مدیر عامل شهر جدید پردیس با بیان اینکه قانون دو فوریت اخذ مالیات از خانه های خالی قطعا می تواند به کمک بخش مسکن بیاید گفت: بالا رفتن هزینه نگهداری مسکن های مازاد در دست سرمایه گذاران می تواند به متعادل کردن قیمت مسکن و افزایش عرضه کمک کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، با تعیین ساز و کار اخذ مالیات از خانه های خالی توسط نمایندگان مجلس، امیدواری به افزایش عرضه و کاهش التهاب در بازار مسکن بیشتر شده است. اگر چه در کنار محدودیت ها و برنامه های مالیاتی باید دولت و مجلس توجه خود را به افزایش تولید و عرضه نیز معطوف کنند. توجه مجلس به ساخت سالانه یک میلیون مسکن که در حال طراحی و برنامه ریزی است می تواند یکی از گام های مثبت برای تعادل بخشی و پاسخگویی به تقاضای مسکن باشد.

مالکان واحدهای مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در پروژه‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

یکی از شهرهایی که تعداد خانه خالی در آن آمار قابل توجهی دارد شهر جدید پردیس به واسطه ساخت مسکن مهر است. این شهر به دلیل نزدیک بودن به پایتخت مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و سوداگران و حتی متقاضیان واقعی مسکن است. اما نبود محدودیت های مالیاتی باعث شده تا اغلب واحدهای ساخته شده در این شهر خالی از سکنه باقی بماند. وجود دلالان سرپایی نیز آفت بزرگی است که مقامات ارشد این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس در گفت و گو با خبرنگار هیبنا، با اشاره به اینکه قانون دو فوریت اخذ مالیات از خانه های خالی قطعا می تواند به کمک بخش مسکن بیاید و عرضه واحدهای دپو شده را به بازار افزایش دهد گفت: بالا رفتن هزینه نگهداری مسکن در دست سرمایه گذاران می تواند به متعادل کردن قیمت مسکن و افزایش عرضه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه هر چقدر هزینه نگهداشتن واحدهای مسکونی مازاد را در دست سرمایه گذاران بالا ببریم عرضه واحدهای مسکونی به سمت متقاضیان واقعی بیشتر خواهد شد ادامه داد: وقتی هزینه نگه داری مسکن های مازاد را در دست سرمایه گذاران با اخذ مالیات بالا ببریم قطعا این افراد وادار می شوند که عرضه واحدهای مسکونی را به سمت مصرف کننده واقعی بالا ببرند.

هدایت اضافه کرد: با توجه به تصویب قانون دو فوریت اخذ مالیات از خانه های خالی اگر این برنامه عملیاتی شود این اقدامات به معنای واقعی رصد خواهد شد و طبیعتا دست دلالان از بازار مسکن کوتاه خواهد شد.

مدیر عامل شهر جدید پردیس خاطر نشان کرد: در صورت عملیاتی شدن قانون اخذ مالیات از خانه های خالی برخی از افرادی که دارای ۱۰۰ واحد مسکونی هستند و یک ریال هم مالیات نمی پردازند مجبور خواهند شد واحدهای مسکونی خود را عرضه کنند.

وی تاکید کرد: طبیعتا افزایش عرضه می تواند پاسخگوی تقاضا تا حدودی باشد و در ضمن نیز می تواند منجر به تعدیل قیمت ها تا حدودی نیز شود.

بنابراین گزارش، یکی از مشکلاتی این روزها بازار مسکن با آن مواجه است عدم تعادل میان تقاضا و عرضه مسکن است و کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند دولت می تواند برای متعادل کردن بازار مسکن در کنار اخذ مالیات از خانه های خالی، طرف عرضه مسکن را نیز تقویت کند. تسهیل کردن شرایط تولید مسکن یکی از خواسته های انبوه سازان است که اگر این اتفاق رخ دهد می توان به رشد تولید مسکن و جبران عقب ماندگی در طی سال های گذشته امیدوار شد.