تصمیم‌گیری درباره سرمایه گذاری روی یک دارایی مخصوصا رمز ارزها، نیازمند ارزیابی دقیق آن است. ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد که یکی از مهمترین‌ها، مخصوصا برای افراد دارای دید بلندمدت، تحلیل فاندامنتال است. بیایید با نگاهی به دوج کوین درباره ارزش خرید آن تحقیق کنیم.

 

ارز دیجیتال

به گزارش مرور نیوز ، دوج کوین یکی از جنجالی‌ترین رمز ارزهایی است که تاریخ کریپتو به خود دیده است؛ این ارز دیجیتال در ابتدا با هدف تمسخر بیت کوین متولد شد، اما در ادامه توانست طی کمتر از ده سال با کنار زدن رمز ارزهای متعلق به پروژه‌های بلاک چینی خلاقانه و نوآورانه خود را به فهرست ده گزینه برتر بر اساس مارکت کپ برساند، و محبوب دل یکی از جنجالی‌ترین انسان‌های تاریخ (ایلان ماسک) شود! سرمایه گذارانی که با انتخاب و شکار به موقع فرصت، اقدام به خرید دوج کوین (Dogecoin) کردند، سودهای کلانی نصیبشان شد. اما آیا اکنون برای ورود مناسب است؟ آیا همچنان می‌توان برای کسب سود روی دوج کوین حساب کرد؟

تصمیم‌گیری درباره سرمایه گذاری روی یک دارایی مخصوصا رمز ارزها، نیازمند ارزیابی دقیق آن است. ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد که یکی از مهمترین‌ها، مخصوصا برای افراد دارای دید بلندمدت، تحلیل فاندامنتال است. بیایید با نگاهی به دوج کوین درباره ارزش خرید آن تحقیق کنیم.

 

دوج کوین چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

ارزهای دیجیتال نوین،‌ که به خاطر استفاده زیاد از فنون رمزنگاری در بستر خود رمز ارز نامیده می‌شوند، دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. یکی از محبوب‌ترین‌ها در حال حاضر میم کوین‌ها هستند. نخستین مورد در این گروه Dogecoin است که در 2013 متولد شد. در این زمان، با گذشت بیش از 4 سال از راه‌اندازی شبکه Bitcoin، دنیا کم کم در حال قبول نخستین ارز دیجیتال رمزنگاری شده به عنوان یک نوآوری بی‌نظیر بود، اما بیلی مارکوس و جکسون پالمر چنین عقیده‌ای نداشتند؛ این دو مهندس نرم افزار تصور می‌کردند دنیا بیش از اندازه رمز ارزها را جدی گرفته است،‌ و آن‌ها به جای ابزاری برای پرداخت یا مخصوصا سرمایه گذاری باید صرفا جنبه شوخی و سرگرمی داشته باشند.

دو فرد نام برده با هدف نمایش ساده بودن یک پول دیجیتالی، غیر متمرکز و نظیر به نظیر با استفاده از فناوری بلاک چین، تصمیم گرفتند چیزی شبیه بیت کوین درست کنند. نتیجه یک ارز دیجیتال جدید به نام دوج کوین بود که نمادش یک سگ از نژاد شیبا اینو است. نام رمز ارز DOGE به عنوان یک Memecoin برگرفته از یک ویدیوی طنزآمیز یوتیوبی است که درونش نام سگ (داگ) اشتباه (دوج) تلفظ می‌شود. این دیدگاه نشان می‌دهد آن‌ها حتی برای خود BTC آینده‌ای متصور نبودند، چه برسد برای DOGE خودشان! با این حال اکنون، با گذشت نزدیک به 9 سال، می‌دانیم حجم خرید و فروش دوج کوین طی هر روز چقدر بالا است و این رمز ارز چه جایگاه مهمی در اکوسیستم کریپتو پیدا کرده است.

دوج کوین بعد از راه‌اندازی شبکه اختصاصی آن، همانطور که سازندگان انتظار داشتند، شکلی سرگرم‌کنننده به خود گرفت، به طوری که کاربران انجمن ردیت از آن به منظور دادن پاداش به محتواهای خوب یکدیگر استفاده می‌کردند. به مرور زمان این بلاک چین بزرگتر و تعداد کاربرانش بیشتر شد، که عاملی موثر در قیمت است. انسجام انجمن رو به رشد کاربران Dogecoin سبب شد به مرور زمان این ارز دیجیتال خود را به فهرست 50 مورد برتر طبق ارزش بازار برساند. اما اتفاقی سبب شد تا از جا کنده و کاملا زیر و رو شود.

