سرویس بین الملل- هنری کیسینجر وزیر امورخارجه آمریکا در زمان جیمی کارتر در باره دونالد ترامپ گفت: باید به ترامپ فرصت داده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» افزود: ترامپ، رئیس جمهوری بسیار مصمم است. او، رئیس جمهوری منتخب است که مرحله گذار از مبارزه انتخاباتی به برنامه ریزی ملی را سپری می کند و می کوشد از جنبه های مختلف اوضاع کنونی (کشور آمریکا) مطلع شود. 

وی در پاسخ به این سؤال که چالش ها و فرصت های دوره ریاست جمهوری ترامپ چه خواهد بود، گفت: این رئیس جمهور منتخب، از یک نظر، بسیار منحصر به فرد است؛ او مطلقاً هیچ گونه وابستگی یا کاربردی برای هیچ گروه خاصی ندارد. ترامپ بر پایه راهبردهای خودش رئیس جمهور شده است؛ او برنامه ای پیش روی مردم آمریکا قرار داد که رقبایش نداشتند. 

کیسینجر در واکنش به اظهارات ترامپ درباره پیمان های تجاری، گفت: من به عنوان سخنگوی رئیس جمهور منتخب امریکا اینجا نیستم، بلکه آمده ام تا به سؤالات و برداشت هایم درباره او پاسخ دهم. جهانی سازی، پیامدهایی دارد که قبلاً به اختصار درباره آن چیزهایی نوشتم. البته به این واقعیت توجه کافی نشد که جهانی سازی، برندگان و بازندگانی خواهد داشت. بازنده ها نیز می‌کوشند با نوعی واکنش سیاسی، (نظرات) خود را ابراز کنند. به عقیده من، در اوضاع کنونی نباید بر آن دسته از موضع گیری های ترامپ در دوره مبارزه انتخاباتی که اکنون دیگر بر آنها پافشاری نمی کند، اصرار داشت. اگر ترامپ بر این مواضع پافشاری کند، آنگاه مخالفت ها نیز ابراز خواهد شد. با وجود این، اگر او برنامه دیگری در پیش بگیرد، نباید آنچه را  او در مبارزه انتخاباتی بر زبان آورده است، تعیین کننده دانست. 

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا افزود باید به ترامپ فرصت دهیم تا اهداف مثبتِ احتمالی خود را توسعه دهد و آنها را به بحث و گفت وگو بگذارد. ما نیز در طول ده ها سال گذشته، بارها دولت های بی کفایت را ساقط کرده ایم و ممکن است دوباره این اتفاق رخ دهد، اما نقطه شروع ما نباید این باشد و حتی پایان ما نیز نباید اینگونه باشد. 

کسینجر در پاسخ به این سؤال که توصیه شما برای ترامپ در دیدار احتمالی او با ولادیمیر پوتین چیست، گفت بین توافق های تجاری و توافق ها در عرصه سیاست خارجی، تفاوت وجود دارد. توافق های تجاری معمولاً بین گروه هایی صورت می گیرد که هدف مشترک دارند یا دنبال مهار یک بحران هستند. در این مواقع، آنها برای رسیدگی به مشکلات خود به توافق می رسند و دیگر هرگز با یکدیگر رو به رو نخواهند شد. با وجود این، در عرصه سیاست خارجی بارها با اشخاص یکسان رو به رو می شوید. بنابراین، در اینجا بحث یک توافق یا معامله در میان نیست، بلکه باید توافقی ایجاد کرد که زمینه ساز توافق های بیشتر در ادامه راه شود. 

وی افزود: پوتین اولاً تحولات دنیا را یک پیروزی برای آمریکا در جنگ سرد نمی داند، بلکه آن را اقدام خودجوش مردم روسیه برای رهایی از کمونیسم می داند. به عقیده ولادیمر پوتین، آمریکا از این واقعه بهره برداری کرد و خطوط دفاعی خود را از مرکز اروپا به هزاران کیلومتر جلوتر و فاصله پانصد کیلومتری مسکو منتقل کرد.
بنابراین، آزمون پیش روی دولت آینده این است که آیا می‌توان با پوتین بر مبنای پیش فرضی که او کاملاً جدی تلقی می کند، گفتگو کند؟ به عقیده من، شعارهای دولت پیشین (دولت اوباما) در قبال پوتین بیشتر جنبه دلجویی داشت. 

کیسینجر گفت نکته غیرمنتظره درباره مبارزه انتخاباتی ترامپ این است که او قطع نظر از فشارها، بر راهبرد خود اصرار داشت. اکنون او باید دنبال ایجاد راهبردی ماندگار باشد؛ راهبردی که به نگرانی های مطرح در دوران مبارزه انتخاباتی پاسخ دهد و با برخی از مهم ترین مفاهیم مطرح در عرصه سیاست خارجی آمریکا مرتبط باشد. به رغم همه انتقادهایی که در دوره بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد، این عمدتاً آمریکا بود که صلح و آزادی را در عرصه جهانی حفظ کرد.
بنابراین، این مأموریت نهایی باید حفظ شود، گرچه این کار باید به شکل متفاوت و احتمالاً با جسارت کمتر در مقایسه با دوره های پیشین صورت بگیرد.