روسیه که از سال 2014 شاهد تهدیدهای روزافزون غرب به ویژه گسیل نظامیان و انتقال جنگ افزارهای ناتو و آمریکا به شرق اروپا و حتی کشورهای همجوار خود است، از برنامه ساخت یک سامانه جدید موشکی خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، برنامه بازگشت قطار اتمی با موشک های قاره پیما هر کدام به وزن حدود 47 تن، برنامه های دفاعی در مناطق مرزی با شرق اروپا و همچنین در تازه ترین اقدام طراحی سامانه موشکی پیشرفته میان برد از جمله تدابیر مورد نظر مسکو است که در صورت لزوم می تواند برای رفع خطرهای پیامد گسترش نفوذ غرب به نزدیک و هم مرز روسیه استفاده شود.

ادامه اجرای برنامه استقرار سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا (لهستان و رومانی)، حضور نظامیان ناتو در کشورهای بالتیکی لتونی، لیتوانی، استونی و همچنین گرجستان و مولداوی جمهوری های سابق شوروی سبب شده است بخشی از توان جنگی غرب تقریبا دیوار به دیوار روسیه قرار گیرد.

خبرگزاری ایتارتاس روز دوشنبه به نقل از یان نوویکوف مدیرکل کنسرسیوم «آلماز-آنتی» کارخانه بزرگ صنایع دفاعی روسیه نوشت که مسکو به نتایج کنونی بسنده نمی کند و در حال طراحی سامانه جدیدی برای موشک های برد متوسط است.

**برگه کالینینگراد:

همزمان روسیه گزینه استفاده از سامانه موشکی میان برد اسکندر را پیش رو دارد که بهترین نقطه استقرار آن برای هدف یابی و استفاده احتمالی، استان برون مرزی کالینینگراد در کناره دریای بالتیک نزدیک متحدان ناتو است که میزبان همیشگی یا زمان بندی شده نظامیان این پیمان و آمریکا هستند.

استان کالینینگراد خارج از سرزمین اصلی روسیه کنار بلاروس، لیتوانی و همچنین لهستان و نزدیک رومانی دو کشور عضو ناتو قرار دارد که ارتباط آن با سرزمین اصلی از دریای بالتیک انجام می شود.

این استان که تا پیش از جنگ دوم جهانی کوئینسبرگ نام داشت و بخشی از پروس شرقی متعلق به آلمان بود با بیش از 15هزار کیلومتر مربع مساحت در شرایط تهدیدهای حضور موشکی، پیاده نظام و پایگاههای نظامی ناتو و آمریکا نزدیک و حتی هم مرز خاک روسیه به راهبردی ترین منطقه این کشور برای مقابله و دفاع تبدیل شده است.

موقعیت ویژه کالینینگراد به عنوان سکوی هدف گیری بسیاری از بخش های سرزمینی اروپا که میزبان نیروهای ناتو و آمریکا هستند، اصلی ترین پیام روسیه به غرب به شمار می رود.

ناتو و آمریکا اکنون در منطقه بالتیک مجاور استان کالینیگراد شامل کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی نیرو دارند و همچنین واشنگتن سامانه های موشکی موسوم به سپر هوایی خود را در لهستان و رومانی مستقر کرده است که روسیه آن را تهدید کننده می داند.

همچنین اوکراین نزدیک کالینینگراد و جمهوری چک نیز همپیمان آمریکا هستند و مجموعه این کشورها حلقه نظامی غربی ضدروسی را تشکیل داده اند که در صورت افزایش تقابل نظامی می توانند به عنوان جای پای انجام عملیات از سوی غرب مورد استفاده قرار گیرند.

از این رو، روسیه برای مقابله با این تهدیدها، افزون بر بهبود توان دفاعی و جنگی خود در بخش های موشکی دوربرد، بمب افکن های قاره پیما، نیروهای هوافضا و دریایی می تواند از مزیت ویژه راهبردی کالینینگراد بهره بگیرد.

**بازگشت قطار اتمی به ساختار دفاعی:

از سوی دیگر، هفته پیش اعلام شد که سامانه موشکی جدید ویژه قطار هسته ای که «بارگوزین» نام دارد به موشک های قاره پیمای مشابه «یارس» یا «ار.اس.24» مجهز می شود.

یک مقام صنایع دفاعی روسیه چهارشنبه گذشته به خبرگزاری اینترفاکس گفت که موشک قاره پیمای جدید مراحل آزمایش مشخصات موشکی را در پایگاه فضایی پلستسک (در شمال غرب روسیه) با موفقیت سپری کرده و نخستین پرتاب شبه رزمی نیز سال 2017 انجام می گیرد.

