از منظر مالی، بیمه کوثر به دنبال رشد سودآوری و افزایش توان مالی خود برای ایفای تعهدات، توسعه هدفمند حق‌بیمه تولیدی، کنترل خسارت پرداختی و سرمایه‌گذاری‌های موفق است.

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل آقادادی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بیمه کوثر یکی از مسائلی که در سازمان‌ها مانع اجرایی شدن استراتژی‌ها می‌شود، باقی ماندن استراتژی در سطح اقدامات و جهت‌گیری‌های کلی است. چالش مهم مدیران سازمان‌ها جاری‌سازی استراتژی‌هایی است که با زحمت فراوان تدوین کرده‌اند. آقایان کاپلان و نورتون ابداع‌کنندگان روش کارت امتیازی متوازن در پاسخ به این چالش، راهکارهای مناسبی ارائه داده‌اند. کارت امتیازی متوازن ابزاری در اختیار سازمان‌ها می‌گذارد تا اجرای استراتژی را با وجوه مختلف دنبال کنند و مهم‌تر از آن، بر عملکرد استراتژیک سازمان خود مدیریت داشته باشند. کارت امتیازی متوازن بر افزایش توجه و هماهنگی در تحول سازمانی تاثیرگذار بوده است، زیرا به مدیران در هماهنگ کردن منابع سازمانی، واحدهای کسب‌وکار، گروه‌های پشتیبان، فناوری اطلاعات، آموزش و انتصاب کارکنان و تمرکز بر پیاده‌سازی استراتژی سازمان کمک کرده است. اما پیش از سنجش و مدیریت بر عملکرد بر مبنای استراتژی، لازم است توصیفی دقیق و کامل از استراتژی در دسترس باشد که تمامی اعضای سازمان آن را درک کنند که نقشه استراتژی به این منظور تدوین می‌شود.

برای موفقیت کامل در پیاده‌سازی و ثمربخشی استراتژی، نه تنها تهیه نقشه استراتژی برای بیان و تشریح روش استراتژی و طراحی عملیات اجرایی مرتبط با آن لازم است بلکه سازمان‌ها به استقرار یک سیستم اندازه‌گیری متناسب با نقشه استراتژی نیاز دارند که چارچوب کارت امتیازی متوازن این امکان را برای سنجش پیشرفت سازمان به منظور اجرای استراتژی فراهم می‌سازد تا در صورت نبود پیشرفت لازم، اقدامات اصلاحی انجام شود. حوزه‌های دیگری که برای موفقیت در پیاده‌سازی استراتژی لازم است، هم‌آواز و هماهنگ کردن تشکیلات با استراتژی، آگاه‌سازی کارکنان و نظام تشویقی با موقعیت آنان در تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های عملیاتی، تخصیص بودجه براساس برنامه‌های عملیاتی، تقویت سیکل یادگیری در فرآیند کنترل پیشرفت استراتژی و بالاخره رهبری و هدایت کل فرآیند است. بنابراین اجرای موفق استراتژی به سه جزء توصیف، سنجش و مدیریت استراتژی بستگی دارد و به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد آنچه را نمی‌توانید توصیف کنید، نمی‌توانید بسنجید و آنچه را نمی‌توانید بسنجید، نمی‌توانید مدیریت کنید.

طبق بررسی‌های علمی، مدیران و کارکنان به چیزی که اندازه می‌گیرند، توجه دارند و افراد نمی‌توانند چیزی را که سنجیده نمی‌شود، به خوبی مدیریت کنند؛ در نتیجه، توجه و تلاش مدیران بیشتر روی معیارهای مالی کوتاه‌مدت معطوف می‌شود و به سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های نامشهودی که اساس موفقیت مالی آتی شرکت بودند، توجه کمی می‌شد. مدیران و کارکنان به دنبال اجرای چیزی هستند که سنجیده می‌شود، به خصوص اگر این معیارها با نظام جبران خدمت و پاداش عملکرد گره خورده باشد.

