حسن تلیکانی عضو هیئت مدیره بانک مهر ایران از اقدامات این بانک در حوزه بانکداری الکترونیکی و حذف کاغذ از عملیات بانکی می‌گوید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تلیکانی اظهار می‌کند: سامانه میعاد را راه‌اندازی کردیم و در گام نخست تمام فرم‌های کاغذی مربوط به افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات حذف شده و هیچ یک از مشتریان بانک مهر ایران برای دریافت وام، نیاز به امضای سندی ندارد. در آینده حتماً سایر اسناد و بایگانی آن‌ها را نیز به همین صورت الکترونیکی خواهیم کرد.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با این عضو هیئت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را می‌خوانید.

بانک مهر ایران چند خدمت حوزه بانکداری الکترونیکی را برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور ارائه کرده است. افتتاح حساب به‌صورت آنلاین و از طریق همراه‌بانک و همین طور درخواست تسهیلات به‌صورت آنلاین از جمله این موارد است. لطفاً درباره این موارد توضیح دهید.

بانک مهر ایران ۵۳۰ شعبه و ۳۰۰۰ نفر نیروی انسانی دارد، اما تعداد تسهیلات پرداخت شده بانک مهر ایران به‌اندازه ۱۰ بانک است، این در حالی است که به‌اندازه ۱۰ بانک نیروی انسانی ندارد. به‌علاوه اعطای وام قرض‌الحسنه از وام‌های میلیاردی سخت‌تر است. زیرا دریافت‌کنندگان وام‌های میلیاردی، اطلاعات بانکی مناسبی دارند و کار با آن‌ها راحت است.

دریافت‌کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه عمدتاً اقشار ضعیفی هستند که کمتر به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند. برای این افراد طی کردن فرآیند مورد نظر جهت دریافت وام خیلی سخت است. افزون بر این، بانک‌های قرض‌الحسنه عمر زیادی ندارند و به تبع آن شناخت مردم از آن‌ها و فرآیندشان به‌اندازه بانک‌های تجاری نیست. همچنین تعداد بالای وام‌های قرض‌الحسنه باعث شده راهی غیر از حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و سپس بانکداری دیجیتال نداشته باشیم.

از آنجایی که تعداد وام‌های بانک در حال افزایش بود، برآوردی را با آقای دکتر اکبری، مدیرعامل محترم بانک داشتیم مبنی بر اینکه تعداد شعب و کارکنان بانک به‌اندازه‌ای است که اگر تعداد تسهیلات بانک به یک میلیون و ۵۰۰هزار فقره برسد و سه میلیون نفر نیز به‌عنوان ضامن به شعب بانک مراجعه کنند، چهار و نیم میلیون نفر به شعب بانک مراجعه می‌کنند که رئیس شعبه حتی فرصت سلام کردن به این افراد را نیز نخواهد داشت. این پیش‌بینی سه سال قبل انجام شد و اکنون بانک مهر ایران از پرداخت این تعداد تسهیلات عبور کرده است. همچنین بایگانی کردن این تعداد پرونده امکان‌پذیر نبود.

در نتیجه یکی از نخستین بانک‌هایی که باید به سمت بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتالی گام برمی‌داشت، بانک مهر ایران بود. برای رسیدن به این هدف، نخستین گام تجهیز شعب، اصلاح زیرساخت‌ها و نرم‌افزارها بود. ایجاد دیتاسنترها و گرفتن بک‌آپ از اطلاعات نیز در دستور کار قرار گرفت. مرحله بعدی تغییر بایگانی از فیزیکی به الکترونیکی بود. از آنجایی که ۸۰ درصد فعالیت بانک مهر ایران افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات است، برنامه‌ریزی کردیم تا در گام نخست موارد مربوط به این دو فعالیت به‌صورت الکترونیکی بایگانی شود.

سامانه میعاد را راه‌اندازی کردیم و در گام نخست تمام فرم‌های کاغذی مربوط به افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات حذف شده و هیچ یک از مشتریان بانک مهر ایران برای دریافت وام، نیاز به امضای سندی ندارد. در آینده حتماً سایر اسناد و بایگانی آن‌ها را نیز به همین صورت الکترونیکی خواهیم کرد.

