سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد اروپا شاهد افزایش آمار هفتگی مبتلایان به کرونا برای نخستین بار در چندماه گذشته بوده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از بی بی سی، همزمان با کاهش برخی محدودیت ها، سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد اروپا شاهد افزایش آمار هفتگی مبتلایان به کرونا برای نخستین بار در چندماه گذشته بوده است.

طبق اعلام این سازمان، در ۱۱ نقطه از اروپا از جمله ارمنستان، سوئد، مولداوی و مقدونیه شمالی، انتقال ویروس کووید-۱۹ شتاب گرفته و به جهش سریع بیماری منجر شده است.

هانس هنری کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در این خصوص گفت هشدار‌ها در مورد خطر بازگشت بیماری به واقعیت پیوسته است و اگر این روند مهار نشود، نظام‌های بهداشتی تا لبه پرتگاه به پیش خواهند رفت.

بنا به گزارش ها، دفتر سازمان جهانی بهداشت در اروپا آمار بیش از ۲.۶ میلیون نفر ابتلا و ۱۹۵ هزار نفر مرگ و میر را در ۵۴ کشور و هفت منطقه در سراسر این قاره، خاورمیانه و آسیای میانه به ثبت رسانده است.

هم اکنون در این منطقه روزانه تقریبا ۲۰ هزار مورد تازه و بیش از ۷۰۰ مورد مرگ گزارش می‌شود.

هانس هنری کلوگ در کنفرانسی مجازی تصریح کرد: هفته هاست که همزمان با تنظیم مقررات در کشور‌ها در مورد خطر جهش مجدد صحبت می‌کنم. در چندین کشور در اطراف اروپا، این خطر حالا تبدیل به واقعیت شده است. ۳۰ کشور شاهد افزایش موارد تازه در طول دو هفته اخیر بوده اند. در این میان، شتاب گرفتن واگیری در ۱۱ کشور به جهش خیلی قابل توجهی منجر شده که اگر مهار نشود بار دیگر نظام‌های بهداشتی را لبه پرتگاه می‌برد. 

یازده کشور و سرزمینی که پیشتر سازمان بهداشت جهانی شناسایی کرده بود، شامل ارمنستان، سوئد، مولداوی، مقدونیه شمالی، آذربایجان، قزاقستان، آلبانی، بوسنی و هرزگووین، قرقیزستان، اوکراین و کوزوو می‌شدند.

او گفت: ما باید برای پاییز آماده شویم، زمانی که ممکن است کووید-۱۹ با آنفلوآنزای فصلی، ذات الریه و سایر بیماری‌ها همزمان شود، چون این ویروس هنوز فعالانه در میان جمعیت‌ها در گردش است و معالجه‌ای موثر یا واکسنی موثر برای آن وجود ندارد.