روزنامه واشنگتن پست در آمریکا در گزارشی انتقادی نوشت یک واقعیت مشهود است و آن اینکه ترامپ بی شرف است.

به گزارش مرور نیوز، واشنگتن پست در یادداشتی با عنوان «ویژگی گمشده در ریاست جمهوری ترامپ»، به شباهت حال و هوای این روزهای آمریکا با آنچه که در «طاعون» اثر معروف «آلبر کامو» نویسنده فرانسوی می‌گذرد؛ می‌پردازد.

در اثر داستانی کامو نیز مردم گرفتار بیماری همه‌گیری شده‌اند که اگرچه «کرونا» نیست اما بشریت را به قرنطینه کشانده تا آنجا که درگیر محرومیت اقتصادی و انزوای اجتماعی شده‌ است.

اما نکته قابل تامل در این کتاب، حضور پزشکی است که به رغم همه ناملایمت به کار خود ادامه می‌دهد و در توضیح رفتارش بی آنکه به دنبال امتیاز گرفتن باشد؛ به گفتن جمله‌ای کوتاه اما پرمغز اکتفا می‌کند مبنی بر اینکه «مسئله قهرمان‌بازی در بین نیست. فقط پای شرافت جمعی در میان است». وقتی هم از او می‌پرسند که شرافت جمعی یعنی چه، در پاسخ می‌گوید «یکی همین که کارت را خوب انجام دهی».

در یادآوری داستان کامو با آن پزشک فروتنی که دم از «شرافت جمعی» می‌زند؛ در مقام مقایسه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ، کنایه‌ای نهفته است که موشکافی در آن خالی از لطف نیست.

واشنگتن پست با مرور رفتار، گفتار و تهدیدهای ترامپ از زمان آغاز بحران کرونا که با تعلل در واکنش به بحران، کوچک شمردن بیماری و به شوخی گرفتن آن به قیمت بازی با جان مردم همراه بود؛ از «شرافت» به عنوان حلقه گمشده دوره ریاست جمهوری ترامپ یاد می‌کند و می‌نویسد: سایر رؤسای جمهور آمریکا حداقل به ظاهر هم که شده خود را شریف جلوه می‌دادند.

اینکه رئیس‌جمهوری در جمع مردم ولو اینکه طرفدارش باشند، به یاوه‌گویی بیفتد و حتی به شوخی هم که باشد؛ هم‌وطنانش را به امتناع از دادن تست کرونا تشویق کند؛ نه تنها به منزله بازی با سلامت جامعه است بلکه نشانه ضعف در برقراری رابطه با آنها هم هست.

البته از این نمونه شوخی‌ها در توصیه‌های رئیس‌جمهور آمریکا کم نیست حال آنکه پیشنهاد وی مبنی بر خوراندن مواد شوینده به مبتلایان کرونا، در نوع خودش یک بمب خبری بود.

اکنون با گذشت ۳ ماه از بحران کرونا  که به قیمت جان بیش از ۱۲۰ هزار آمریکایی تمام شده، یک واقعیت مشهود است: بی‌شرفی ترامپ بیش از آنکه از بابت حسابگری‌های سیاسی باشد؛ یک ویژگی فردی است و نقش وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در ناسزاگویی، زیاده‌روی و نژادپرستی خلاصه می‌شود.

همین بی‌شرفی است که در نهایت به پاشنه آشیل ترامپ بدل خواهد شد و برای درک این موضوع کافی است به اعتراضات سراسری  که در واکنش به قتل «جورج فلوید» سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا رقم خورد نگاه کرد و به خاطر آورد که در این ماجرا نیز اظهارات نژادپرستانه ترامپ، آتش خشم مردم را این چنین تیز کرده است.