فدراسیون جهانی بورس ها گزارش مقایسه ای عملکرد نیمسال اول 2020 بورس های بین المللی را منتشر کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، برخلاف روند ثابتی که در پایان سال 2019 شاهد آن بودیم، شرایط بوجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا تاثیر شدیدی در بازارها داشته و نوسانات کلیه ی شاخص ها را افزایش داده است. درحالی که وضعیت بازار در ژانویه 2020 هنوز قدرتمند بود، در ماه فوریه کمی افت کرد و در ماه مارس شاهد کاهش شدید ارزش بازار جهانی، همراه با رکود فعالیت های تجاری، هم در سهام و هم در مشتقات بودیم. هرچند در سه ماهه دوم سال 2020، به ویژه در ماه ژوئن، بسیاری از شاخص ها به سرعت درحال صعود به سطح پیش از همه گیری کرونا بود، نتایج کلی نشان می دهد که بازارها هنوز از سطح مشاهده شده در پایان سال گذشته عقب هستند.

از این رو با توجه به مرجعی که انتخاب می کنیم، می توان نیمه ی پر یا نیمه ی خالی لیوان را دید. با توجه به اینکه سال 2019 از سطوح پایین آغاز شد اما با برخی از بالاترین رکوردها به پایان رسید، مقایسه ی سالانه آن نسبت به 2018 مثبت بوده است؛ اما علی رغم روند بهبودی که در سه ماه دوم 2020 مشاهده کرده ایم، در مقایسه با نیمسال دوم 2019 نتایج کاهشی است.

در هر صورت، هر دیدگاهی که در نظر بگیریم، در می یابیم که زیرساخت های بازار در طول همه گیری کرونا و پس از آن، با تضمین انعطاف پذیری، اعتماد و کارایی بازارها، نقشی اساسی در حفظ اقتصاد بومی دارند، از این رو نقش آنها در بهبود اقتصادی نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

گزارش عملکرد 6 ماهه بازارها:

سهام

- پس از افت شدید در سه ماهه اول2020، ارزش کل بازار جهانی در فصل دوم دوباره افزایش یافت و تنها در یک ماه (ماه آوریل) 7.25 تریلیون دلار به آن اضافه شد.

- ارزش کل بازار جهانی در پایان نیمسال اول 2020، در مقایسه با نیمسال دوم 2019، 5.1 درصد کاهش داشته است.

- در مقایسه با نیمسال دوم 2019، بازارهای سهام با رکورد بالای ارزش (49.7 درصد) و حجم معاملات (47.1 درصد) مواجه شدند.

- طی ماه ژوئن امسال، بیش از 12 تریلیون دلار در سراسر جهان معامله شد.

- به طور کلی، تعداد شرکت های پذیرفته شده جدید و جریان های سرمایه گذاری از طریق عرضه های اولیه، در مقایسه با نیمسال دوم 2019 به شدت و به میزان 36.5 درصد و 42.7 درصد به ترتیب کاهش یافته است.

مشتقات بورسی

- معاملات مشتقات تقریبا برای همه انواع قراردادها و در همه مناطق افزایش داشته است. معاملات قراردادهای آتی به طور قابل توجهی بیشتر از اختیار معاملات افزایش یافته است.

- به طور کلی، در نیمسال اول 2020، حجم مشتقات معامله شده در بورس در مقایسه با نیمسال دوم 2019، 23.4 درصد افزایش داشته و رکورد قراردادهای معامله شده به 21.72 میلیارد دلار رسید.

- در نیمسال اول 2020، مشتقات معامله شده در بورس شاهد افزایش چشمگیری در حجم، به طور عمده در معاملات آتی شاخص سهام (76.2 درصد) و معاملات آتی سهام (55.2 درصد) بودند. افزایش معاملات آتی سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه (142.9 درصد) و به ویژه توسط بورس اوراق بهادار ملی هند صورت گرفته است.