شرکت بیمه کوثر، دریافت مجوز قبولی اتکایی از بیمه مرکزی را به منظور دریافت اتکایی بیمه‌نامه‌های سایر شرکت‌ های بیمه‌ گر، در شش‌ماهه دوم سال در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط‌ عمومی بیمه کوثر ، معاون فنی شرکت در گفت‌وگوی اختصاصی با «صنعت بانکداری» درباره عملکرد و فعالیت این شرکت در امسال گفت: این شرکت در ماه‌‌های اخیر سعی کرده است تا روند فعالیت در حوزه بیمه‌گری را از حالت عملیات زیان‌ده خارج کند. در این راستا؛ برنامه ما این بود که که پرتفوی شرکت را به سمتی سوق دهیم که از عملیات بیمه‌گری نیز سودی حاصل مجموعه شود که البته این کار بسیار سختی است. 

فرهاد اعلمی‌فر افزود: در دنیا هم این موضوع به سختی اتفاق افتاده است و بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر خارجی بین‌المللی هم از بابت حوزه‌های بیمه‌گری زیان‌ده می‌شوند. بر اساس همین در شرکت بیمه کوثر اصلاح پرتفوی صورت گرفت که با همکاری بخش فنی و سایر واحدها توانسته‌ایم عملیات بیمه‌گری را با یک مدل جدید، از حالت زیان خارج کنیم. 

وی در خصوص پرتفوی شرکت بیمه کوثر گفت: حدود 18درصد از پرتفوی این شرکت را بیمه درمان تکمیلی و 34درصد دیگر متعلق به بیمه‌نامه‌های ثالث و بدنه و مابقی آن میان دیگر رشته‌ها تقسیم شده است. در پرتفوی بیمه‌های عمروسرمایه‌گذاری؛ چون در ماهیت ذاتی فروش این بیمه‌نامه‌ها زیان عملیاتی وجود دارد بایستی به حدی رعایت شود که سطح زیانی که ایجاد می‌کند باعث از بین رفتن سود بیمه‌گری در سایر رشته‌های بیمه‌ای نشود.

معاون فنی شرکت ادامه داد: بیمه کوثر در حوزه درمان هم، شیوه‌ای را به‌کار خواهد گرفت که هزینه‌های داخلی اجرای عملیات تا اندازه قابل توجهی کاهش ‌یابد. این کاهش به‌واسطه استفاده از ابزارها و توسعه عملیات اجرایی بیمه، استفاده از نرم‌‌افزارها و استفاده از فن‌اوری در عملیات، حرکت در مسیر فضای مجازی و کاهش هزینه‌های سربار انجام می‌شود. همچنین با صدور بیمه‌هایی همچون آتش‌سوزی و حوادث (زلزله و سیل) می‌توان ضریب نفوذ بیمه را در جامعه بالا برد و سهم پرتفوی را در این بخش‌ها به قدری افزایش داد که تا اندازه زیادی (با رعایت چارچوب) زیان ناشی از رشته‌هایی مثل بیمه‌های عمروسرمایه‌گذاری و حتی شاید بخشی از بیمه‌های ثالث خودرو را جبران کرد.  

اعلمی‌فر افزود: شرکت بیمه کوثر برای شش ماهه دوم امسال راهبرد خاصی را در پیش گرفته است. این راهبرد بر اساس این برنامه‌ریزی شده است که شرکت ابتدا بتواند سهم فروش‌ خود را در 6 ماهه اول ثبت کند چون وضعیت صورت‌های مالی به‌خصوص برای حفظ حقوق سهام‌داران ارزش خاصی دارد. در شش ماهه دوم سال 98 نیز برنامه قبول اتکایی از سایر بیمه‌گران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. 

وی در خصوص پذیرش بیمه اتکایی در شرکت بیمه کوثر گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و همچنین  به‌واسطه تغییر در حوزه‌های حامل‌های انرژی، شاید فضای پذیرش بیمه‌های اتکایی کمی متغیر باشد اما تمام برنامه‌‌ریزی ما این است که در سال 99 در این حوزه عملکرد قابل توجهی را به ثمر بنشانیم.

معاون فنی شرکت بیمه کوثر در زمینه خسارت زلزله اخیر در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، خوزستان و زنجان گفت: طبیعتا در این بخش فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم و به زلزله‌زدگان در راستای مسئولیت اجتماعی و حرفه‌ای خدماتی ارایه شده است. در حال حاضر، حدود 300پرونده از بیمه‌شدگان بنیاد شهید در مناطق زلزله‌زده این نقاط آسیب‌دیده تشکیل و تا این لحظه خسارت حدود 240 پرونده ثبت و پرداخت شده است. حدود 60 مورد دیگر نیز در مرحله ثبت عملیات در سیستم و فرآیند خروجی فایل پرداخت خسارت است. در کل حدود 6 میلیارد ریال خسارت در بخش زلزله اخیر بابت پرونده‌های بیمه‌شدگان بنیادشهید ثبت و در مرحله پرداخت قرار گرفته است. همچنین بابت سایر بیمه‌شدگان 620 پرونده تشکیل شده است که حدود خسارت 530 پرونده پرداخت شده است و از این بابت نیز مبلغ 15 میلیارد ریال در مرحله ثبت و پرداخت قرار گرفته است.

اعلمی‌فر در ادامه گفت: حفظ تعادل عملیات بیمه‌‌گری در حوزه بیمه‌های عمروسرمایه گذاری برای حفظ توانگری و تقویت بنیه شرکت اهمیت بسیاری دارد، چون پرتفوی بی‌رویه بیمه‌های عمروسرمایه‌گذاری می تواند آسیب‌های جدی را به مجموعه‌های بیمه‌ای وارد کند. به واسطه اینکه منابع تامین مالی، بعضا شاید کوتاه‌مدت باشد؛ اما به‌خاطر شرایط احتمالی خاصی که برای بیمه‌گذار به‌وجود می‌آید، شرکت بیمه‌گر بایستی برای بازخریدی بیمه‌نامه منابع کافی (منابع نقد یا شبه نقد) در اختیار داشته باشد تا اطمینان لازم برای بیمه‌گذاران ایجاد و حفظ شود.

وی افزود: اگر اعتماد در صنعت بیمه ربوده شود، این صنعت مشتریان خود را از دست می‌دهد و  موجب می‌‌شود که شرکت‌ها سال‌های سال نتوانند از زیان حوزه بیمه‌گری خارج شوند و ضریب نفوذ به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و افراد مجددا به عملیات سپرده‌گذاری در بانک‌ها روی می‌آورند، مراتب آسیب در حوزه‌های اقتصادی کشور مجددا رخ خواهد داد همانطور که اخیرا بابت هجمه و انباشتگی وجوه نقد که در بانک‌ها به‌وجود آمده بود، تورم شدیدی بروز خواهد کرد. لذا تصور می‌کنم که بیمه‌گران بایستی در جذب بیمه‌های عمروسرمایه‌گذاری حتما آن درصد یا نسبت فروش بیمه‌های عمروسرمایه‌گذاری را در کل پرتفوهای‌شان در نظر بگیرند و همچنین نقدینگی لازم را برای بازخریدی بیمه‌گذاران، در زمان سررسید بیمه‌نامه‌هایشان در اختیار داشته باشند.