خلاقیت لازمه کامیابی در صنعت بیمه است و برای دستیابی به آن به نیروی انسانی خلاق، ایده‌ها و نگاه‌های نو نیاز داریم. همچنین فناوری‌هایی که بتواند محصولات خلاقانه را از ایده‌ها به وجود بیاورد و ساختاری که بتواند این عنصر خلاقیت را به محصول تبدیل کند، از الزامات این امر است.

به گزارش مرور نیوز، مجید مشعلچی فیروزآبادی با بیان مطالب فوق به برگزاری همایش‌های مدیریت ریسک از سوی بیمه کوثر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این افتخار را داشته‌ایم که طی چهار سال گذشته برگزارکننده همایش‌های سالانه تحت عنوان اصلی مدیریت ریسک در صنعت بیمه با رویکردهای متفاوت باشیم. وی ادامه داد: در این همایش‌ها توانستیم مباحث دغدغه دارایی‌های نامشهود، بیمه‌های زندگی، بیمه اتومبیل، مسائل مالی در حوزه مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه را مورد واکاوی قرار دهیم و در همایش سال ۹۷ نیز بازار بیمه را بررسی کردیم.

او درباره اینکه چرا مدیریت ریسک، محور همایش‌های بیمه کوثر در سال ۹۷ شد، عنوان کرد: همه می‌دانیم اگر مدیریت ریسک، شناخت ریسک و کنترل ریسک را از صنعت بیمه بگیرند چیزی از آن باقی نمی‌ماند. به عبارتی این سه مولفه به همراه ابزارهای آن یعنی محاسبات دقیق و اکچوئری اگر از صنعت بیمه گرفته شود، بیمه از فلسفه وجودی و از ماموریت اصلی خود تهی خواهد شد.

مدیرعامل بیمه کوثر با بیان اینکه ریسک و بیمه قرین و همزاد یکدیگرند و با هم عجین شده‌اند، درباره انواع ریسک‌ها گفت: برخی از ریسک‌ها درون‌زا و در داخل صنعت بیمه هستند. ریسک‌های مربوط به بیمه‌گری، سرمایه‌گذاری و اتکایی و نیز رشد سریع فناوری‌های نوظهور مانند استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها، تدوین‌های استراتژی، نیروی انسانی و مسائلی از این دست را می‌توان به عنوان تهدیدهای صنعت بیمه نام برد که با مدیریت می‌توان آثار آنها را خنثی کرد.

 او ادامه داد: برخی از ریسک‌ها نیز برون‌زا هستند که صنعت بیمه باید اینها را با مولفه‌های شناخت، مدیریت و کنترل بپذیرد و در خود حل کند. البته قطعا حل مشکلات ریسک، امری درون‌گراست و ما باید بتوانیم آنها را حل کنیم.

او با اشاره به اینکه مدیریت ریسک در صنعت بیمه با رویکرد بازار، محور همایش سال گذشته بیمه کوثر بود، افزود: باید بدانیم اولین گام در این مسیر شناخت تمام مولفه‌ها و پارامترهای دخیل در بازار بیمه است که تا آنها را نشناسیم نمی‌توانیم راجع به آنها تصمیم‌گیری و تدبیر کنیم.

مولفه‌های دخیل در بازار بیمه

مدیرعامل بیمه کوثر نوسانات ارز، سود سپرده‌های بانکی، ریسک‌های سیاسی، تحریم و بحث نقدینگی‌های سرگردان در کشور را ناشی از فعالیت‌های حاکمیتی و حکمرانی دانست که بر صنعت بیمه تحمیل می‌شود و اظهار کرد: برخی از مولفه‌ها نیز ناشی از مسائل غیرحاکمیتی است که از آن جمله می‌توان به رشد سریع تکنولوژی‌های نوظهور، فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها اشاره کرد که به این مسائل در صنعت بیمه باید به طور جدی پرداخته شود. او بحث تواتر و تعدد رکوردهای تراکنش‌های داده‌ای را مولفه دخیل دیگری در صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: ما در صنعت بیمه به‌رغم داشتن پایگاه‌های داده (دیتابیس‌های) قوی، متاسفانه از نظر ارتباط این پایگاه‌های داده با دیوارهای آتش (Firewall) امن در درون صنعت به صورت درون‌بخشی و در بیرون از صنعت دچار ضعف عمده هستیم. وی ادامه داد: ما در حوزه داده‌ها و ارتباط پایگاه‌های داده و ایجاد انبار داده‌ها و در نهایت داده‌کاوی‌های متعدد، برای تصمیم‌سازی و تبدیل این داده‌ها به اطلاعات و دانش دچار مشکل هستیم و از این رو باید با جدیت بیشتری به رفع این کاستی‌ها بپردازیم.

مشعلچی در ادامه بیان کرد: ما هنوز مولفه‌های مربوط به مشتری و مشتری‌مداری را فهرست نکرده‌ایم و در بازار به آن نپرداخته‌ایم و مباحثی نظیر همراهی و تعامل با مشتری، شبکه فروش، بخش مربوط به بازاریابی نوین، موضوع‌های مربوط به منابع انسانی در صنعت مغفول مانده است. وی عنوان کرد: از طرفی می‌گوییم تعداد نیروی انسانی متخصص ما کم است اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد از همین نیروی تخصصی و فنی موجود هم به نحو احسن و با ظرفیت کامل استفاده نمی‌شود. پس اگر بخواهیم به بحث بازار بپردازیم باید این پازل‌ها را شناسایی کنیم و به‌درستی در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم سیمای درستی از بازار ترسیم و سپس راجع به آن تدبیر کنیم.

تحول با خلاقیت

مدیرعامل بیمه کوثر خلاقیت و نوآوری را موجب ایجاد تحول در صنعت بیمه دانست و گفت: با اینکه صنعت بیمه کمی متفاوت است اما اغلب بخش‌های اقتصادی کشور متناسب با تورم‌های سالانه -که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است- رشد و برای بستن بودجه نیز با همین میزان عمل می‌کنند؛ یعنی فروش، خسارت و سود با ۲۰ درصد افزایش و مسیر توسعه تدریجی و پلکانی را برای خودمان ترسیم می‌کنیم.

اگر در صنعت بیمه نیز نگاه کنیم این رقم عمدتا با ۲۰ درصد افزایش همراه بوده است. اما آیا این مسیر تدریجی و پلکانی می‌تواند در پایان برنامه ششم توسعه ما را به ضریب نفوذ ۷ درصد در صنعت بیمه برساند؟ قطعا نمی‌تواند. آیا می‌تواند ۵۰ درصد از سهم پرتفوی بیمه کشور را به بیمه‌های زندگی برساند؟ قطعا نمی‌تواند. پس باید تاکید کنم که برای رسیدن به این اهداف نیازمند نوآوری هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دستیابی به عنصر خلاقیت الزاماتی دارد، تصریح کرد: در اختیار داشتن نیروی انسانی خلاق، ایده‌ها و نگاه‌های نو، تکنولوژی‌هایی که بتواند محصولات خلاقانه را از ایده‌ها به وجود بیاورد و ساختاری که بتواند این عنصر خلاقیت را به محصول تبدیل کند، از الزامات به ثمر رسیدن خلاقیت در صنعت بیمه به شمار می‌رود و در این میان برگزاری همایش‌هایی همچون همایش‌های مدیریت ریسک بیمه کوثر، ما را در دستیابی به این عنصر اصلی کمک خواهد کرد.