سفارت لبنان در آمریکا به ادعای ترامپ درخصوص حادثه بیروت واکنش نشان داد.

به گزارش مرور نیوز، سفارت لبنان در آمریکا اظهارات «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا درباره انفجار خونین در بندر بیروت را رد کرد این سفارتخانه در بیانیه‌ای که به نشریه «نیوز ویک» ارسال کرد نوشت: «تا آنجا که دولت لبنان می‌داند، تا به این لحظه شواهدی به‌دست نیامده است که نشان دهد این حادثه در اثر حمله‌ای عامدانه یا هرگونه بمب‌گذاری اتفاق افتاده باشد».

در این بیانیه آمده است: «شواهد اولیه حاکی از وقوع انفجار عظیم در یک انبار مواد شیمیایی است و تحقیقات درخصوص علت حادثه همچنان ادامه دارد».

یک مقام ارشد پنتاگون نیز به نیوز ویک گفت: «گزارش اولیه درباره انفجار مواد آتش‌زا بود اما گزارش ثانویه حاکی از وقوع انفجار در انبار مواد شیمیایی و سیلوی گندم است».

روزنامه «الجمهوریه» درخصوص علت وقوع این انفجار در سرمقاله خود نوشته است عامل احتمالی اول، ۲۷۰۰ تن ماده نیترات آمونیوم مصادره شده از یک کشتی است که از شش سال قبل در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت نگهداری می‌‎شده است. روایت دوم این روزنامه می‌گوید که رژیم صهیونیستی این انبار را هدف گرفته بویژه اینکه شاهدان عینی از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند.

دو مقام سابق «آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا (سی‌آی‌اِی) که در غرب آسیا مستقر هستند در این خصوص به نیوز ویک گفتند هیچ شواهدی دال بر وقوع حمله از سوی رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی از طرف نیوز ویک بیان داشت: «به رسانه‌های خارجی گزارش نمی‌دهیم و اظهار نظری نمی‌کنیم».

از سوی دیگر سه منبع مطلع در وزارت دفاع آمریکا نیز در رد ادعاهای ترامپ، به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفته‌اند که ارتش ایالات متحده هیچ شواهد و مدارکی ندارد که نشان دهد انفجار مهیب روز سه شنبه در بندر بیروت ناشی از یک حمله باشد.

 یکی از این مقامات پنتاگون گفت: «اگر نشانه هایی از این مساله بود آمریکا فورا تدابیری برای حفاظت از کارکنان و نیروهای خود در منطقه اتخاذ میکرد اما هیچ دستوری تاکنون صادر نشده است».

این اظهارات در حالی مطرح میشود که ترامپ روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که به نظر میرسد این انفجار ناشی از «یک حمله وحشتناک» باشد.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شده بود که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.

در پی انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت تا کنون مرگ بیش از یکصد نفر تایید شده و بیش از ۴۰۰۰ نفر نیز مجروح شده اند.

انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقایر زیادی از مواد آتش‌زا بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتداء انفجار کوچک و سپس انفجار شدید رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شدت انفجار در بندر بیروت به‌قدری مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند.

دیده‌بان زمین لرزه اردن اعلام کرد که نیروی انفجار بیروت معادل نیروی زلزله‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر بوده است.

«فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه با الجزیره گفته ۴۸ نفر از پرسنل سازمان ملل و ۲۷ نفر از خانواده‌های آنان در انفجار مهیب روز گذشته در بندر بیروت زخمی شده‌اند.

صبح امروز نیز دفتر دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت این سازمان به طور جدی در حال کمک به لبنان برای مقابله با پیامدهای این فاجعه است.