کرونا، بیماری منحوسی که باعث شد تا همه کسب و کارها دچار تغییر و حتی رکود شوند، نتوانست در خدمت رسانی بانک ملی خلل ایجاد کند چون در سه محور اقدامات عملی در شعب، تمرکز بر بانکداری الکترونیک و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، این بانک توانست در مقابله با کرونا، فعالیتهای موثری انجام دهد.

به گزارش مرور نیوز، با شیوع ویروس کرونا، شبکه بانکی کشور به دلیل فعالیت رودررو و منسجم با همه اصناف و طبقات مختلف مردم، در پیشانی واحدهای اقتصادی که مرتبط با کرونا بودند، قرار گرفت. هر چند آمار رسمی چندانی تاکنون منتشر نشده ولی آنطور که یک نماینده مجلس در فروردین ماه امسال به وزیر اقتصاد و دارایی تذکر رسمی داد، بیش از 3 هزار کارمند بانک به کرونا آلوده شده اند و نزدیک به 50 نفر از کارمندان شبکه بانکی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند تا جایی که مدیرعامل بانک مسکن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی هم بر اثر کرونا از دنیا رفت.

فشار بیماری کرونا بر کارکنان شبکه بانکی به اندازه ای بود که فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه ای از رئیس جمهور درخواست کرد کارکنان و فداکار نظام بانکی کشور که به علت ابتلاء به ویروس کرونا جانشان را نثار خدمت به ملت شریف ایران کرده اند، به عنوان شهید خدمت محسوب شوند.

نکته اینجاست در مقابل این ویروس، کارمندان بانکهای کشور از جمله بانک ملی با فداکاری و جان فشانی بسیار، اقدامات مقابله ای خود را سامان دادند. این فعالیتها در بانک ملی در سه محور اقدامات عملی شعب، تمرکز بر بانکداری الکترونیک و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تجلی یافته است.

اقدامات عملی شعب در مقابله با کرونا

از آنجایی که تماس با اسکناس، عدم استفاده از ماسک و استفاده از تجهیزات عمومی مانند خودکار یا کیبورد می تواند راه های انتقال ویروس کرونا باشد، کارکنان بانک ملی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفتند. مسئولان بانک ملی در مقابل با اقدامات عملی در شعب، سعی در مهار کرونا در شعب بانک ملی کردند. 

ایجاد موانع شفاف در مقابل ارباب رجوع و کارکنان از جمله این اقدامات است. همچنین آنطور که عضو هیات مدیره بانک ملی در جلسه ای که به صورت ویدئوکنفرانس با سایر اعضای هیات مدیره برقرار کرده بود، گزارش داد در هر ماه به طور متوسط 23 هزار جفت دستکش در بین کارکنان شعب بانک ملی در سراسر کشور توزیع می شود و ماهانه بیش از 43 هزار لیتر انواع مواد ضدعفونی کننده نیز در اختیار شعب بانک ملی قرار می گیرد. 

مدیرعامل بانک ملی در این نشست با بیان این که شعب کشیک بانک ملی ایران در ایام نوروزی مانند سال های گذشته فعال نخواهند بود، اظهار کرد: شعب نوروزی بانک به صورت حداقلی فعال خواهند بود و سایر واحدها تعطیل می شوند.

دکتر حسین زاده با اشاره به توزیع اقلام بهداشتی مانند مایع ضد عفونی کننده، ماسک و دستکش میان کارکنان بانک، گفت: این اقدامات باعث حفظ سلامت کارکنان و مشتریان خواهد شد.

همچنین استفاده از خودکارهای منحصر به هر کارمند، اختصاص دورکاری به کارکنان نواحی قرمز کرونایی و نیز کاهش ساعات کار حضور کارکنان در ایام شیوع کرونا از جمله اقدامات شعب در راستای مقابله با این بیماری تهدیدکننده است.