موشک قاره پیمای جدید روسیه ویژه قطار هسته ای با مشارکت پژوهشگاه «تپلوتکنیک» مسکو (دست اندرکار تولید موشک ها و فناوری های موشکی) ساخته می شود.

بر اساس طرح ساخت سامانه موشکی بارگوزین، طول موشک قاره پیمای ویژه آن 22.5 متر و وزن آن کمتر از 47 تن است.

سامانه موشکی بازگوزین باید به گونه ای باشد که در واگن های قطار هسته ای جای گیرد و این قطارها نیز باید بتوانند در ریل معمولی تردد کنند.

مراحل طراحی این قطار به پایان رسیده و به زودی کار ساخت آن شروع می شود که انتظار می رود سال 2019 پایان یابد و نخستین قطار هسته ای به ارتش روسیه تحویل شود.

قطار هسته ای جدید شش موشک قاره پیما و آماده پرتاب خواهد داشت در حالیکه در مولودتس یا قطار موشکی دوره شوروی سه موشک قرار می گرفت.

مجموعه موشکی بارگوزین در قطاری معمولی با یک لکوموتیو مستقر می شود که تشخیص آن از هزاران قطار دیگر را ناممکن می کند.

ارتش شوروی سال 1987 نخستین قطار حامل موشک های قاره پیما را به خدمت گرفت و تا سال 1991 (زمان فروپاشی) تعداد این قطارها به 12 دستگاه رسید.

در چارچوب پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی روسیه و آمریکا به نام استارت-1، تمام قطارهای هسته ای روسیه نابود شدند.

قطارهای حامل موشک های قاره پیمای شوروی با توجه به متحرک و امکان استقرار در هر نقطه در حداقل زمان، موجب نگرانی شدید آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود.

موشک های اس.اس-24 بزرگترین موشک های قاره پیمای ویژه قطار اتمی شوروی با 104 تن وزن بود که برای حمل موشک های فوق سنگین به سه لکوموتیو نیاز داشت.

طرح گسترده سامانه موشکی آمریکا در قاره اروپا که واشنگتن به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی خارج از این قاره به اجرا درآورده است، موجب نگرانی روسیه شده است.

ˈموشک های قاره پیما بخشی از جنگ افزارهای سه گانه هسته ای شامل تسلیحات هوایی، دریایی و زمینی را تشکیل می دهد که مجموعه آن نظام بازدارنده اتمی روسیه است.

** هشدارهای روسیه:

ولادیمیر پوتین نیز چندی پیش اعلام کرد: افزایش توانمندی نیروهای مسلح روسیه موجب خشم کشورهای عضو ناتو شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه گفت که برنامه تجهیز ارتش این کشور و افزایش توان نظامی اجرا می شود و تغییرات در ساختار نیروهای مسلح و بهبودی وضع پرسنل همچنان ادامه می یابد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین به نقل از سخنان پوتین نوشت: توسعه بخش های مختلف نظامی مانند انفورماتیک، تجسسی و ارتباطات نیروهای مسلح روسیه مورد توجه ویژه است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست های مشترک فرماندهان نیروهای مسلح و مدیران صنایع دفاعی روسیه اظهار کرد: در مباحث این جلسه ها که منظم برگزار می شود، برنامه ها و اقدام هایی که باید صورت گیرد و تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز ارتش مورد توجه ویژه قرار دارد.

پوتین با بیان اینکه ارتش روسیه توانایی رزمی زیادی یافته است، گفت: تمرین ها، رزمایش ها و آزمایش های ناگهانی از پیش اعلام نشده برای بررسی توانمندی ها چند برابر بیشتر از قبل شده و در زمان حاضر نیروهای مسلح روسیه قدرت رزمی بالایی دارد و بسیار پیشرفته است.

رئیس جمهوری روسیه ادامه دادد: تمرین ها و افزایش توان رزمی نظامیان روسیه، نگرانی شرکای ما را در ناتو برانگیخته است، ولی معلوم نیست چرا از این موضوع دغدغه دارند در حالیکه برگزاری رزمایش طرف مقابل برای مسکو ناراحت کننده نیست.

وی ادامه داد: هیچ کشوری را تهدید نمی کنیم، زیرا روسیه به آن نیاز ندارد و پهناورترین کشور جهان است. ما نیازمند تامین امنیت میهن و ملت خود هستیم. ارتش توانایی انجام این وظیفه را دارد و به توسعه و افزایش توانمندی نیروهای مسلح نیز ادامه خواهیم داد