توافق‌نامه سرمایه‌گذاری هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد -به نمایندگی از بانک پاسارگاد- و شرکت پردیس ژن، جهت توسعه‌ی سریع زیرساخت‌های لازم به ‌منظور گسترش فناوری‌های پیشرفته "HLA Typing به روش NGS و به صورت فرادقیق - فراسریع" به امضا رسید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط‌ عمومی بانک پاسارگاد، این توافق‌نامه طی مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مهدی شادنوش رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، مجید قاسمی مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، امیرحسین ابنا مدیرعامل شرکت پردیس ژن، سجاد مخبر مدیرعامل هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، علی شریفی زارچی مدیر ارشد فناوری شرکت پردیس‌ ژن و جمعی از مدیران و فعالان حوزه‌ی سلامت کشور منعقد شد.

طی این توافق‌نامه هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد به نمایندگی از بانک‌پاسارگاد با سرمایه‌گذاری در جهت توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم، امکان گسترش فناوری پیشرفته HLA Typing به صورت فرادقیق - فراسریع را در کشور فراهم خواهد کرد.

بر اساس این خبر، در ایران سالانه نزدیک به 8 هزار نفر به سرطان خون مبتلا می‌شوند. این بیماری، شایع‌ترین نوع سرطان بین کودکان است. همچنین بیش از ۳۰ هزار ایرانی نیز مبتلا به بیماری تالاسمی هستند. درمان این بیماران در کشور از طریق پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام می‌شود. این روش تنها در شرایطی موفق است که شناسه ژنتیکی (HLA) بیمار و اهداکننده با یکدیگر منطبق باشند. بدین منظور لازم است شناسه‌ی ژنتیکی تعداد بسیاری از داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی طی فرایندی به نام HLA Typing شناسایی و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره شوند تا هنگامی که یک بیمار نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارد، اهداکننده منطبق با وی یافت شود.

فقدان فناوری HLA Typing به صورت "فرادقیق - فراسریع" در کشور باعث شده که در سال‌های گذشته، جهت درمان بسیاری از بیماران مجبور به واردات سلول‌های بنیادی با شناسه ژنتیکی منطبق از خارج کشور شویم که این اقدام علاوه بر ایجاد تأخیر در درمان بیماران، باعث خروج ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور برای هر هزار بیمار می‌شود.

طبق برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آن که بخش اعظم نیاز کشور به واردات سلول‌های بنیادی خون‌ساز مرتفع شود لازم است شناسه‌ی ژنتیکی یک میلیون اهداکننده‌ی داخل کشور تعیین شود. از این‌رو شرکت دانش‌بنیان پردیس‌ژن، طی مأموریتی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق شد در مدت کوتاهی به فناوری HLA Typing فرادقیق و فراسریع دست‌یابد و در بالاترین سطح کیفی، مورد تأیید معتبرترین مرکز جهان در آلمان و مطابق استانداردهای بین‌المللی در کشور عزیزمان بومی سازی شود. لازم به ذکر است فناوری HLA Typing به روش NGS به صورت High throughput- High Resolution تنها در اختیار کشورهای معدودی قرار دارد و امکان تعیین شناسه‌ی ژنتیکی افراد بسیاری را در زمان کوتاه و با دقت بالا میسر می‌کند.

در پی این موفقیت، زنجیره‌ی کل فرآیند، در داخل کشور انجام می‌پذیرد . این در حالی است که علاوه بر صرفه جویی بسیار قابل توجه در هزینه بیماران، از خروج میلیون‌‌ها دلار ارز از کشور نیز جلوگیری شده و با حذف واردات سلول‌های بنیادی، از تأخیر در فرایند درمان بیماران جلوگیری خواهد شد.

هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد به نمایندگی از بانک پاسارگاد با سرمایه‌گذاری در این حوزه، ضمن ایجاد زمینه برای توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز، در دستیابی به فناوری‌های پیشرفته در این بخش نقش مؤثری را ایفا خواهد کرد. این هلدینگ در اقدامی دیگر و با سرمایه‌گذاری بانک‌پاسارگاد، پروژه‌ی ساخت هفت هزار تخت بیمارستانی در کشور را نیز در دست اجرا دارد که فاز نخست آن در شهر قم تحت عنوان شهرک سلامت خاتم در حال پیگیری است.