به گزارش الجزیره آتش‌بس دو هفته ای عربستان ممکن است نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه ریاض در تدارک پایان دادن به دخالتش در یمن و رسیدن به صلح است.

به گزارش مرور نیوز، وبگاه شبکه خبری «الجزیره» در تحلیلی نوشته عربستان سعودی به دنبال پایان دادن به جنگ یمن است و شیوع بیماری همه‌گیر کرونا ممکن است فرصت مناسبی در اختیار ریاض برای تحقق این هدف قرار دهد.

طبق این گزارش، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی روز ۹ آوریل به صورت یکجانبه برای دو هفته آتش‌بس اعلام کرد. این اقدام ائتلاف سعودی کمتر از دو هفته بعد از آن صورت گرفت که ریاض، حوثی‌ها ( جنبش انصارالله یمن ) را برای گفت‌وگوهای مستقیم به ریاض دعوت کرد.

الجزیره نوشته است: «این آتش‌بس ممکن است نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه ریاض در تدارک پایان دادن به دخالتش در یمن و رسیدن به صلح است. این تحلیل با تصمیم امارات متحده عربی در جولای ۲۰۱۹ برای خارج کردن نیروهایش از یمن و واگذاری کنترل جنوب یمن به متحدانش در "شورای انتقالی جنوب" و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی همخوانی دارد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «اما اکنون برای عربستان سعودی و متحدان این کشور آشکار شده که قادر به پیروزی در جنگ نیستند و به یک راهبرد فوری برای خروج نیاز دارند. همه‌گیری کرونا فرصت مناسبی در اختیار عربستان سعودی قرار می‌دهد تا به دلایل بشردوستانه و به صورتی آبرومندانه پایان خصومت‌ها را اعلام کند.»  

طبق این تحلیل، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی تمایل دارد از یمن خارج شود تا بتواند انرژی‌اش را روی بحران اقتصادی فراگیر در داخل کشورش و تهدید فزاینده شیوع کرونا متمرکز کند. مهم‌تر از همه او می‌خواهد اطمینان داشته باشد که رسیدنش به تاج و تخت پادشاهی بعد از پدرش، روالی مطمئن داشته باشد.

ملاحظات بن‌سلمان

الجزیره پس از اشاره به معادلات میدانی در جنگ یمن خاطرنشان کرده احتمالاً بزرگترین عاملی که ریاض را مشتاق به اتمام جنگ می‌کند اوضاع داخلی عربستان سعودی است.

در این تحلیل آمده است: «نگران‌کننده‌ترین مسئله برای حاکمان سعودی در حال حاضر شیوع ویروس کرونا است. طبق گزارش‌های رسمی ۳۶۰۰ نفر در این کشور به کووید-۱۹ مبتلا شده‌ و ۵۰ نفر جان باخته‌اند اما این بیم وجود دارد که اندازه واقعی بحران بسیار بزرگتر از این باشد.»

روز ۸ آوریل روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد حدود ۱۵۰ نفر از اعضای خاندان سلطنتی احتمالاً به این ویروس مبتلا شده‌اند و «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی و پسرش، محمد بن‌سلمان مجبور شده‌اند راهی کاخی در نزدیکی شهر جده شوند.

شیوع کرونا در زمانی اتفاق افتاد که محمد بن سلمان کارزاری را برای ساکت کردن مخالفانش در خاندان سلطنتی جهت هموار کردن مسیر صعودش به قدرت آغاز کرده بود و این مسئله خود نگرانی‌ها را درباره ثبات آل‌‌سعود تشدید کرده است.

ریاض، علاوه بر این، بر اثر رکود ناشی از همه‌گیری کرونا و افت محسوس قیمت نفت با بحران اقتصادی بسیار شدیدی روبرو است. صادرات نفتی ۸۰ درصد از منابع نفت عربستان را تشکیل می‌دهد و رسیدن قیمت نفت به یک دوم بهای سابق، منابع این کشور را محدود کرده است.

 به نوشته الجزیره، توانایی روزافزون حوثی‌ها (انصارالله) برای حمله به اهداف نظامی در نقاط مرزی و در داخل خاک عربستان سعودی هم به ایجاد وحشت عمومی دراین کشور منجر شده است. سپتامبر ۲۰۱۹، این گروه مسلح اعلام کرد هزاران نظامی عربستانی را در نبردهای مرزی به اسارت گرفته است. در ماه مارس حوثی‌ها علی‌رغم آنکه چندین سال متمادی هدف حملات هوایی بوده‌اند قادر به شلیک موشک‌های بالیستیک به سمت پایتخت عربستان سعودی بودند.

همه این ملاحظات، محمد بن سلمان را وا داشته‌اند به دنبال صلح در یمن باشد.