مرتضی اکبری اظهار کرد: تعداد تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مهر ایران در طول سال‌های گذشته به‌طرز چشمگیری افزایش یافته؛ به‌طوری که از 500هزار فقره در سال 1395 به حدود دو میلیون و 300هزار فقره در سال 1398 رسیده است. در سال جاری نیز تا کنون بیش از یک میلیون و 800هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مرتضی اکبری مدیرعامل این بانک ضمن تبریک فرار سیدن چهل‌ودومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: هر چند عقد قرض‌الحسنه یکی از عقود اسلامی است و سابقه‌ای طولانی‌ دارد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، محقق کردن بانکداری اسلامی با تأکید بیشتر و از همان سال‌های نخست در دستور کار قرار گرفت که نقطه عطف آن تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 است.

وی در همین رابطه افزود: صندوق‌های مختلف بر اساس عقد قرض‌الحسنه فعالیت می‌کردند و بانک‌ها نیز با جذب منابع قرض‌الحسنه نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام می‌کردند که نمونه بارز آن وام ازدواج است.

اکبری با اشاره به ضرورت تمرکز فعالیت بانکی بر مبنای عقد قرض‌الحسنه، اظهار کرد: بر همین اساس در سال 1386، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور با سهامداری 10 بانک بزرگ و باسابقه تأسیس شد.

مدیرعامل بانک مهر ایران ضمن یادآوری فعالیت‌های بانک در طول سال‌های گذشته، گفت: این بانک موفق شده اعتماد اقشار مختلف مردم را به خود جلب کند و اکنون 10 میلیون مشتری دارد. در حال حاضر مانده منابع بانک مهر ایران بالغ بر 441هزار میلیارد ریال است.

وی درباره پرداخت تسهیلات از سوی این بانک نیز توضح داد: تعداد تسهیلات پرداختی از سوی بانک مهر ایران در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و از 500هزار فقره در سال 1395 به حدود دو میلیون و 300هزار فقره در سال 1398 رسیده است. در سال جاری نیز تا کنون بیش از یک میلیون و 800هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است. بانک مهر ایران تا کنون بیش از 8.5 میلیون فقره تسهیلات به مشتریان خود پرداخت کرده است.

اکبری در همین رابطه افزود: مبلغ تسهیلات پرداختی نیز در طول این سال‌ها افزایش یافته و از 43هزار میلیارد ریال در سال 1395 به  بیش از 221هزار در سال 1398 رسیده و در سال جاری نیز تا کنون بالغ بر 253هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. بانک مهر ایران در مجموع بیش از 828هزار میلیارد ریال تسهیلات به مشتریان خود پرداخت کرده است.

وی با یادآوری اینکه بانک مهر ایران کار بانکداری خرد انجام می‌دهد، گفت: بر همین اساس پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مختلف و در چارچوب تفاهم‌نامه با نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مسکن و... در دستور کار این بانک بوده است. تا کنون 533هزار فقره تسهیلات به ارزش 54هزار میلیارد ریال به مددجویان این نهادها پرداخت شده که رویکرد اغلب این تسهیلات توانمندسازی این قشر و رساندن آن‌ها به درآمد پایدار بوده است.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرو بودن بانک مهر ایران در حوزه بانکداری نوین اشاره کرد و گفت: این بانک خدماتی همچون افتتاح حساب غیرحضوری از طریق وب‌سایت و همراه‌بانک، درخواست تسهیلات از طریق وب‌سایت و همراه‌بانک، پرداخت تسهیلات بدون ضامن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، کارت هدیه مجازی، احراز هویت آنلاین سجام و... را ارائه کرده که اغلب آن‌ها برای نخستین بار در سطح شبکه بانکی کشور ارائه شده است.

مدیرعامل بانک مهر ایران این‌طور ادامه داد: اهمیت ارائه خدمات بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری به این دلیل است که در زمان و هزینه مشتریان بانک صرفه‌جویی می‌کند. همچنین مانع از رفت‌وآمد مشتریان و شلوغی شعب بانک می‌شود که در شرایط کنونی و با توجه به شیوع بیماری کرونا، اهمیت این اقدامات بیش از پیش آشکار شود.