هنگامی که صحبت از استراتژی می‌شود سازمان‌ها یا استراتژی مشخص و مدونی ندارند یا اینکه سطوح خاصی از مدیران، استراتژی را تدوین کرده‌اند، یک جلد از آن را در کتابخانه نگهداری می‌کنند و گاهی آن را ورق می‌زنند. نقشه استراتژی تصویری ساده در یک صفحه از استراتژی شما است که پیام آن را به همراه اجزای اصلی‌اش به صورت مصور به تمام سطوح سازمان مخابره می‌کند. درک یک تصویر ساده از استراتژی برای تمام افراد سازمان در همه سطوح با مسئولیت‌های گوناگون به مراتب ساده‌تر از خواندن چندین صفحه گزارش و سند در باب استراتژی سازمان است. اما باید در نظر داشت که صرفا داشتن یک استراتژی مدون و فرموله شده در خلق ارزش و ایجاد تمایز کافی نیست بلکه اجرای استراتژی است که یک سازمان را از رقبا متمایز می‌کند. دلیل آنکه سازمان‌ها در اجرای استراتژی موفق نیستند ناآگاهی کارکنان از وجود استراتژی است. بنابراین، نقشه استراتژی به عنوان یک راهنمای کاربردی در عملیاتی کردن و اجرای استراتژی بسیار موثر است. این نقشه ارائه بصری از چگونگی خلق ارزش برای مشتری، مالکان، سهام‌داران و ذی‌نفعان است و مفاد استراتژی را به صورت شفاف به دیگران منتقل می‌کند، روی عناصر بسیار مهم کسب‌وکار تمرکز و ماموریت و چشم‌انداز سازمان را با فرهنگ آن همسو می‌کند. همچنین، ارتباط واقعی بین کار و عملکرد را مشخصا به تصویر می‌کشد. نقشه استراتژی از چهار منظر اصلی کارت امتیازی متوازن تشکیل شده است که عبارتند از: منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و ظرفیت سازمانی (رشد و یادگیری). اصلی‌ترین جزء نقشه استراتژی اهداف استراتژیک هستند؛ اهدافی که استراتژی را عملی می‌کنند و نسبت به ماهیت آنها در یکی از منظرهای نقشه استراتژی استقرار می‌یابند. 

مدل کسب‌وکار

اصطلاح مدل کسب‌وکار نسبتا جدید و قدمت آن حدود دو دهه است و با طرح کسب‌وکار(بیزینس پلن) که حدود دو قرن سابقه دارد و چارچوبی نسبتا سنتی و به خاطر مشابهت کسب‌وکارها به طور یکنواخت و عمدتا برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها تهیه می‌شود، متفاوت است. طی دهه‌های اخیر و ظهور اینترنت شیوه‌های درآمدزایی جدید هم خلق شد. شرکت‌های یاهو و گوگل خدمات رایگان ارائه می‌دادند یا نحوه فروش کتاب توسط آمازون و کسب‌وکارهای بر‌خطی که از این طریق رشد کردند، متفاوت شده است. اینگونه کسب‌وکارها مدل کارشان چیست و چطور پول در‌می‌آورند؟ البته اینگونه کارها در فضای برخط باقی نماندند و کسب‌وکارهای فیزیکی هم با الهام از آنها مدل‌های جدید را جست‌وجو کردند. می‌توان گفت تلاش مدل کسب‌وکار پاسخ به این پرسش‌هاست: این کسب‌وکار چه ارزشی دارد و چگونه آن را ایجاد می‌کند، چگونه آن را به پول تبدیل می‌کند و اقداماتش برای پایداری و بقا چیست؟

ابزار بوم مدل کسب‌وکار که استروالدر در کتاب خلق مدل کسب‌وکار مطرح کرده شامل ۹ بخش شامل شرکای کلیدی، فعالیت‌های کلیدی، منابع کلیدی، ارزش پیشنهادی، بخش‌های مشتریان، ارتباط با مشتری، کانال‌ها، جریان درآمد و ساختار هزینه است.   

بهره گرفتن از دو ابزار قدرتمند نقشه استراتژی و مدل کسب‌وکار کمک می‌کند تا مزیت رقابتی ایجاد و ارزش بیشتری در قالب محصولات و خدمات به مشتری ارائه شود. بنابراین عناصر تعریف شده در ۹ بخش مدل کسب‌وکار، در نقشه استراتژی در قالب اهداف استراتژیک قرار می‌گیرند و رابطه علت و معلولی بین آنها مشخص می‌شود. بنابراین عناصر اصلی مدل کسب‌وکار به اهداف استراتژیک برای اجرای مداوم استراتژی ترجمه می‌شود و اجرای مداوم آن، مدل کسب‌وکار را در مقابل دنیای واقعی و نیروهای رقابتی آزمایش و اصلاح می‌کند.

مدیریت استراتژیک در بیمه کوثر

در سال ۱۳۹۲ طرح تحرک (طرح تحول و حرکت راهبردی بیمه کوثر) برای ایجاد و استقرار مدیریت استراتژیک در شرکت اجرا و از سال ۹۵ به صورت دقیق و سیستمی از آن حمایت شد و رشد یافت. اهداف استقرار این طرح، هدف‌مداری تمام بخش‌های شرکت، هم‌راستایی در مسیر اولویت‌های راهبردی شرکت و هم‌افزایی برنامه‌های بین‌بخشی است.

