پوشش های بیمه ای باید قبل از وقوع خسارت های احتمالی تهیه شود و در همین راستا به مردم و صاحبان مشاغل توصیه می کنیم با توجه به در پیش بودن فصل سرما نسبت به دریافت بیمه نامه های متنوع توقف کسب و کار ناشی از همه گیری کرونا اقدام کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی ، غلامرضا سلیمانی که در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: صنعت بیمه به لحاظ تنوع محصولات از ظرفیت های کم نظیری برخوردار است که آشنایی هر چه بیشتر مردم از ابعاد گوناگون این صنعت می تواند ضریب امنیت، اعتماد و اطمینان را در کشور بالا ببرد.

رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گوی ویژه "صنعت بیمه، چالش‌ها و راهکارها" با برشمردن موانع توسعه ای از افزایش سی و هفت درصدی استقبال مردم از بیمه نامه های زندگی در یازده ماهه اخیر به عنوان دستاوردی ارزشمند یاد کرد و اظهار داشت: بیمه نامه های زندگی در کشورهای توسعه یافته بین ۴۶ تا ۵۰ درصد از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که آمار کشور ما رقم زیر ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

سرمایه گذاری بی رویه در بازارهای موازی از موانع توسعه صنعت بیمه است"

دکتر سلیمانی اقبال زیاد مردم به بازارهای موازی نظیر مسکن، ارز ، طلا و بورس را از جمله عوامل توسعه نیافتگی رشته بیمه‌های زندگی ارزیابی کرد و گفت: فعالیت گسترده صندوق‌های بازنشستگی اجباری نظیر تامین اجتماعی و همچنین صندوق های کشوری و لشکری احساس نیاز مردم به تهیه بیمه نامه های زندگی را کاهش داده که با توجه به ماهیت متفاوت این دو عرصه، فرهنگسازی در این خصوص یک ضرورت آشکار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: نهادهای دیگری نظیر صندوق بیمه کشاورزی و شرکت بیمه آتیه سازان حافظ و چند ارگان دیگر هم در امر بیمه‌گری فعالیت می‌کنند که با تجمیع این آمار می توانیم ادعا کنیم که روند توسعه بیمه از شتاب مناسبی برخوردار است.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته نهادی به نام صندوق های اجباری وجود ندارد و به همین خاطر مردم آن کشورها تلاش می‌کنند با تهیه بیمه‌نامه‌های مختلف زندگی، امنیت مالی و اطمینان خاطر آتیه خود را تضمین کنند.

"ایجاد جذابیت در طراحی بیمه نامه ها ضروری است"

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد جذابیت های ویژه در خصوص تدوین بیمه نامه های زندگی، افزود: اگر ظرفیت های برجسته بیمه نامه های زندگی برای عموم مردم تبیین و شفاف سازی شود قطعاً از استقبال خوبی بهره مند خواهد شد.

دکتر سلیمانی به نگرانی صنعت بیمه در خصوص بازخرید بیمه نامه های زندگی در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه درک بخش مهمی از آحاد مردم از موضوع اهمیت تامین آتیه و همچنین پوشش های درمانی مرتبط بر آن سبب شد که نه تنها درخواست بازخرید ها کاهش یابد بلکه در چند ماه اخیر آمار فروش این نوع بیمه نامه ها روند صعودی داشته باشد.

" صندوق بیمه حوادث طبیعی در راه است"

وی در پاسخ خبرنگار صدا و سیما در خصوص سرنوشت صندوق بیمه حوادث طبیعی، گفت: تاسیس این صندوق یکی از مطالبات واقعی و دغدغه‌های جدی دولت و صنعت بیمه به شمار می‌رفت که خوشبختانه لایحه مربوط به آن پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان درحال اجرایی شدن است. 

رییس کل بیمه مرکزی به تشریح جزییات این صندوق پرداخت و تاکید کرد: تمامی واحدهای مسکونی کشور که از نعمت برق برخوردار باشند تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند که تعداد آنها بالغ بر ۳۰ میلیون واحد است.

وی در همین راستا افزود: ۵۰ درصد از حق بیمه اندک تعیین شده توسط دولت پرداخت می‌شود و نیم دیگر آن در قبوض برق محاسبه و سوی بیمه‌گذاران پرداخت خواهد شد.

"شبکه فروش صنعت بیمه برای رشد و تعالی هیچ محدودیتی ندارد"

متولی ارشد نهاد ناظر صنعت بیمه با اشاره به این مطلب که فضای کسب و کار در صنعت بیمه از وسعت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: فعالیت بیش از ۸۰ هزار نمایندگی در سطح کشور از اهمیت موضوع صنعت بیمه حکایت دارد و خوشبختانه زمینه مناسبی فراهم شده که نمایندگیهای کوشا و فعال بدون استفاده از هرگونه رانت به کسب درآمد در این عرصه بپردازند.

