یک مقام مسئول با اشاره به دستور وزیر نفت برای فروش نقدی سوخت به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: دوره نسیه فروشی سوخت به ایرلاین‌های کشور تمام شده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اختر اسماعیلیان درباره اجرای طرح فروش نقدی سوخت به شرکت‌های هواپیمایی گفت: بر اساس آخرین تصمیم‌های گرفته شده ازسوی مدیران مرتبط در سطح وزارت نفت، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به پرداخت بدهی‌های سنواتی تا پایان شهریور ماه امسال بودند که تاکنون تسویه نکرده‌اند.

مدیر امور مالی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، افزود: بنابراین شرکت ملی پخش نفتی به عنوان متولی فروش فرآورده نفتی، طرح فروش نقدی سوخت را از ابتدای آبان ‌ماه بر اساس تکلیف قانونی خود اجرایی می‌کند.

وی با اعلام اینکه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اجرای طرح فروش نقدی سوخت را به مدت یک ماه از تاریخ یکم شهریورماه امسال به شرط تسویه بدهی‌های سنواتی شرکت‌های هواپیمایی به تعویق انداخت، تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی به تعهدهای خود عمل نکردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در قبال خزانه داری کل تکالیفی دارد، اظهار داشت:  برای پرداخت سهم تعیین شده از سوی دولت به سازمان هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت کرایه حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی فرآورده‌ها، پرداخت کارمزد به جایگاه‌داران و نگهداشت انبارهای فرآورده های نفتی ملزم به فروش نقدی فرآورده‌ها به همه خریداران برای تامین منابع مالی این بخش‌هاست.

به گفته اسماعیلیان، با توجه به حجم پرداختی‌ها، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دستور وزیر نفت از تاریخ یکم شهریور ماه امسال ملزم به فروش نقدی سوخت شده است.

به گفته وی هم اکنون زیرساخت‌های لازم، شرایط نرم افزاری و سخت افزاری برای اجرای طرح فروش نقدی سوخت در همه فرودگاه‌های کشور ایجاد شده و مراتب در نامه به سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و ترابری و شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده و خواستار خرید نقدی سوخت از سوی این شرکت‌ها از یکم شهریور ماه شدیم.

اسماعیلیان با بیان اینکه همان گونه که شرکت‌های هواپیمایی برای خرید دیگر ملزومات احتیاج به نقدینگی و فروش نقدی بلیط به مردم هستند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز برای انجام تعهدهای خود باید فرآورده نفتی را نقدی به فروش برساند، تبیین کرد: در غیر این صورت در قبال دیگر ذینفعان دچار مشکل جدی می‌شود، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی هر چه سریع تر باید به این سمت حرکت کنند تا با مشکل خاصی روبرو نشوند.

وی در پایان با یادآوری اینکه شرکت‌های هواپیمایی با توجه به پایبند نبودن به تعهدها در زمینه پرداخت بدهی‌های سنواتی ملزم به خرید نقدی سوخت هستند، خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش نفتی ناگزیر به اجرای این طرح است.