پادشاه عمان بعد از وخامت وضعیت جسمی، به طور مخفیانه نام جانشین خود را در نامه‌ای مهره موم شده به شورای خاندان سلطنتی فرستاده است.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از روزنامه گاردین، با اعلام وخامت وضعیت جسمانی سلطان قابوس بن سعید ، پادشاه عمان، بحث‌های زیادی در دیوان پادشاهی این کشور برای تعیین جانشین احتمالی او آغاز شد.

روند تعیین جانشین شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده در دیوان پادشاهی در مسقط می‌شود که می‌تواند جانشین سلطان قابوس، که نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حکومت کرد را تعیین کند. این در صورتی خواهد بود که دیوان پادشاهی نتواند در خصوص تعیین جانشین به اتفاق نظر دست یابد.

گاردین یادآور شد پادشاه عمان فرزندی ندارد و تاکنون به طور علنی جانشین برای خود معرفی نکرده است. با این حال به طور مخفیانه نام جانشین خود را در نامه‌ای مهره موم شده به شورای خاندان سلطنتی فرستاده است.

براساس ماده ۶ قانون سلطنتی عمان، خاندان سلطنتی باید ظرف سه روز پس از خالی بودن این کرسی، پادشاه جدید را معرفی کنند. در صورتیکه آن‌ها نتوانند در این خصوص به توافق برسند، شورای دفاع ملی، رئیس دیوان عالی و روسای دو شورای مشورتی می‌توانند اولین نامه را که نام شخص انتخاب شده از سوی سلطان قابوس در آن است، را باز کنند و او را بر تخت سلطنت بنشانند.

سلطان قابوس در چهار دهه گذشته یکی از سیاستمداران اصلی در خاورمیانه بوده است. او هفته گذشته پس از اتمام دوره درمان خود به دلیل عود بیماری سرطان روده از بلژیک به عمان بازگشت. او قرار بود تا پایان ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ در بلژیک تحت درمان باشد. پادشاه عمان چهار سال است که درگیر این بیماری بوده و چندین بار تحت مداوا در کشور‌های خارجی قرار گرفته است.

سلسله آل سعید از اواسط قرن ۱۸ میلادی بر عمان حکومت می‌کنند.