والور، 288 هزار کیلوگرم نایلون پوششی و 40 هزار بخاری برقی بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.
وی با ابراز اینکه هلال‌احمر نسبت به حوادثی که در کشور رخ می‌دهد، نیاز بیشتری به دپوی اقلام امدادی دارد، افزود: دولت ضرورت دارد در این راستا هلال احمر را کمک کند چرا که بخشی از انبارهای اقلام 16 گانه امدادی خالی شده و بایستی جایگزین شود.
زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر در ساعت 21:40 یکشنبه 21 آبان 96 بخش‌های گسترده‌ای از غرب کشور با مرکزیت سرپل ذهاب استان کرمانشاه را لرزاند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات یادآور شد: درسی که زلزله کرمانشاه به ما می‌دهد این بوده که کشور از نظر حوادث طبیعی و حوادث انسان‌ساخت ضعیف است، لذا با توجه به سوابق حوادث در کشور مدیریت بحران بایستی به سمت آمادگی هر چه بیشتر پیش‌رود.

فتحی عملکرد تیم‌های عملیاتی لرستان را در زلزله اخیر کرمانشاه مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: تیم‌های امداد و نجات استان در همان ساعات اولیه در منطقه سرپل ذهاب حضور داشته و فعالیت‌های خوب و چشم‌گیری داشتند.