بیمه کوثر ماموریت اصلی خود را ایجاد اطمینان و آرامش خاطر برای همه مردم ایران، گسترش ضریب نفوذ بیمه و دستیابی به بازارهای منطقه‌ای و خارج از کشور، از طریق ارائه خدمات رشته‌های بیمه‌ای، سودآوری حداکثری برای سهام‌داران شرکت، توانمندسازی مالی خود برای قبول بیمه‌های اتکایی با تکیه بر سرمایه‌های انسانی متعهد و متخصص و پایبندی به رعایت قوانین و مقررات بیمه‌ای می‌داند.

این شرکت طی هشت سال سابقه فعالیت خود، توفیقات قابل توجهی را کسب و سعی می‌کند با اتخاذ جهت‌گیری و استراتژی‌های صحیح، بتواند به اهداف کلان و در نتیجه جایگاه مورد انتظار خود در صنعت بیمه کشور نزدیک شود. چشم‌انداز شرکت، کسب جایگاه در بین سه شرکت برتر بیمه‌ای خصوصی ایران از لحاظ رضایت‌مندی مشتریان و سودآوری در افق ۱۴۰۴ است.

نقشه استراتژی بیمه کوثر که با توجه به اهداف و برنامه‌های ذی‌نفعان و اسناد بالادستی تدوین شده است، به تشریح اهداف کلان و استراتژیک در چهار منظر مالی، مشتریان، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری با هدف دستیابی شرکت به چشم‌انداز تعیین‌شده می‌پردازد.

از منظر مالی، بیمه کوثر به دنبال رشد سودآوری و افزایش توان مالی خود برای ایفای تعهدات، توسعه هدفمند حق‌بیمه تولیدی، کنترل خسارت پرداختی و سرمایه‌گذاری‌های موفق است که در چهار هدف راهبردی مدیریت بهینه هزینه‌ها، حفظ بالاترین سطح توانگری مالی، ارتقای شفافیت و انضباط مالی، رشد سودآوری و توسعه درآمد سرمایه‌گذاری‌ها تعریف می‌شود.

از منظر مشتریان که از اهمیت بالایی برخوردار است، این شرکت برای ارتقای سطح رفاه و امنیت خاطر جامعه هدف، افزایش اعتماد به نمانام بیمه کوثر، صیانت از اموال و دارایی‌های بیمه‌گذاران، ۶ هدف راهبردی رشد در ارائه طرح و پوشش‌های بیمه‌ای جدید، توسعه خدمات غیرحضوری(الکترونیکی)، افزایش برآورد منصفانه و قانونی خسارت، پرداخت به موقع خسارت، پاسخ‌گویی مناسب و تعامل دوطرفه و ارتقای اعتماد به نام تجاری را مشخص کرده است.

از منظر فرآیندهای داخلی، هدف، دستیابی به رشد و تعالی شرکت در فرآیندها و توسعه کیفیت خدمات بیمه‌گری است که در قالب اهداف بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی، افزایش خدمات پرداخت خسارت از طریق برون‌سپاری، بهبود فرآیند و رویه‌های انجام کار، رشد و گسترش خدمات بیمه‌ای در استان‌ها، توسعه کمی و کیفی شبکه فروش، ارتقا و توسعه نرم‌افزار بیمه‌گری، تقویت سیستم مدیریت کیفیت و نظارت راهبردی و بازرسی تعریف می‌شود.

از منظر رشد و یادگیری، هدف، ارتقای سطح توانمندی و بهره‌وری سرمایه انسانی است و در این خصوص ارتقای سطح دانش شرکت، حفظ و ارتقای جایگاه بهره‌وری نیروی انسانی در صنعت بیمه، ارتقای سطح رفاه کارکنان و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (نرم‌افزار بیمه‌گری و ...) دنبال می‌شود.

پس از ترسیم نقشه راهبردی، برای پایش و ارزیابی تحقق اهداف کلان شرکت، داشبورد شاخص‌های عملکردی(کارت BSC) تهیه و برای تمام اهداف تعریف‌شده، شاخص‌هایی به منظور اندازه‌گیری مشخص و مقادیر آنها پیش‌بینی شد. برای دستیابی به اهداف کمی و بهبود شاخص‌های عملکردی(KPI) تعریف‌شده، پروژه‌ها و برنامه‌هایی مشخص شد که در طرح تحرک و ارزیابی عملکرد تمامی واحدهای شرکت، به کار گرفته می‌شود. این مرحله به معنی ترجمه استراتژی به برنامه‌ها و شاخص‌های کلیدی است که در آن، اهداف کلان شرکت به اهداف خرد که هر یک دارای شاخص سنجش است، شکسته می‌شود. برای هر کدام از اهداف خرد، پروژه و برنامه‌های اجرایی تعریف و این مهم منجر به پیوند لایه استراتژیک با لایه عملیاتی می‌شود.

