نخست‌وزیر انگلیس به اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش مرور نیوز، « بوریس جانسون » نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه گفت، از اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور حمایت نمی‌کند زیرا به «ژست گرفتن» اعتقادی ندارد به نوشته نشریه «نیوز ویک»، جانسون در مصاحبه‌ای گفت، ترجیح می‌دهد به‌جای اعتراض کردن و نمادگرایی دست به اقدام عملی در مبارزه با نژادپرستی بزند.

نخست‌وزیر انگلیس گفت، این‌که مأموران پلیس در خلال اعتراضات علیه نژادپرستی زانو زده‌اند کار اشتباهی است و به نظر می‌رسد آن‌ها را مجبور به این کار کرده‌اند.

وی افزود نمی‌خواهد ببیند که مردم «مجبور به انجام کارهایی شوند که لزوماً نمی‌خواهند انجام دهند».

جانسون گفت، به‌جای زانو زدن در برابر اعتراضات «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، به‌دنبال انجام کارهایی است که موجب «تفاوت‌های عملی» شوند.

ماه گذشته انتشار فیلمی از قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور موج گسترده‌ای از اعتراض علیه نژادپرستی را به راه انداخت تا کنون نیز ادامه دارد.

این اعتراضات رفته رفته به دیگر کشورهای جهان از جمله انگلیس نیز کشیده شد. هزاران نفر از مردم انگلیس به اعتراض به قتل این سیاهپوست آمریکایی در «هاید پارک» در مرکز لندن تجمع کردند و با این جنبش اعلام همبستگی کردند.

تظاهرات‌ها با از بین بردن نمادهای نژادپرستی در شهرهای مختلف ادامه یافت. برای مثال تظاهرکنندگان در شهر «بریستول» در جنوب غربی انگلیس نیز مجسمه یک تاجر برده را در رودخانه انداختند.

جانسون در حالی از اقدام علیه نژادپرستی سخن می‌گوید که در دوران تصدی مقام شهردار لندن در یادداشتی نوشته بود آفریقایی‌ها اگر تحت سلطه انگلیس مانده بودند برایشان نفع بیشتری داشت.

وی همچنین یکی از اعضای کارزار تبلیغاتی همه‌پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بود که یکی از اهداف آن جلوگیری از ورود اتباع کشورهای آسیایی و آفریقایی به انگلیس بود.

اعضای این کمپین به رأی‌دهندگان هشدار می‌دادند اگر انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند و ترکیه نیز در آن عضو شود، شاهد موج مهاجرت شهروندان ترکیه به این کشور خواهند بود.