کره شمالی روز پنجشنبه اعمال تحریمهای جدید شورای امنیت سازمان ملل به خاطر برنامه های هسته ای و موشکی اش را محکوم کرده است.

به گزارش گروه بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی اقدام اخیر شورای امنیت در اعمال تحریمهای جدید را نقض حاکمیت خود ارزیابی کرده و هشدار داده است که این اقدام موجب تشدید تنش ها خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرده است که پیونگ یانگ قویا اعمال تحریمهای جدید شورای امنیت را رد می کند و بر این باور است که این اقدام تلاش دیگری برای نقض حاکمیت ملی کره شمالی از سوی شورای امنیت به شمار می رود، نهادی که تحت دستورات آمریکا فعالیت می کند.

در این بیانیه آمده است: آزمایش هسته ای سپتامبر کره شمالی با هدف مقابله با تهدیدات هسته ای آمریکا صورت گرفته است. اعمال تحریمهای جدید کره شمالی را مجبور نخواهد کرد تا دست از برنامه اتمی اش بکشد. این تحریمها تنها موجب تشدید تدابیر اتخاذ شده از سوی کره شمالی برای دفاع از خودش خواهد شد.

این تحریمها بیشتر درامدهای حاصل از صادرات زغال سنگ را هدف قرار می دهد.چین تنها کشوری است که اکنون از کره شمالی زغال سنگ خریداری می کند و با اعمال تحریمهای جدید مجبور خواهد شد تا 60 درصد واردات زغال سنگ از پیونگ یانگ به ارزش 700 میلیون دلار را کاهش دهد.

زغال سنگ تنها منبع مهم درآمدهای ارزی و صادراتی کره شمالی به شمار می رود. قطعنامه شورای امنیت همچنین صادرات مس، نیکل نقره و روی کره شمالی را نیز ممنوع خواهد کرد. ارزش صادرات این فلزات نیز 100 میلیون دلار در سال برآورد شده است.