ولید معلم در واکنش به قانون قیصر آمریکا بیان کرد این قانون برای هدف قرار دادن معیشت شهروندان سوریه طراحی شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شبکه خبری المیادین، ولید معلم وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی  نسبت به اظهارات جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا در سوریه و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص قانون قیصر واکنش نشان داده و آنها را دروغگو ارزیابی کرد. وی ابراز داشت که این قانون برای هدف قرار دادن معیشت شهروندان سوریه طراحی شده و قصد دارد تروریسم را مانند سال2011 به این کشور بازگرداند.

 وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: من نمی‌خواهم این قانون را کم‌اهمیت جلوه بدهم، اما ما همواره از دهها سال پیش تاکنون به تعامل با تحریم‌ها عادت کرده‌ایم. ما باید قانون قیصر را از یک تهدید به فرصتی برای دستیابی به خودکفایی و تعمیق همکاری با متحدان خود تبدیل کنیم.

المعلم ادامه داد که آنها دچار این توهم هستند که اقدامات یک جانبه آنها باعث تسلیم کردن سوریه می‌شود، ما اقداماتی را برای مقابله با این تحریم‌ها در دستور کار خود قرار داده و گفتگو با دوستان خود را برای تقابل با این قانون آغاز کرده‌ایم. عبور از این چالش ها ساده نیست، اما در عین حال غیر ممکن نیز نیست. وزیر خارجه سوریه ادامه داد که در گذشته اشتباهاتی صورت گرفته است اما چالش امروز نحوه تصحیح این اشتباهات و تحقق خودکفایی است.

وی در ادامه  بار دیگر قانون قیصر را مورد توجه قرار داده و تاکید کرد که این قانون قانونی برای افراد و گروههای ناامید است که به ویژه بعد از پیروزی های سوریه اعلام شده است، اما ما همچنان به مواضع خود در مقاومت ضد تروریسم ادامه می دهیم و معیشت ملت خود را با همکاری متحدان خود تامین خواهیم کرد. مقاومت برگرفته از نبض ملت سوریه است و آمریکایی‌ها به عنوان یک قدرت نامشروع استعماری و سرباری ضد برادران کرد ما مطرح هستند. آمریکا همواره از منافع اسرائیل حمایت می‌کند. من به کردها می‌گویم که از درس‌های گذشته عبرت بگیرند و بدانند که آمریکا همواره از حمایت متحدان خود شانه خالی می‌کند.

وی هدف از قانون قیصر را تاثیرگذاری بر انتخابات سوریه دانست و تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد سوریه قانون اساسی مانند قانون اساسی آمریکا و اسرائیل داشته باشد، اما این موضوع محقق نخواهد شد و ما اجازه مداخله آمریکا و کشور دیگر در روند سیاسی خود را نمی‌دهیم، چرا که کشوری مستقل هستیم. ملت ما قانون اساسی را می‌خواهد که تنها نیازمندی‌ها و آرمان‌های خودش را محقق کند. مرحله آینده مرحله‌ای برای تامین نیازمندیهای ملت و بهبود اوضاع معیشتی است تا قانون قیصر را به فرصتی برای خودکفایی سوریه تبدیل کند.

المعلم تاکید کرد که آمریکا هیچ اهمیتی به قوانین بین‌المللی نمی‌دهد، لذا ما برای ساختن آینده خودمان روی پای خود ایستاده ایم.

وزیر خارجه سوریه در ادامه به مواضع برخی طرف‌های منطقه‌ای در خصوص قانون قیصر اشاره و تاکید کرد که موضع اردن در خصوص عدم تأثیر قانون قیصر بر مبادلات تجاری سوریه با امان خوب و جسورانه بود.

وی ادامه داد: ما آماده همکاری با لبنان برای تقابل با این قانون هستیم اما این موضوع تنها با تمایل سوریه امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند تمایل مشترک است، البته چنین تعاملی تاکنون در طرف لبنانی مشاهده نشده و اگر آنها تمایل به همکاری داشته باشند، سوریه آماده همکاری است.

المعلم ادامه داد: ما ائتلاف محکمی با روسیه داریم و مواضع روسیه در حمایت از سوریه همچنان ادامه دارد و ما تقریباً به صورت روزانه با مسکو در حال رایزنی هستیم.

وی به مواضع ایران در خصوص قانون قیصر اشاره و تاکید کرد که هیئت ایرانی که چند روز پیش به دمشق سفر کرد، تاکید داشت که تهران سوریه را در برابر این قانون تنها نمی‌گذارد. اعزام نفتکش‌های تهران به ونزوئلا نیز اقدامی بسیار بزرگ بود که باید مورد توجه قرار گیرد. لذا ما مطمئن هستیم که متحدان و دوستان ما سوریه را تنها نمی‌گذارند. وی همچنین تاکید کرد که مناسبات سوریه با ایران بسیار عمیق است و همکاری با این کشور در  زمینه‌های مختلف ادامه دارد. ‎

ولید المعلم در بخش دیگری از سخنانش به تهدیدات آمریکا ضد امارات اشاره کرده و گفت ما از دو روز پیش تهدیدات جیمز جفری ضد اماراتی‌ها را شنیده‌ایم اما اگر اماراتی‌ها خودشان در این زمینه تصمیم گیرنده هستند، درهای دمشق به روی آنها باز است.

وزیر خارجه سوریه در ادامه سخنانش با اشاره به ترکیه  تاکید کرد که ترکیه به شمال عراق حمله کرده و مزدوران خود را برای به دست آوردن منابع نفتی اعزام کرده و اراضی سوریه را اشغال کرده است.

وزیر خارجه سوریه به مطالب مندرج در کتاب «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا اشاره و تاکید کرد: مطالب وی در خصوص سوریه در این کتاب صحیح است،  اما ما به آن توجهی نکردیم چرا که رفتار واشنگتن در قبال ما تغییر نکرده است. آمریکا قبل از اینکه بخواهد طرح گفتگو  با ما را مطرح کند باید رفتار خود را تغییر دهد.  قانون قیصر جلوی سوریه را حتی در زمینه خرید دارو جهت مقابله با بیماری کرونا می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سوریه به روند مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد تاکید کرد که جریان‌های دروغگو  به صورت پیگیر و مستمر از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و دلیل این مدعا نیز روند انتقال عناصر داعش به داخل عراق است.

وی هرگونه مداخله خارجی در فعالیت کمیته قانون اساسی را مردود دانسته و تاکید کرد که هیچ کدام از طرف‌هایی که نسبت به سوریه توطئه چینی کرده‌اند، نمی‌خواهند منابع مالی گروه‌های تروریستی را از بین ببرند.

ولید المعلم نسبت به تحولات لیبی نیز واکنش نشان داده و گفت: ما از آتش‌بس در لیبی حمایت کرده و خواستار آغاز گفتگوها هستیم همان طور که ما از ارتش ملی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه با گریزی به تحولات فلسطین و منطقه تاکید کرد که طمع‌ورزی‌های اسرائیل در فلسطین و منطقه هیچ حد و مرزی ندارد و ما برای حضور خود در کنار ملت فلسطین در جلوگیری از الحاق بخش‌‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی تاکید داریم.