وی توسعه بیمه های اختیاری را در گرو افزایش قدرت خرید مردم و همچنین فرهنگ‌سازی بیمه‌ای و حضور فعال تر رسانه‌ها در عرصه  معرفی محصولات بیمه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ سازی بیمه تلاش‌های موثر و قابل قبولی صورت‌گرفته اما هنوز برای افزایش ضریب نفوذ بیمه نامه‌های اختیاری به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی نیاز داریم.

 دکتر سلیمانی در زمینه دانش افزایی بیمه‌ای در سطح شبکه فروش و بازاریابی از فعالیت ۲۳ موسسه آموزشی بیمه‌ای در بخش خصوصی خبر داد و گفت: نمایندگان بیمه‌ای به طور مستقیم زیر نظر شرکت های بیمه ای فعالیت می کنند و بیمه مرکزی در بخش‌های آموزش، آزمون و دانش افزایی مشارکت دارد.

"صنعت بیمه به معنای مدیریت ریسک است"

 رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از این گفتگوی رسانه ای از مدیریت ریسک به عنوان مهمترین موضوع صنعت بیمه، نام برد و گفت: تعیین نرخ و شرایط فنی از ماموریت های اصلی مرکز مدیریت ریسک به شمار می رود که مجوزهای لازم برای راه اندازی آن از سوی دولت صادر شده است.

وی با تشریح شاخص های مدیریت ریسک در کشور از تفاوت اساسی در نرخ و شرایط بیمه نامه های خانگی، شخصی و صنعتی سخن گفت و افزود: این مرکز به سیستم های پیشرفته و نرم افزارهای روز دنیا مجهز و به آسانی می تواند ریسک ها را بر اساس ویژگی های افراد و صنایع و همچنین بر اساس میزان خطر آفرینی آنان ارزیابی کرده و نرخ فنی و شرایط منطقی را اعلام کند.

دکتر سلیمانی تاسیس بازار متشکل بیمه ای را نیز در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: بازار متشکل بیمه ای که توسط جمعی از مدیران ارشد صنعت بیمه نخبگان و نمایندگان سندیکای بیمه گران ایران در آستانه تاسیس است در زمینه کشف نرخ و شرایط فنی و ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در این صنعت، فعالیت خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص امکان تجربه تلخ شرکت بیمه توسعه نسبت به تمهیدات لازم برای امنیت بازار صنعت بیمه کشور اطمینان داد و گفت: با کنترل مداوم سطح توانگری شرکتهای بیمه و تاکید بر ضرورت حضور حداکثری آنان در سطح یک توانگری اکنون در بالاترین موقعیت نظارتی هستیم و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

"استارت آپ های بیمه ای حمایت می شوند"

دکتر سلیمانی،  کارگزاری آنلاین را بستری برای نظارت بر فعالیت و عملکرد بیمه عنوان کرد و گفت: بیش از ۵۰ استارتاپ بیمه‌ای در کمیته های تخصصی نهاد ناظر بررسی شده اند که نتایج آن در خصوص احراز صلاحیت های فنی به زودی مشخص خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی در راستای تقویت زیرساخت های الکترونیکی و تسهیل گری در امر تهیه بیمه نامه ها، اظهار داشت: در حال حاضر سه استارت آپ مورد تایید نهاد ناظر قرار گرفته که پس از انجام مراحل کاری در اداره ثبت شرکت ها به زودی فعالیت خود را رسماً آغاز خواهند کرد.

 وی از پایش الکترونیکی تمامی فعالیت‌های بیمه‌ای در سطح کشور به عنوان یک دستاورد بزرگ صنعت بیمه نام برد و گفت: امروز شرایطی فراهم شده که شهروندان می توانند با وارد کردن کد یکتای بیمه نامه خود در سامانه سنهاب از آخرین وضعیت بیمه نامه ها و تمامی تراکنش های بیمه‌ای خود مطلع شوند.

رئیس کل بیمه مرکزی در پایان با برشمردن اقدامات یک ساله اخیر صنعت بیمه تصریح کرد: مشکل امروز صنعت بیمه، تنوع محصولات بیمه‌ای نیست بلکه در زمینه محصولات موجود نیز اطلاع رسانی شفاف و گسترده‌ای صورت نگرفته که در همین جا از رسانه‌های گروهی دعوت می کنم تا در این زمینه کمک کنند.

شایان ذکر است این گفتگو به مناسبت ۱۳ آذرماه _روز ملی بیمه _ به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد.