ترامپ اعلام کرد در صورتی که مقامات مسکو و ریاض از "رفتار نادرست خود با واشنگتن" دست برندارند تحریم نفتی در قبال این کشورها را اعمال خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری «تاس»، " ولادیمیر پوتین " رئیس جمهور روسیه روز گذشته (جمعه 3 آوریل) اعلام کرد که وضعیت بازار جهانی انرژی پیچیده شده و گسترش فراگیر ویروس کرونا منجر به کاهش تقاضا شده است.

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت رسمی کاخ کرملین، پوتین در نشستی در نشستی با مقامات مسئول درباره وضعیت بازار جهانی انرژی تأکید کرد: «همه گیر شدن ویروس کرونا تقریباً بر کل اقتصاد جهان تأثیر گذاشته که منجر به افت شدید و "فشرده شدن" تقاضا، در وهله نخست از سوی مصرف کنندگان اصلی منابع انرژی، یعنی حمل و نقل ، صنعت و برخی صنایع دیگر می شود. وضعیت بازار نفت می تواند منجر به خطراتی برای فناوری ‌های عالی داشته باشد و این مسئله نمی تواند باعث نگرانی نشود.»

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا تولید نفت به 10 میلیون بشکه در روز کاهش یابد، ادامه داد: «ما وضعیت را با دقت زیر نظر داشته و تجزیه و تحلیل خواهیم کرد. من یک بار دیگر تکرار می کنم که وظیفه اصلی ما ثبات بلند مدت بازار به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.»

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که جلوگیری از رشد شدید قیمت نفت به نفع جامعه جهانی است، برای اینکه صنعت نفت پس از بهبود اوضاع که اجتناب ناپذیر است ، می ‌تواند با کمبود منابع انرژی و بعد از آن نیز با کمبود سوخت روبرو شود.

وی اطمینان داد که روسیه هرگز خواستار کاهش یا افزایش بسیار شدید قیمت نفت نبوده است. به گفته وی ، 42 دلار در هر بشکه قیمتی است که اقتصاد این کشور با آن احساس راحتی می کند.

رئیس جمهوری روسیه جمع بندی کرد: «من معتقدم که به منظور ایجاد توازن در بازار نفت و کاهش تولید در نتیجه وضعیت کنونی جهان، لازم است تا بصورت جمعی تلاش کرد.»

پوتین با اشاره به اینکه همه چیز باید براساس اصل مشارکت اتفاق بیفتد، افزود: « شرکای ما درک می ‌کنند که صحبت می تواند بر سر کاهش سطح تولیدی باشد که قبل از بحران وجود داشت ، یعنی در سطح تولید در سه ماهه نخست سال جاری.»

در عین حال " دونالد ترامپ " رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر چه ایالات متحده فعلاً تحریم‌ها یا وظایفی را بر روسیه و عربستان سعودی تحمیل نکرده است، ولی در آینده ممکن است دست به چنین اقداماتی بزند.

وی تهدید کرد، در صورتی که مقامات مسکو و ریاض از "رفتار نادرست خود با واشنگتن" دست برندارند، چنین سناریویی قطعاً تحقق خواهد یافت.

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: «عوارض گمرکی پول زیادی برای کشور ما به همراه دارد. من پیش از این آنها را در رابطه با چین و سایر کشورها اعمال کرده ‌ا م. آیا به فکر اعمال دوباره چنین عوارضی هستم؟ خیر. آیا من این کار را در خصوص نفت انجام خواهم داد؟ بله ممکن است. آیا این کار را همین الان انجام خواهم داد؟ خیر.»

به گفته ترامپ ، فدراسیون روسیه و عربستان سعودی به قدری میزان تولید نفت خود را افزایش داده‌اند که نفت اکنون ارزان‌تر از آب شده است ، ولی وضعیت بازار به زودی آنها را مجبور به کاهش تولید خواهد کرد.