وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بانک مسکن می تواند با تعریف روش های متنوع و تعمیق حضور خود در اقتصاد، طلایه دار خروج از رکود باشد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن ، فرهاد دژپسند پس از استماع گزارش عملکرد بانک مسکن در سال مالی منتهی اسفند 98، اظهار داشت: گزارشی که داده شد گزارش خیلی خوبی بود اما گزارش عملکرد بانک ها در مجامع باید از سال آینده به سمتی برود که معطوف به هدف باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بخشی از وظایف توسعه کشور بر عهده بانک های تخصصی است، گفت: اگر عملکرد بانک‌ها و مطالبات دولت و حتی مردم از بانک های تخصصی را نگاه کنیم همچنان نگاه تخصصی به بانک مسکن و سایر بانک های تخصصی وجود دارد.

دژپسند افزود: بانک مسکن باید به تامین مالی بخش مسکن متمرکز شود تامین مالی سایر بخش ها توسط این بانک به حداقل برسد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: ما اگر همین مسکن را به منزله زنجیره تامین نگاه کنیم می‌بینیم که باید متکفل یک مجموعه باشیم نه فقط ساخت یک واحد مسکونی. چه بسا فعالیت‌های پیشین و پسین مسکن می تواند نقش مهمی در تحقق اهدافی که بانک مسکن بر عهده دارد، داشته باشد و این نقطه آغاز و پایان برای تحقق اهداف بانک دیده شود. مقدمات تحقق این اهداف این است که خود بنگاه این ویژگی ها را داشته باشد.

وی گفت: باید بانک به یک مجموعه  چابک و کم‌هزینه تبدیل شود و لازمه آن، این است که تحولات درونی متحول شود.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه ارزش تحقق اهداف به اجرای آنها نیست بلکه به اثار آنها است، گفت: برخی اقدامات و تصمیمات می تواند یک بنگاه را دانش بنیان کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: بانک مسکن باید در حوزه تامین مالی از تمام روش هایی که در دنیا مرسوم است بهره بگیرد. جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی برای تامین مالی چند طرح این وزارتخانه داشتیم که در آن جلسه، بانک مسکن محور تامین مالی بود. بنابراین باید بانک به گونه ای تقویت شود تا از محل بازار سرمایه بتواند تامین مالی کند که یکی از ابزارهای آن صندوق پروژه است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر بخش مسکن از تحرک لازم برخوردار شود با وابستگی این بخش به حداقل 65 صنعت و به تعبیری حدود 120 صنعت می تواند یک پیام برای تحول بخشی اقتصاد کشور باشد.

دژپسند گفت: بانک مسکن می تواند با تعریف روش های متنوع و تعمیق حضور خود در اقتصاد طلایه دار خروج از رکود باشد؛ اتفاقا می تواند روش هایی را با استفاده از تجربیات دنیا به کار بگیرد تا منشأ آثار پمپاژ نقدینگی به کشور نباشد.

وی گفت: نباید به بانک مسکن به مثابه صندوقی که هر گاه لازم شد دستبرد به آن زده شود، نگاه کرد بلکه باید بتواند منابع را برای تعمیق حضور در اقتصاد، اهرم کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مدیران بانک مسکن بابت گزارشی که تهیه شد زحمت زیادی کشیدند و مدیران بانک با انگیزه برخورد کردند اما رسالت بانک مسکن هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم سنگین است و باید با یک ساختار خاص، اقدامات اساسی و بنیادی به این اهداف برسیم تا گرفتار روزمرگی نشویم. برای بانک های تخصصی روزمرگی سم است.

در این مراسم همچنین دکتر محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه مطالبات برای تسریع در تامین مالی پروژه های مسکن گفت: ما بر اساس قانون باید سالی یک میلیون واحد تولید کنیم. در حال حاضر حدود 12 میلیون جوان در سن ازدواج داریم و 3 میلیون آنها از سن ازدواج گذشتند که مهمترین عامل آن مسکن است.