دستیار وزیر خارجه آمریکا نسبت به افتتاح فروشگاه ایرانی در ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی المصدر نیوز، «مایکل کوزاک» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی از افتتاح مگاصیص، نخستین فروشگاه ایرانی در ونزوئلا ابراز نگرانی کرد و گفت: من شک دارم ونزوئلا بتواند منافع زیاد از کنار ایران به دست آورد. ایران مایل به بازی در زمین طرف مقابل است. ایران مایل است در حالی به ونزوئلا جنس بفروشد که آن‌ها [مردم ونزوئلا] پولی برای خرید زیاد ندارد.

کوزاک در ادامه اظهاراتش که نشان‌دهنده عمق ناراحتی‌اش از افتتاح این فروشگاه بود، آن را نشانه «اتحاد کشور‌های رانده شده» دانست و مدعی شد ایران قصد ندارد ونزوئلا را از این شرایط نجات دهد و هشدار داد با این اقدامات خود را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد.

پیش از این، پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داد فروشگاه جدید مگاصیص روز چهارشنبه در شرق کاراکاس افتتاح شد. این فروشگاه از فناوری پیشرفته اسکنر‌های فرودگاهی برای تشخیص دمای بدن مشتریان در بحبوحه شیوع کرونا برخوردار است.

مگاصیص یک فروشگاه معمولی نیست، بلکه یک شرکت تجاری است که با مشارکت تجار ایرانی و ونزوئلایی تاسیس شده است. بیش از ۱۵۰ شرکت ایرانی تامین‌کننده کالا‌های این مجموعه هستند و بیش از ۲۰ شرکت ونزوئلایی نیز این فرآیند را تکمیل می‌کنند. در این فروشگاه بیش از دو هزار کالای ونزوئلایی و دو هزار و پانصد کالای ایرانی وجود دارد.

یکی دیگر از توافق‌های بین دو کشور، صادرات کالا از ونزوئلا به ایران ازجمله قهوه، چوب، انبه، دام زنده، آناناس و سایر محصولات است. این همکاری‌ها می‌تواند به تقویت مبادلات تجاری دو کشور کمک کند.

افتتاح این فروشگاه و محصولات ایرانی آن بیانگر حمایت ایران از ونزوئلاست، آن هم در شرایطی که هر دو کشور با اقدامات غیرقانونی آمریکا روبه‌رو هستند. ایران و ونزوئلا بار دیگر از حق تجارت آزاد و حاکمیت خود در برابر اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا دفاع کردند.