اقدامات عملی بانک ملی به این موارد محدود نمی شود زیرا به صورت روزانه، همه کارکنان بانک ملی ایران در بدو ورود به محل کار توسط کادر درمان بیمارستان «تب سنجی» می شوند. طرح تماس برخط با کارکنان بانک ملی ایران در سراسر کشور از سوی بیمارستان بانک اجرایی شده  که در این طرح تیمی متشکل از پزشکان و پرستاران بیمارستان بانک به منظور رفاه حال همکاران بانک در دسترسی به مشاوره های پزشکی لازم و جلوگیری از مراجعات غیرضروری به مراکز و درمانگاه ها، با همکاران در سراسر کشور تماس تلفنی برقرار کرده و شرایط عمومی آنها را بررسی کرده اند.

ضد عفونی مستمر شعب، تب سنجی کارکنان در بدو ورود، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین کارکنان، فاصله گذاری در حین ارائه خدمات به مشتریان و... از جمله اقدامات بانک ملی برای مقابله با کرونا به شمار می رود  و تا پایان سال 1398، بیش از ۱۴۰ هزار لیتر محلول ضد عفونی دست، یکصد هزار لیتر محلول ضد عفونی سطح و سطوح (رقیق شونده)، بیش از ۴۴۰ هزار انواع ماسک و ۶۰۰ هزار انواع دستکش بین واحدهای بانک توزیع شده است.

بانکداری الکترونیک کلید مقابله با کرونا در نظام بانکی

واقعیت این است که ویروس کرونا از طریق مراودات مستقیم فرد آلوده/بیمار یا ناقل به فرد سالم منتقل می شود، از این رو ارتباطات غیر مستقیم به خصوص ارتباطات الکترونیکی دارای ایمنی کامل است و باعث قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه می شود. 

به این ترتیب استفاده از بانکداری الکترونیک، بهترین راهکار مقابله با کرونا در نظام بانکی است. در این راستا دکتر محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر این که نقل و انتقال و پول در شعب محدود است، اعلام کرد: به زودی سقف برداشت از خودپردازها به دو میلیون ریال کاهش خواهد یافت.

همچنین طبق سیاستهای جدید بانک ملی پول گذاری در خودپردازها به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد تا جایی که برداشت از خودپردازها به صفر برسد. از این پس به جای پرداخت وجه نقد، صدور کارت هدیه افزایش یافته و سقف شارژ کارت هدیه از پنج میلیون ریال بیشتر خواهد و ممکن است این سقف تا یک صد میلیون ریال نیز افزایش یابد.

مدیرعامل بانک ملی ایران ارائه کارت هدیه به جای وجه نقد در زمان وصول چک های دریافتی را نیز یکی از راهکارهای مقابله با شیوع ویروس کرونا دانست و خاطرنشان کرد: مقرر شد شعب و همکاران بانک، از این پس به صورت شیفتی و چرخشی فعالیت کنند تا بانک با حداقل کادر در خدمت مشتریان باشد.

بستر الکترونیکی خدمات بانکی که توسط بانک ملی به مشتریان عرضه شده است به قدری تنوع دارد که می تواند همه نیازهای مشتریان را رفع کند. استفاده از «سامانه بام» برای دریافت صورتحساب، خرید شارژ، انتقال پول در قالب کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی در قالب «پایا» و «ساتنا»، «بام» سازمانی، پرداخت اقساط، قابلیت مدیریت حساب ها و بودجه ریزی و خدمات دریافت گواهی تمکن مالی، پرداخت قبوض و... همچنین بهره گیری از همراه بام (بام به روز رسانی شده) برای انتقال وجه حسابی درون بانکی و شتابی، کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی از طریق بارکدخوان، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید شارژ، شارژ خودکار، مانده کارت، صورتحساب تسهیلات، افزودن تسهیلات دیگران، استعلام برگه چک، خرید بسته اینترنت، نیکوکاری و... در دوره کرونا در صدر خدمات بانک ملی برای مشتریان قرار گرفته است. 

همچنین سامانه های بله، نشان پرداخت و اپلیکیشن 60 نیز با ارائه خدمات مختلف بانکی و پرداخت پول از طریق QR CODE (جایگزین کارت بانکی) از جمله بهترین راهکارهای مقابله با کرونا در نظام بانکی الکترونیک بانک ملی شناخته می شوند. 

