رئیس‌ جمهور ترکیه با درخواست برای اصلاح سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت در مدیریت و حل جنگ سوریه و سایر چالش‌های جهانی ناکام مانده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه خبری سی‌.ان‌.ان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اختتامیه نشست ناتو در استانبول از تمرکز قدرت در شورای امنیت انتقاد کرد و گفت که "جهان بزرگتر از پنج کشور است."

او گفت: کشورهای بسیار زیادی وجود دارند. پنج عضو دائم در شورای امنیت وجود دارد که یکی از آن پنج کشور می‌تواند تصمیمی اتخاذ کند که تمام جهان ملزم به اجرای آن شوند. این عدالت نیست، این منصفانه نیست.

رئیس‌جمهوری ترکیه که همواره از ساختار این نهاد سیاسی انتقاد می‌کند، تاکید داشت: اقدامات مثبتی انجام شده اما سازمان ملل نتوانسته به صورت موثر با شماری از موضوعات برخورد کند و مساله سوریه یکی از آنهاست. دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی، بسیار سخت و دشوار می‌شود اگر سازمان ملل نتواند ساختار خود را اصلاح کند. سازمان ملل در پایان جنگ جهانی دوم تشکیل شد و ما دیگر نمی‌توانیم این جهان را با سازمانی به این قدیمی مدیریت کنیم.  

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین از قدرت‌های جهانی خواست تا حمایت از "سازمان‌های تروریستی" نظیر یگان‌های مدافع خلق کردها (ی.پ.گ) را متوقف کنند.

آمریکا این نیروها را "گروه مخالف میانه‌رو" توصیف کرده و از آنها حمایت نظامی و استراتژیک به عمل می‌آورد.

اردوغان گفت: برخی می‌گویند که ما ی.پ.گ را به عنوان یک سازمان تروریستی نمی‌دانیم چرا که آنها با داعش می‌جنگند. اگر اینطور باشد، "جبهه فتح الشام" هم با داعش می‌جنگند اما شما آن را گروه تروریستی می‌دانید. آنها با داعش می‌جنگند و تنها به این دلیل که یک گروه تروریستی با گروه تروریستی دیگری مبارزه می‌کند، آیا شما می‌توانید آنها را تروریست خوب بنامید؟ دست‌کم این چیزی است که ما در سوریه و عراق می‌بینیم.

او در روز پایانی شصت و دومین نشست مجمع پارلمانی ناتو در استانبول، همچنین از رهبران جهان خواست تا به اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه کمک کنند.

آمریکا از این ایده استقبال نمی‌کند.

او در ادامه سخنانش از واکنش اروپا به بحران مهاجران هم انتقاد کرد و گفت که عمده مسوولیت آن به دوش ترکیه افتاده است و مردم ترکیه در ازای آن چیز خاصی دریافت نمی‌کنند.

ماه مارس اتحادیه اروپا و آنکارا به توافقی دست یافتند که طبق آن ترکیه اجازه نمی‌دهد که مهاجران و پناهجویان به سمت کشورهای اروپا حرکت کنند و مهاجرانی که از آن کشورها پس فرستاده شوند، می‌پذیرد. در ازای آن ترکیه باید کمک مالی هنگفتی دریافت کند و روند عضویت آن در اتحادیه اروپا سرعت بگیرد.