گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه‌نظامیان گروه طالبان، در آستانه سالگرد حمله به قندوز، بار دیگر به این شهر در افغانستان یورش برده‌اند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش‌ها از بامداد امروز- دوشنبه- حاکی از آن است که شبه‌نظامیان گروه طالبان، در آستانه سالگرد حمله به قندوز (کندز یا کندوز)، بار دیگر به این شهر در افغانستان یورش برده‌اند.

طبق این گزارش، این حمله در ساعات اولیه بامداد امروز رخ داده و شبه‌نظامیان این گروه افراطی از جنوب و شرق قندوز، اقدام به پیشروی به داخل آن کرده‌اند.

در همین راستا، یک مقام پلیس قندوز اعلام کرد، حملات از چهار طرف به این شهر در شمال افغانستان، انجام شده‌است.

«شیرعلی کمال» فرمانده محلی پلیس گفته است که «نبردها در اطراف شهر همچنان ادامه دارد».

رویترز نیز گزارش داد، شماری از شورشیان را مسلح به کلاشنیکف و دوش‌پرتاب‌های آر‌پی‌جی، داخل شهر دیده‌است.

شیرعلی کمال گفته نیروهای دولتی «تمام تلاش خود را برای عقب راندن آن‌ها انجام می‌دهند».

درست یک سال پیش در ماه سپتامبر، طالبان دست به حملات گسترده‌ای به این منطقه زد و توانست برای مدتی شهر را به تصرف خود درآورد. کنترل شهر به‌دست طالبان در سال ۲۰۱۵، بزرگ‌ترین پیروزی این گروه شبه‌نظامی طی ۱۵ سال به شمار می‌رفت.

در نتیجه حمله به قندوز، ارتش و نیز نیروهای آمریکایی حامی کابل، حملاتی را برای بازپس‌گیری شهر انجام دادند. آن‌ها در نهایت موفق شدند، در سی‌تم سپتامبر، طالبان را از منطقه بیرون کنند.

افزایش فعالیت‌های گروه طالبان در قندوز، در عین حال به نگرانی‌هایی در تاجیکستان، همسایه افغانستان نیز انجامیده و دولت آن کشور به تازگی اعلام کرده با «حمایت مالی چین» به ساخت یک پایگاه نظامی و تاسیسات مرزی اقدام می‌کند.

پیش از این، مقام‌هایی افغانستان هشدار داده بودند که طالبان ممکن است به‌زودی مرکز ولایت «اوروزگان» را تصرف کند؛ در همان زمان نیروهای مسلح دولتی با حمایت سربازان آمریکایی در حال نبرد با شورشیان افراطی در اطراف «هلمند» و خود شهر قندوز بودند.

قندوز مرکز ولایت کندوز است که از جنوب به کابل و از شمال به تاجیکستان راه دارد. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر ساکن این شهر هستند.