از مهم‌ترین اهداف شرکت بیمه کوثر در سال ۱۳۹۸ می‌توان به کسب بالاترین سطح توانگری مالی، رشد سودآوری عملیات بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری موفق، رشد سهم از بازار صنعت بیمه، بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی، رضایت‌مندی مشتریان و پرداخت به موقع و منصفانه خسارت و ارتقای سطح توانمندی و بهره‌وری سرمایه انسانی اشاره کرد.

طبق اعلام بیمه مرکزی، شرکت برای سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه یک توانگری مالی شده است. سطح یک توانگری مالی یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی شرکت‌های بیمه در ارائه خدمات مناسب به مشتریان است و نشان از مدیریت درست شرکت در بخش‌های مختلف دارد. حفظ سطح توانگری مالی و همچنین کنترل سطح ذخایر شرکت، مستلزم تدوین و اجرای برنامه بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی و زمان‌بندی مناسب فروش است که در طرح تحرک مدیریت‌های فنی و سرپرستی‌های استانی لحاظ شده است. از ارکان توانمندی شرکت‌های بیمه‌ای، مدیریت پرتفوی خدمات است که بیمه کوثر با تمرکز بر رشته‌های مغفول‌مانده صنعت بیمه، سعی بر کنترل سهم رشته‌های ثالث و درمان و همچنین افزایش سهم دیگر رشته‌ها (به ویژه بیمه‌های زندگی) دارد.

رشد سودآوری شرکت در دو بعد عملیات بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری، مستلزم آموزش و تقویت شبکه فروش، مشارکت بیشتر در مناقصات بیمه‌ای کشور، انجام تحقیقات بازار هدف و تدوین استراتژی‌های بازاریابی و ارائه طرح‌ها و خدمات متناسب، واگذاری ریسک بیمه‌نامه‌های پرخطر در قالب بیمه‌نامه‌های اتکایی و سرمایه‌گذاری در بازارهای زودبازده و پرسود بر اساس رصد و تحلیل بازار سرمایه است.

بیمه کوثر به منظور ارتقای انضباط مالی، کاهش بندهای حسابرسی و کنترل مطالبات شرکت، به‌روزرسانی و اجرای دستورالعمل وصول مطالبات، پیاده‌سازی استاندارد IFRS و تشکیل کمیته حسابرسی را دستور کار خود قرار داده است.

به منظور بهبود جایگاه شرکت در سطح رضایت و شکایات مشتریان در سامانه سنهاب بیمه مرکزی، برنامه‌هایی همچون افزایش خدمات غیرحضوری از طریق تارنما و اپلیکیشن‌های استارت‌آپ از جمله مرکوری، ایجاد و توسعه باشگاه مشتریان و نرم افزار CRM، ارائه طرح‌های نوین بیمه‌ای، نظارت و کنترل بر شبکه فروش و تامین‌کنندگان خدمات بیمه‌ای و آموزش آنها مد نظر شرکت قرار دارد. همچنین برای ارتقا و افزایش سطح اعتماد مردم، گسترش تبلیغات محیطی و رسانه‌ای نیز در برنامه آتی شرکت دیده شده است.

توسعه و ارتقای سطح یادگیری و دانش شرکت، اجرای طبقه‌بندی مشاغل، طراحی و اجرای سازوکارهای ارتقای انگیزه کارکنان و دستیابی به مزیت رقابتی از طریق ارتقای سطح بهره‌وری سرمایه انسانی ستاد و شعب از مهم‌ترین استراتژی‌های شرکت است. برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری و مجازی (کارکنان و نمایندگان) مطابق با تقویم آموزشی شرکت، طراحی مدل برآورد نیروی انسانی و بازنگری ساختار سازمانی، پیاده‌سازی و توسعه سیستم مدیریت دانش شرکت و تدوین و اجرای نظام جبران خدمات کارکنان، نشان از فعالیت‌های انجام‌شده در این خصوص است.

با توجه به عملکرد مناسب مجموعه کوثر در همه حوزه‌ها، شرکت موفق به کسب جایگاه مناسب در صنعت بیمه شده و با ارائه خدمات مطلوب، نگاه بیمه‌گذاران بزرگ را به سوی خود جلب کرده است. برنامه برای توسعه و رشد بیمه کوثر از بدو تاسیس وجود داشته اما تدوین سند استراتژیک شرکت، علاوه بر مستند کردن این تلاش‌ها در قالب راهبردهای مشخص به معنای لزوم تداوم این حرکت تحولی و اثربخش است. لازم است که از مدیران و همه صاحب‌نظرانی که برای تدوین این سند، نظرات، معلومات و تجربیات خود را در اختیار تدوین‌کنندگان قرار دادند، تقدیر و تشکر شود.

نقشه راهبردی شرکت بیمه کوثر

برای مشاهده نقشه راهبردی شرکت بیمه کوثر به (اینجا) کلیک کنید.