سرویس بین الملل - رئیس جمهور آلمان درباره کناره گیری آمریکا از صحنه بین المللی بعد از عهده داری "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، یوآخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان در گفت وگو با روزنامه آلمانی «دی ولت» درباره عقب نشینی قریب الوقوع آمریکا از صحنه بین المللی بعد از عهده داری دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا در ژانویه ابراز نگرانی کرده و گفت: ما احتمالا در آبی گل آلود گرفتار می شویم.

وی همچنین انتظار دارد که آلمان تحت ریاست جمهوری جدید آمریکا بیش از قبل در سطح بین المللی درخواست مشارکت دریافت کند.

وی افزود: ما باید به این مسئله بپردازیم که چه اتفاقی می افتد اگر آمریکا بخصوص درگیر مسائل خود شود، وقتی که آمریکا دیگر به این وظیفه خود اعتقاد نداشته باشد که از اراده آزاد دموکرتیک در سطح دنیا حمایت کند. در این صورت مسوولیت بیشتری در انتظار اروپا و همچنین آلمان خواهد بود و این مسئله همچنین در زمینه دفاعی نیز صدق می کند.

گاوک در ادامه تصریح کرد که تقریبا در همه کشورهایی که وی به عنوان رئیس جمهور آلمان در چهار سال گذشته به آن سفر کرده است درخواست هایی برای نقش پررنگ تر آلمان در جهان وجود داشته است. این خوب است که ما به این نقش بله بگوییم و آن ها نیز در هماهنگی با تعهدات اروپایی ما زندگی کنند.

وی فکر کردن درباره عقب نشینی آمریکا از صحنه بین المللی با روی کار آمدن ترامپ را نگران کننده دانسته و البته ابراز امیدواری کرد که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا خود را از ترامپی که در مبارزات انتخاباتی دیده شد آزاد کند.

وزیر دارایی آلمان نیز با توجه به تغییر قدرت در آمریکا درباره شکست برنامه‌های برلین در آستانه شروع ریاست آن بر گروه جی بیست با توجه به احتمال یک جانبه‌گری‌های ترامپ ابراز نگرانی کرد.

وولفگانگ شایبله، وزیر دارایی آلمان نگران این مسئله است که دولت جدید آمریکا یکجانبه گری های روزافزون را در پیش گرفته به گونه ای که تشکل های بین المللی مانند جی بیست اهمیت خود را از دست بدهد.

نشست مهم وزرای دارایی گروه بیست در هفدهم و هجدهم مارس آینده در آلمان در حالی برگزار می شود که کم تر از دو ماه از روی کار آمدن "دوناد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گذشته است.