وزیر خارجه آمریکا گفت: حزب کمونیست چین یک حزب مارکسیست-لنینیست است که بر سلطه جهانی و نبرد [برای رسیدن به این سلطه] متمرکز است. فقط کافی است حرف‌های رهبران این کشور را بشنویم.

به گزارش مرور نیوز،  مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا دیروز به صراحت اعلام کرد که آمریکا به دنبال مقابله با چین است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پمپئو که در شهر نیویورک در نشستی به میزبانی اندیشکده محافظه‌کار «هادسون» صحبت می‌کرد، در مورد چین گفت: «آن‌ها به دنبال و در حال استفاده از روش‌هایی هستند که برای ایالات متحده و برای کل جهان، برای همه ما، چالش درست کرده است و باید با این چالش‌ها مقابله کرد.»

وی افزود: «نادیده گرفتن اختلافات بنیادین میان این دو نظام [سیاسی] و آثاری که... این اختلافات موجود بر امنیت ملی آمریکا دارند، دیگر واقع‌بینانه نیست.»

اظهارات پامپئو یک هفته بعد از آن مطرح می‌شود که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم در یک سخنرانی اظهاراتی بسیار تند علیه چین مطرح کرد. آن سخنرانی با واکنش شدید پکن روبرو شد.

با این وجود، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته گفت سیاست دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از همان ابتدا مقابله با چین بوده است.

وی گفت: «امروز بالأخره داریم به میزان خصومت حزب کمونیست با ایالات متحده و ارزش‌های ما پی می‌بریم.»

پامپئو در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، چین را به تلاش برای بسط نفوذ در جهان متهم کرد و گفت در ماه‌های آینده سخنرانی‌های بیشتری در مورد تفاوت میان ارزش‌های آمریکا و نظام حاکم بر چین انجام می‌دهد.

وی گفت: «حزب کمونیست چین یک حزب مارکسیست-لنینیست است که بر سلطه جهانی و نبرد [برای رسیدن به این سلطه] متمرکز است. فقط کافی است حرف‌های رهبران این کشور را بشنویم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که روند نوسازی و تقویت ارتش و نیروهای نظامی چین «به مراتب بیشتر از آن چیزی است که صرفا برای دفاع از خود لازم است.»

پامپئو با وجود این اظهارات، مدعی شد که آمریکا به دنبال تقابل با چین نیست و صرفا خواهان شفافیت در چین و نقش‌آفرینی اقتصاد بازار در این کشور است. وی مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن و توافق تجاری احتمالی میان دو کشور را اولین گام در این جهت توصیف کرد و گفت درباره مذاکرات کنونی با چین خوش‌بین است.

وی گفت: «من خوش‌بین هستم که ما به نتیجه می‌رسیم. این چیز خوبی است و جایی است که می‌توانیم با هم کار کنیم. فکر می‌کنم این نشان می‌دهد که زمینه مشترکی میان ما وجود دارد.»

در دو سال و نیمی که از دولت ترامپ می‌گذرد، واشنگتن رویکردی به شدت ضدچینی اتخاذ کرده و سیاست‌هایی در جهت تضعیف نفوذ و قدرت پکن در پیش گرفته است. ترامپ که مشاورینی با گرایش‌های به شدت ضدچین به خدمت گرفته، بارها گفته است که تهدید اصلی پیش روی آمریکا، چین و گسترش نفوذ جهانی این کشور است.

در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در سال 2017 میلادی هم برای اولین بار به صراحت از چین در کنار روسیه به عنوان یک رقیب راهبردی یاد شده که باید با آن مقابله کرد. جنگ تجاری، تدوین راهبرد موسوم به «ایندوپاسیفیک آزاد و گشوده»، فشار به شرکت‌های فناوری برای عدم همکاری با چین در زمینه نسل پنجم اینترنت (5G)، حمایت از اعتراضات در هنگ کنگ، فروش تسلیحات به تایوان و متهم کردن پکن به نقض حقوق بشر از جمله اقداماتی است که آمریکا برای مقابله با چین در پیش گرفته است.