سرویس بین الملل- فرماندهی عملیات نینوا اعلام کرد، ارتش عراق موفق شد حمله انتحاری داعش را در منطقه شرقاط در جنوب موصل دفع کند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های عراق، فرماندهی عملیات نینوا اعلام کرد، ارتش عراق موفق شد حمله انتحاری داعش را در منطقه شرقاط در جنوب موصل دفع کند.

محله های الکفائات الثالثه و الرحمه در ساحل غربی موصل و روستاهای قره تپه، کوری غریبان، ابوجربوعه و الدراویش در محور شمالی موصل آزاد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم وابسته به ارتش عراق محله های الکفائات الثالثه و الرحمه را در ساحل غربی موصل آزاد کردند.

نیروهای یگان های محور جنوبی دستگاه مبارزه با تروریسم توانستند محله الکفائات الثالثه را به طور کامل آزاد کنند و نیروهای یگان شمالی آن نیز بخش عمده ای از محله الرحمه را آزاد کردند و در بخش های باقی مانده از این محله تروریست های داعش را به محاصره در آورده اند.

این در حالی است که نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم تنها سه محله دیگر تا رسیدن به شش پل مواصلاتی سواحل غربی و شرقی موصل فاصله دارند.
همچنین نیروهای لشکر شانزدهم ارتش عراق نیز در محور شمالی موصل روستاهای قره تپه، کوری غریبان، الدراویش و ابوجربوعه را آزاد کردند. ستاد تبلیغات جنگ با صدور بیانیه ای اعلام کرد : فرمانده عملیات قادمون یا نینوا (ای نینوا در راهیم) اظهار داشت: این عملیات نظامی نیز به تروریستهای داعش خسارتهای سنگین جانی و تجهیزاتی وارد کرد.

ساکنان موصل روز شنبه اعلام کردند از نزدیک به یک هفته پیش تا کنون نه جیره غذایی و نه سوخت دریافت کرده اند و ورود توده هوای سرد و بارانی، حاکی از زمستانی سرد برای بیش از یک میلیون غیر نظامی است که همچنان در مناطق تحت اشغال داعش زندگی می کنند.

با گذشت 47 روز از آغاز عملیات نظامی آزادسازی استان نینوا، نیروهای مشترک دستاوردهای میدانی بی سابقه ای را به ثبت رسانده اند زیرا در همه محورها پیشرویهای چشمگیری محقق کرده اند. این درحالی است که در برخی محورها پیشروی بسیار سخت بود اما به رغم دشواری عملیات نظامی، پیشروی صورت گرفت.

در محور جنوب غربی، نیروهای پلیس مرکزی عراق و یگانهای وابسته به آن توانستند نود و شش روستا را آزاد کنند و پنجاه و شش حلقه  چاه نفت را تحت کنترل درآوردند.

همزمان با پیشروی های این نیروها در این محور با همکاری و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش، دویست و سی و نه دستگاه خودروی بمب گذاری شده منهدم شد.

در محور جنوب شرقی نیز که یگان های لشکر نهم زرهی و تیپ سوم لشکر یکم ارتش در آنجا مستقر هستند، این نیروها توانستند پنجاه و چهار روستا را آزاد و چهار محله را در ساحل غربی پاکسازی کنند.

این نیروها در پیشروی های خود همچنین هفتاد و هفت دستگاه خودروی بمب گذاری شده را منهدم و مناطقی به مساحت نهصد و پنجاه کیلومتر مربع را پاکسازی کردند. این نیروها همچنین امنیت جاده الکویر به سمت کارخانه سیمان را برقرار کردند. در محور جنوب الزاب نیز یگانهای عملیات نینوا توانستند هفده روستا را آزاد و مناطقی به مساحت سیصد و بیست کیلومتر مربع را پاکسازی کنند. همچنین دوازده دستگاه خودروی بمب گذاری شده را در جنوب نهر الزاب منهدم کردند.

یگانهای لشکر شانزدهم پیاده نظام در محور شمالی نیز از آغاز عملیات موصل تاکنون، بیست و یک روستا را آزاد کرده اند، از جمله مناطق آزاد شده می توان به منطقه الشلالات و البعویزه و دجله مول اشاره کرد. همچنین منطقه ای به مساحت یکصد و دوازده کیلومتر مربع پاکسازی شد و  بیست و سه دستگاه خودروی بمب گذاری شده نیز در این محور با پشتیبانی نیروی هوایی منهدم شد.

در محور شرقی نیز نیروهای یگان مبارزه با تروریسم پانزده روستا را آزاد و بیست و سه محله را در ساحل غربی موصل پاکسازی کردند. شایان ذکر است تعداد کل محله های موصل پنجاه وشش محله است.

از سوی دیگر، نیروهای داوطلب بسیج مردمی نیز در سنجار ضمن برقراری ارتباط میدانی با نیروهای پیشمرگه، توانستند یکصد و سی روستا را آزاد کنند و فرودگاه تلعفر را تحت کنترل خود درآورند. همچنین هفتاد و پنج دستگاه خودروی بمب گذاری شده را در این محور منهدم کردند. مساحتی که نیروهای داوطلب مردمی پاکسازی کرده اند، بالغ بر هزار و هشتصد کیلومتر مربع است.