بیش از چهارمیلیون آمریکایی با امضای طوماری از اعضای مجمع برگزینندگان رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا به‌جای ترامپ به کلینتون رأی بدهند و ریاست کاخ سفید را به نامزد شکست‌خورده حزب دموکرات بدهند.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، حدود چهار میلیون و 700 نفر از مردم آمریکا با امضای یک طومار در سایت «Change.org»، از مجمع برگزینندگان رئیس جمهور آمریکا موسوم به الکترال کالج درخواست کرده‌اند تا به‌جای «دونالد ترامپ»، از «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کنند و با رأی به کلینتون، او را رئیس جمهور آمریکا کنند.

بر اساس این خبر، نوشتن این طومار توسط «دنیل برزنوف» استاد ایالت کالیفرنیا و در تاریخ 10 نوامبر آغاز شد آن هم در شرایطی که آرای مردمی کسب‌شده توسط کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا 2.5 میلیون بیش از آرای ترامپ بود.

این در حالیست که الکترال کالج قرار است در تاریخ 19 دسامبر 306 رأی خود را به ترامپ بدهد و بر اساس قوانین در آمریکا، بیش از 270 رأی از اعضای مجمع برگزینندگان برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لازم است تا وی پیروز ریاست در کاخ سفید شود.

اگر تمام اعضای این مجمع طبق خواسته ایالت خود رأی بدهند، در این صورت ترامپ رئیس جمهور می‌شود اما اعضای 14 ایالت در مجمع می‌توانند به‌نفع کلینتون رأی بدهند بدون آنکه هیچ مجازات قانونی برای آنها وجود داشته باشد.

مردم آمریکا در طومار خود نوشته‌اند که از 149 عضو مجمع که در این 14 ایالت هستند می‌خواهند که آرای ایالتی خود را نادیده بگیرند و به‌نفع کلینتون رأی بدهند.

حامیان پیروزی کلینتون تأکید دارند که ترامپ صلاحیت خدمت ندارد و بسیاری از آمریکایی‌ها را سپر بلا می‌کند و به‌دلیل عمل بی‌فکر، قلدری، دروغگویی، سابقه رفتاری نامناسب و بی‌تجربگی، انتخاب او به‌عنوان رئیس جمهور، برای مردم آمریکا خطرناک است و از آنجایی که کلینتون پیروز کسب آرای مردمی بوده است، باید رئیس جمهور شود.

تعدادی از اعضای مجمع برگزینندگان آمریکا نیز یک کمپین داخلی راه انداخته‌اند تا همکاران خود را متقاعد کنند که به‌جای ترامپ، به کلینتون رأی بدهند.

با این حال انتظار موفقیت این شورش بحث برانگیز نمی‌رود ولی قابل ذکر است که یک نفر از اعضای الکترال کالج از ایالت تگزاس ترجیح داد که به‌جای رأی دادن به‌نفع ترامپ، از سمت خود کناره‌گیری کند و اساس این کار را این‌طور اعلام کرد که رأی به‌نفع ترامپ به‌معنای خیانتش به ایمان مسیحی او است.

نقش مجمع برگزینندگان رئیس جمهور در دموکراسی آمریکا برای رأی دهندگانی که با پیروزی ترامپ در انتخابات ناامید و آشفته‌خاطر شده‌اند، به یک موضوع مهم تبدیل شده است.

بر اساس این خبر، 15 نوامبر گذشته بود که سناتور «باربارا بوکسر» از ایالت کالیفرنیا قانونی را ارائه کرد که بر اساس آن، اصلاحیه‌ای به قانون اساسی آمریکا وارد می‌شود و به این ترتیب نقش الکترال کالج در انتخابات آمریکا از بین می‌رود.

با این حال بعید است که این لایحه در کنگره‌ای که در حال حاضر مجلس سنا و نمایندگان آن در کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد، به تصویب برسد.

سایت Chang.org در سال 2007 میلادی تأسیس شد و از جمله درخواست‌های ثبت‌شده در این سایت، می‌توان به درخواست مارس 2012 مردم آمریکا برای پیگرد قانونی «جرج زیمرمن» قاتل «تریون مارتین» نوجوان 17ساله سیاه‌پوست آمریکایی اشاره کرد.