از سایر اقدامات مقابله با کرونا در بانک ملی افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک بانک ملی ایران از مبلغ 30 میلیون ریال در هر شبانه‌ روز از مبدأ هر کارت به 60 میلیون ریال اشاره کرد. همچنین کارت های بانک ملی ایران که تاریخ انقضای آنها از دی ماه 1398 تا پایان مرداد ماه 1400 است، به صورت خودکار تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شدند.

سایر اقدامات بانک ملی از جمله افزایش سقف تراکنشهای روزانه در شبکه الکترونیک و متنوع کردن خدمات ارائه شده در بستر بانکداری الکترونیک برای مقابله با کرونا نیز قابل بیان است.

حمایت از آسیب دیدگان کرونا با 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات

محور سوم اقدامات بانک ملی در ارتباط با مقابله با ویروس منحوس کرونا، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در قالب اعطای تسهیلات مناسب است.

در این رابطه مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه شرط اصلی برای کنترل شیوع کرونا، کاهش حداکثری تعاملات غیرحضوری و تعطیلی بسیاری از واحدهای اقتصادی بوده است، گفت: بعد از دوران قرنطینه، سیاست هایی برای جبران درآمدهای کاهش یافته ناشی از شوک بیماری کرونا به اجرا گذاشته شد که یکی از پیشنهادهای ارایه شده حمایت تمام عیار از کسب و کارها با اولویت حمایت هایی در جهت حفظ نیروی کار و عدم اخراج یا تعدیل آنها بوده است و نقش نظام بانکی در چنین شرایطی تعیین کننده خواهد بود.

همچنین تسهیلات یک میلیون تومانی ابلاغی به بانک در حداقل زمان و بدون تشریفات معمول به صورت کاملا غیرحضوری پرداخت شده است و سایر تسهیلات مانند آنچه برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته شده و نیز تسهیلات سایر کسب و کارها نیز پس از طی مراحل قانونی پرداخت می شود.

از منابع اختصاصی بانک ملی نیز توزیع 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تقویت بنیه اقتصادی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا پیش بینی شده است. در این رابطه عضو هیات مدیره بانک ملی اعلام کرده است: حدود پنج میلیون و 300 هزار فقره ای بانک ملی ایران از تسهیلات یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر که پس از شیوع کرونا پرداخت شد. 

محمود شایان گفت: این تسهیلات بدون مراجعه حضوری و حتی بدون دریافت وثایق معمول پرداخت شد که اقدامی کم نظیر در نظام بانکی بود. نکته اینجاست  حساب «یارانه» وثیقه این تسهیلات است به طوری که هر ماه و پیش از واریز یارانه نقدی به حساب افراد، مبلغ قسط از آن کسر خواهد شد و در صورتی که یارانه فرد به هر دلیلی قطع شود، سازمان برنامه و بودجه بازگشت منابع بانک را تضمین می کند.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین با بیان این که این بانک قرار است 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تزریق کند، اظهار کرد: گروه «رانندگان» در این بخش تسهیلات 60 میلیون ریالی را با ضمانت حداقلی دریافت کرده اند و در مورد سایر بخش ها نیز به مرور اقدام خواهد شد.  بانک ملی ایران علاوه بر این رقم، 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی در نظر گرفته است که پس از تشکیل پرونده، معرفی تضامین و اعتبارسنجی، این تسهیلات نیز پرداخت خواهد شد.

نکته اینجاست بانک ملی اقدامات اداری برای دریافت«تسهیلات بابت بنگاه های آسیب دیده ازشیوع کرونا» را در بستر شبکه الکترونیک «ایوا» انجام می دهد.

با این اقدامات می توان دریافت تسهیلات قابل ملاحظه ای از سوی بانک ملی برای جبران صدمات اقتصادی کرونا که به کسب و کارهای آسیب پذیر از این بیماری وارد شده است، اختصاص یافته که بخش اعظمی از این تسهیلات تاکنون توزیع شده است.