رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک صادرات ایران، روند مطلوبی را در اصلاح ترازنامه خود دارد و با توجه به خروج آن از زیان‌دهی، امیدواریم این روند ادامه یابد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران ، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به لزوم ارتقای نظام بانکداری کشور، گفت: مجموع نظام بانکی با توجه به شرایط جدید در وضعیت اقتصاد کشور باید از طرف مجموعه حاکمیت از جمله قوه مجریه، قوه مقننه و همه نظام مورد حمایت قرار بگیرد. از این رو، انتظار می‌رود همراه با حمایتی که از سوی نظام می‌شود، مجموعه نظام بانکی نسبت به جذب منابع برای تخصیص به حوزه فعالیت اقتصادی اقدام کند و از طرفی بتواند در حوزه طراحی با حمایت از طرح‌های بزرگ اقتصادی به فعالان اقتصادی کمک کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اصلاح ساختار نظام بانکی با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور ضرورت دارد، نظام بانکی کشور به دلیل شرایطی که طی سال‌های اخیر از جمله تحریم، وضعیت اقتصادی که بعضا در بخشی از صنایع پیش آماده و اخیرا به واسطه شیوع بیماری کرونا که در دنیا فراگیر بوده آسیب‌هایی دیده است  و لازم است با برنامه‌ریزی برای بازسازی اقتصادی، آسیب‌های جدی را جبران کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نباید فراموش کرد که مجموعه‌های غیررسمی مانند صندوق‌های غیرقانونی و موسسات مالی و اعتباری که از چارچوب ضوابط قانونی خود عدول کردند و به گونه‌ای عمل کردند که خروجی آن آثار منفی به دنبال داشته بر عملکرد نظام بانکی در کشور تاثیر منفی داشته که نیازمند آن است اقداماتی متناسب برای رفع و جبران چنین آثاری در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به عملکرد بانک صادرات ایران در سال‌های گذشته تاکید کرد: بانک صادرات ایران در راستای ماموریت‌های خود در طی سال‌های اخیر تلاش کرده به عنوان یکی از بانک‌هایی که در گذشته به عنوان بانک دولتی محسوب می‌شده و الان ترکیبی از دولتی و بخش خصوصی، بتواند مجموعه وظایف خود عمل کند.

پورابراهیمی بیان کرد: گزارش‌هایی از عملکرد بانک صادرات ایران داریم که نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر این بانک روند رو به اصلاحی را در حوزه اصلاح ترازنامه خود در دستور کار قرار داده و به شکلی بهبود شاخص‌ها و عملکرد آن در گزارش‌هایی که به مجلس رسیده بیان شده است. امیدواریم این رویکرد استمرار داشته باشد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مجموعه بانک صادرات ایران، یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین بانک‌ها در کشور است. اگر چه این بانک خصوصی شده ولی همراهی با دولت و کمک به حاکمیت و نظام را مانند گذشته ادامه داده است و طبیعتا بر اساس رویکرد مبتنی بر یک نگاه تخصصی امروز موضوعات را دنبال می‌کند، ما هم آماده هستیم در مجلس به نظام بانکی کشور چه در اصلاح ساختار چه موارد دیگر کمک و همراهی کنیم.

پورابراهیمی گفت: این خبر خوب را هم برای فعالان اقتصادی در عرصه نظام بانکی دارم که مجددا کلیات طرح اصلاح قانون نظام بانکداری جمهوری اسلامی در کمیسیون اقتصادی تصویب شد. به یاد دارید که در مجلس دهم بعد از سه سال کار کارشناسی این طرح تدوین و کلیات آن در صحن تصویب شد؛ اما به دلیل مسائل بودجه‌ای و شیوع بیماری کرونا فرصت ورود به جزییات آن فراهم نشد، در مجلس یازدهم همکاران با عنایت به اهمیت موضوع مجددا به کلیات این طرح رای مثبت داده‌اند.

وی توضیح داد: این طرح با رویکرد اصلاح عملیات بانکی و بانک مرکزی تهیه شده است که در نظر داریم با تصویب و نهایی شدن آن در مجلس بتوانیم به همه بانک‌ها در زمینه اصلاح ساختار کمک کنیم.