پس از آماده شدن بایگانی الکترونیکی به‌عنوان زیرساخت، افتتاح حساب آنلاین و سپس افتتاح حساب بر بستر تلفن همراه را راه‌اندازی کردیم. ارائه خدمات بر بستر موبایل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. افزون بر این موبایل در دسترس همگان است و همچنین نسل‌های جدید که مشتری بانک شده‌اند یا در آینده به جمع مشتریان بانک خواهند پیوست، از موبایل استفاده زیادی می‌کنند.

برای اینکه دریافت تسهیلات را روی موبایل ارائه کنیم، حتماً باید افتتاح حساب آنلاین را راه‌اندازی می‌کردیم. این خدمت اکنون در حال ارائه است و با استقبال خوبی هم روبرو شده است. در آینده نزدیک، پرداخت تسهیلات بر بستر همراه‌بانک را نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

بانک مهر ایران نخستین بانکی است که توانسته احراز هویت بر بستر موبایل را برای افتتاح حساب راه‌اندازی کند. همچنین نخستین بانکی است که به سمت استفاده نکردن از کاغذ در آرشیو اسناد پیش رفته است. این مورد جزو چشم‌اندازهای بانکداری دیجتال است و از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی مورد تأکید است. بانک مهر ایران همچنان حرکت خود به سمت بانکداری دیجیتال برای تحقق اقتصاد هوشمند را ادامه می‌دهد.

احراز هویت آنلاین سجام نیز یکی از خدماتی است که بانک مهر ایران برای نخستین بار ارائه کرد. این ایده از کجا شکل گرفت؟

استقبال اشخاص حقیقی از بازار سرمایه باعث شده بود افراد زیادی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا کار احراز هویتشان انجام شود، این موضوع در شرایط فراگیر شدن بیماری کرونا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود. علاوه بر این، دفاتر پیشخوان دولت این ظرفیت را نداشتند و برای این کار پیش‌بینی نشده بودند. بانک مهر ایران نخستین بانکی بود که اعلام کرد همراه‌بانکش این ظرفیت را دارد که احراز هویت آنلاین سجام را انجام دهد که پس از تأیید، انجام آن آغاز شد و با استقبال خوبی هم مواجه شد و نزدیک به ۱۲۰هزار نفر از این خدمت استفاده کرده‌اند.

 

سامانه میعاد قابلیتی را ایجاد کرده که احراز هویت افراد در شعب به‌صورت بیومتریک انجام شود. درباره این خدمت به ما بگویید.

سعی کرده‌ایم تمام ابزارهایی که بسترهای کشور به ما اجازه می‌داد، ارائه کنیم. مشتری برای افتتاح حساب کد ملی خود را ارائه می‌کند و اطلاعات هویتی وی با سامانه ثبت احوال و سوابق بانکی وی با سامانه‌های بانک مرکزی بررسی می‌شود. موارد مختلف بررسی می‌شود و برای هیچ کدام نیاز به پر کردن فرم کاغذی نیست. نمونه امضا نیز به‌صورت الکترونیکی از مشتری دریافت می‌شود.

 

راه‌اندازی سامانه غدیر نیز یکی از اقدامات بانک مهر ایران در حوزه بانکداری الکترونیکی بود که امکان مقایسه عملکرد شعب را به‌صورت لحظه‌ای برای رؤسای شعب به وجود آورد. درباره این سامانه و رقابت مثبتی که ایجاد کرده نیز توضیح دهید.

هنگامی که تیم مدیریتی جدید وارد بانک شد، آمار و اطلاعات به‌شکل منسجم امروز وجود نداشت. داشبوردهای متعددی برای آمار و اطلاعات بانک پیش‌بینی شده است. نخستین موضوع این بود که واحد آمار را از اداره فاوا جدا کنیم و این واحد به اداره سازمان منتقل شود.

سامانه غدیر که آذرماه سال گذشته و همزمان با سالروز تأسیس بانک رونمایی شد، ویژگی‌های بسیار مطلوبی دارد. تلاش می‌کنیم به نقطه‌ای برسیم که تمام پاداش‌ها و سنجش بهره‌وری‌ها بر اساس نتایجی که از سامانه غدیر به دست می‌آید، انجام شود. هر چند بانک‌های دیگر نیز دسترسی به اطلاعات را دارند، اما به این صورت کامل نیست که رئیس شعبه بتواند هر زمان که تمایل داشت، وضعیت خود را ارزیابی کند. این سامانه، خودنظارتی را در همکاران افزایش می‌دهد و باعث می‌شود هم‌راستا با اهداف بانک حرکت کنند.