بنا بر اعلام وزیر انرژی اوکراین، از سال آینده اوکراین قصد ندارد سالانه 200 میلیون دلار برای انتقال سوخت مصرفی هسته ای از این کشور به روسیه بپردازد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از شبکه راشاتودی، ایگور ناسالیک وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد: این کشور تاسیسات ذخیره سازی سوخت هسته‌ای مختص خود را خواهد داشت.

به نوشته راشاتودی این سایت ذخیره سازی انتخابی در منطقه ممنوعه نیروگاه انرژی هسته‌ای چرنوبیل قرار دارد اما این مجموعه برای  نگهداری پسماندهای هسته‌ای برای مدت طولانی طراحی نشده است. منطقه ممنوعه در شعاع ۳۰ کیلومتری نیروگاه انرژی هسته‌ای چرنوبیل واقع شده که توسط اتحاد شوروی سابق بلافاصله پس از حادثه ۱۹۸۶ ایجاد شد.

بنا به گفته مدیر شرکت تابع انرگواتم متصدی نیروگاه انرژی هسته ای اوکراین، انتظار می‌رود ساخت تاسیسات مرکزی ذخیره سوخت مصرفی در ماه مارس ۲۰۱۷ آغاز شود.

کارشناسان صنعت هسته‌ای اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند که این پروژه اوکراین استانداردهای لازم برای ایمنی هسته‌ای را برآورده نمی‌کند وخطر حادثه رادیواکتیو را به وجود می‌آورد.

در ماه اوت میخاییل اومانتس مدیر پیشین نیروگاه انرژی هسته‌ای چرنوبیل با هشدار نسبت به افزایش تعداد وضعیت‌های فوق العاده در بخش‌ انرژی هسته‌ای اوکراین اظهار کرد: این کشور با «فروپاشی» در این بخش ظرف مدت هفت سال رو به رو خواهد شد.

وی گفت: صنعت انرژی هسته ای امروز برای تمامی کشور امنیت را فراهم می آورد. امنیت انرژی، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و نیز امنیت سیاسی اگر این صنعت فرو بپاشد ما با کار دشواری روبه رو می شویم.

بخش هسته‌ای اوکراین اخیرا با چندین سانحه خبرساز مواجه شده است. در ماه ژوئیه یک واحد انرژی در نیروگاه خملنیتسکی در غرب اوکراین به دلیل نشت در ژنراتور بخارش از شبکه جدا شد یک ماه قبل‌تر نیز دومین راکتور در نیروگاهی در منطقه میکولایو در جنوب اوکراین پس از اینکه کارکنان سیستم‌های ایمنی این تاسیسات را به کار انداختند به اجبار با خاموشی رو به رو شد.

در اوایل سال جاری کیف و بانک بازسازی و توسعه اروپا یک یادداشت تفاهمی در خصوص بودجه ۴۰ میلیون یورویی برای ساخت یک تاسیسات ذخیره هسته‌ای در چرنوبیل امضا کردند.