 

ارز دیجیتال 1

در سال 2021 تمایل برای خرید و فروش دوج کوین در ایران و جهان به شکلی انفجاری افزایش یافت، و علت تنها یک چیزی بود؛ ایلان ماسک که در آن زمان ثروتمندترین فرد دنیا بود و به خاطر دستاوردهایش در شرکت‌های مختلف مخصوصا SpaceX و Tesla مورد تمجید مردم جهان قرار داشت، ناگهان از Dogecoin اعلام حمایت و آن را یک رمز ارز مردمی و گزینه‌ای بهتر حتی نسبت به Bitcoin خطاب کرد.

 

آیا اکنون فرصت مناسبی برای خرید دوج کوین است؟

زمانی که ابراز علاقه ایلان ماسک به نخستین ارز Meme آغاز و میزان درخواست برای خرید دوج کوین منفجر شد، بازاری به ارزش چند صد میلیون دلار داشت و هنوز میلیارد دلاری نشده بود. به همین دلیل ورود سرمایه‌های جدید تکانی اساسی به آن داد و قیمتش را زیر و رو کرد. جهش Dogecoin سبب تولد نسل جدیدی از میلیونرهای کریپتویی شد که برخلاف خریداران Bitcoin در یک بازه زمانی به مراتب کوتاه‌تر و خیلی سریع‌تر به این ثروت دست یافته بودند.

اما در سال 2022 و با آغاز یکی از خشن‌ترین و سردترین زمستان‌های کریپتو، شرایط تغییر کرد، به طوری که حتی خود بیت کوین و آلت کوین‌های کاربردی و قدرتمند هم ریزش شدیدی را تجربه کردند. این اتفاق سبب شد تا توییت‌های ایلان ماسک، که هر مرتبه چند صد درصد قیمت ارز DOGE را به بالا پرتاب می‌کردند، تاثیرشان را از دست بدهند. آخرین زور Elon Musk خرید شرکت توییتر بود که سبب شد در یک بازه زمانی یک هفته‌ای، به خاطر شروع مجدد خرید سنگین دوج کوین توسط سرمایه گذاران، ارزش هر واحد آن بیش از 150 درصد رشد کند. پس دیگر نمی‌توان روی این فرد و تاثیرش در دوج کوین حساب کرد. البته زمزمه‌هایی درباره احتمال پذیرش رمز ارز مورد بحث در توییتر به عنوان یک سیستم پرداخت و پاداش‌دهی (مشابه ردیت) شنیده می‌شود که در صورت تبدیل به حقیقت، به احتمال زیاد دوباره رمز ارز DOGE را پامپ خواهد کرد.

 

ارز دیجیتال 2

قبل از سرمایه گذاری روی دوج کوین و خرید این ارز دیجیتال ذات و حقیقت پروژه را فراموش نکنید؛ این یک میم کوین است، به این معنی که از اساس برای شوخی و خنده درست شده و کاربرد خاصی ندارد و فاقد ارزش ذاتی است. مشابه دیگر رمز ارزهای این چنینی، تکیه‌گاه دوج کوین اینفلوئنسرها (نظیر ایلان ماسک) و جوامع آنلاین (همچون کاربران ردیت) هستند، به جای این که روی کاربرد و ارزش ذاتی خود متکی باشد. اگر زمانی آن‌ها به هر دلیل پشت Dogecoin را خالی کنند‌، دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

یک نکته منفی دیگر درباره آن تورمی بودن است؛ برخلاف بیت کوین حداکثر عرضه مشخصی برای دوج کوین در نظر گرفته نشده و اصطلاحا فاقد هاردکپ است، به همین دلیل همینطور به صورت نامحدود عرضه می‌شود. در سایر آلت کوین‌های فاقد هاردکپ از توکن سوزی به منظور جلوگیری از تزریق بی‌رویه به عرضه در دسترس استفاده می‌شود، اما این مکانیزم هم در دوج کوین وجود ندارد.

در نهایت قبل از خرید دوج کوین به یک حقیقت توجه کنید؛ آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، به طوری که مشابه هر دارایی دیگر، احتمال پامپ دوباره دوج کوین هم وجود دارد،‌ اما این جهش در صورت وقوع، بدون شک نجومی نبوده و قرار نیست سرمایه‌تان را در یک بازه زمانی کوتاه چند ده برابر کند. دوج کوین دیگر مثل قبل یک رمز ارز دارای بازاری کوچک نیست و اکنون در فهرست ده گزینه برتر قرار دارد.