نیروهای مشترک عراق شهر تلعفر را از سه محور محاصره کرده‌اند و تیپ ۱۵ ارتش عراق وظیفه حمله به شهر را برعهده خواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، نیروهای بسیج مردمی عراق حضور خود را در منطقه تلعفر در غرب نینوا تقویت کرده تا تعداد بیشتری از روستاهای اطراف این منطقه را تحت کنترل خود درآورند تا به این منطقه یورش برده و آن را از اشغال داعش بیرون آورند.

در همین حال هشام الهاشمی یک تحلیلگر عراقی که مشاور دولت نیز است، گفت که نیروهای ارتش و پلیس که به تلعفر حمله خواهند برد ۳۵۰۰ تن از اهل تسنن و ترکمان‌های شیعه هستند.

از سوی دیگر خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای بسیج مردمی عراق حمله داعش به روستای جنوبی الشریعه در غرب تلعفر را دفع کردند.

در همین راستا، حسام الدین العبار، عضو شورای استانداری نینوا اعلام کرد که نیروهای مشترک عراق شهر تلعفر را از سه محور محاصره کرده‌اند و تیپ ۱۵ ارتش عراق وظیفه حمله به شهر را برعهده خواهد داشت.

به گفته العبار، حشد الشعبی در عملیات آزادی ده‌ها روستا در اطراف این شهر نقش داشته‌اند اما وظیفه ورود به شهر و پاکسازی آن به عهده ارتش خواهد بود.

حشد الشعبی که عملیات محور غرب موصل را برعهده دارند پیشتر توانستند مسیرهای امدادرسانی داعش بین سوریه و موصل را قطع کنند.

العبار گفت که داعش از غیرنظامیان در شهر تلعفر به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و مانع خروج آن‌ها از شهر می‌شود. زمانی هم که غیرنظامیان می‌خواهند از شهر خارج شوند آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

در همین حال جنگنده‌های عراقی مقر بزرگی را که برای بمب گذاری در ساحل چپ (شرق) موصل بود، منهدم کردند.

نیروهای عراقی همچنین مقر بزرگی را نشان دادند که در جریان آزادسازی موصل آن را شناسایی کرده‌اند که در این مقر مقادیر زیادی از مهمات، سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های دیگر و یک کامیون بمب گذاری شده بود.

نیروهای عراقی همچنین اعلام کردند که امنیت روستاهای نزدیک به محله شهرزاد را تامین کرده‌اند و محله‌های انتصار، الجدیدات المفتی، السلام، یونس السبعاوی و فلسطین را تحت کنترل خود درآوردند همچنین امنیت روستای علی راش تامین شده است که این روستا حدود چهار مایل از جنوب شرق موصل فاصله دارد.

فرماده ارشد عراقی اعلام کرد، نیروهای ویژه عراق تاکنون ۱۰۰۰ داعشی را از پای درآورده‌اند اما روند درگیری‌ها کند شده چرا که نیروهای داعش در بین مردم خود را مخفی کرده‌اند.

شش هفته بعد از حمله به موصل نیروهای عراقی بر نیمی از شرق موصل تسلط یافته و در مقابله با تک تیراندازها و عاملان انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده داعش از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر می‌روند.

"یگان طلایی" یگان ویژه نیروهای عراقی است که توانسته  از بخش شرق وارد موصل شود در حالی که ارتش و نیروهای پلیس فدرال و نیروهای پیشمرگ در شمال و جنوب شهر و شبه نظامیان شیعه از غرب شهر را محاصره کرده‌اند.

یگان مبارزه با تروریسم اواخر اکتبر به خطوط دفاعی داعش نفوذ کرد اما به دلیل حفظ جان غیرنظامیان پیشروی خود را کند کرده است.

سرلشکر عبدالغنی الاسدی، یکی از فرماندهان یگان‌های ویژه گفت: نیروها تاکتیک‌های خود را تغییر داده و برای حمایت از جان غیرنظامیان و قطع مسیرهای امدادرسانی افراد داعش تنها یک محله را در محاصره دارند.

وی افزود:‌ نیروها اکنون در مناطق مسکونی هستند و نمی‌توان به راحتی پیشروی کرد در شرق موصل از ابتدای درگیری‌ها ۹۹۰ داعشی کشته شده‌اند.

سرلشکر عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات نینوا نیز گفت مناطق دشت نینوا کاملا آزاد شده‌اند.

این مقام نظامی عراق افزود: نیروهای امنیتی عراق تا پاکسازی مناطق مختلف موصل تلاش خواهند کرد و دشت نینوا که منطقه‌ای وسیع در غرب شهر موصل است آزاد شده که جایگاهی تاریخی برای مسیحیان عراق است چون بسیاری از شهرها و روستاهایشان در آنجا واقع است.

یارالله به سومریه نیوز گفت: یگان نهم زرهی روستای الکصر در محور الزاب در شرق رود دجله را آزاد کرد.

همچنین نیروهای مبارزه با تروریسم بر محله القاهره و المصارف به طور کامل تسلط یافتند.