مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی با وجود اینکه عمر زیادی در صحنه اقتصاد و مدیریت ندارد و حدود دو دهه است که بحث آن در میان شرکت‌‌ها و سازمان‌ها به طور جدی مطرح شده، به یک عنصر جدی در مجموعه‌های اقتصادی بدل گشته است و توانسته به رشد و ترقی آنها کمک کند.

احمدرضا عصاری-مرور نیوز؛ در دنیای امروز سرعت تحولات در عرصه‌های گوناگون به قدری بالا رفته است که به هیچ عنوان نمی‌توان با به‌کارگیری شیوه‌های سنتی مدیریت اهداف سازمانی را پیش برد. از این رو علم مدیریت طی دهه‌های اخیر شیوه‌های نوینی را به بازار کسب‌و‌کار عرضه کرده است تا با بهره‌گیری از آنها بتوان اسزمان‌های امرروزی را با شیوه‌های کارآمد و بهره‌وری بالاتر مدیریت کرد.

در این بین، مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی با وجود اینکه عمر زیادی در صحنه اقتصاد و مدیریت ندارد و حدود دو دهه است که بحث آن در میان شرکت‌‌ها و سازمان‌ها به طور جدی مطرح شده، به یک عنصر جدی در مجموعه‌های اقتصادی بدل گشته است و توانسته به رشد و ترقی آنها کمک کند. در یک تعریف ساده می‌توان گفت پیاده‌سازی این مدیریت در یک بنگاه اقتصادی عملکرد آن را بهبود می‌بخشد چرا که مجموعه تصمیم‌ها و اقدامات مدیریتی بلندمدت آن را مشخص و اهداف سازمانی را بر اساس تغییرات سیاسی و اقتصادی به‌روزرسانی می‌کند.

خلاقیت و نوآوری سهم بزرگی در مدیریت استراتژیک دارد و با این ابزار، سازمان در مقابل رویدادهای مختلف به صورت منفعل عمل نخواهد کرد. به عبارتی با مدیریت راهبردی ابتکار عمل در اختیار مدیران شرکت است و می‌توانند با تغییر رویکردها و اهداف یک آینده تیره را به یک افق روشن تبدیل کنند. در یک جمله: مدیریت استراتژیک کاملا با آینده سازمان در ارتباط است و به این می‌اندیشد که در یک افق زمانی مشخص سازمان باید در کدام نقطه قرار داشته باشد و برای دستیابی به آن چه تغییراتی لازم‌الاجراست.

نقطه برتری مدیریت استراتژیک رصد کردن مداوم محیط است و از این رو به سازمان نیز به چشم یک سیستم باز نگاه می‌کند و هر تغییری در محیط ایجاد شود سازمان هم از آن تاثیر خواهد گرفت. این رویه سبب می‌شود که شرکت همواره از رقبای خود جلوتر باشد و همگام با تغییرات امور را مدیریت کند.

این نقاط قوت و مزایای بهره‌مندی از مدیریت استراتژیک، شرکت بیمه کوثر را بر آن داشت که از سال ۹۵ با پیاده‌سازی مدیریت استراتژیک اهداف بلندمدتی را برای خود تعریف و آنها را پیگیری کند. سند توفیق این اقدام ارتقای سطح توانگری شرکت، اصلاح پرتفوی، کسب رتبه در میان یکصد شرکت برتر کشور، افزایش صدور بیمه‌نامه‌های خاص و جلب رضایت مشتریان بوده است. جدای از توفیق‌های عینی و آماری که در این مدت حاصل شد، دستاورد بزرگ این اقدام، تصمیم‌سازی‌های موثر در شرکت بوده است که امید داریم با مدیریت صحیح این روند همچنان ادامه داشته باشد.