سرویس بین الملل- وزیر خارجه آمریکا در اجلاس سابان توافقنامه هسته‌ای با ایران را معاهده‌ای دائمی خواند و تاکید کرد که آمریکا گزینه‌های لازم برای برخورد با ایران درصورت نقض برجام را در اختیار دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل مرور نیوز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات خود در اجلاس سابان گفت: برجام از جنبه بازرسی‌ها و پروتکل پیشرفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقنامه‌ای دائمی است.

جان کری افزود: همان طور که مارتین ایندیک گفت: هیچ کس امروز نمی گوید و دست کم درباره ده تا پانزده سال صحبت نمی کند، از قضا من نیز بر این باورم که این(توافقنامه) دائمی است چون اگر زمانی آنها(ایرانی ها) به میزان ایکس بیش از سه و نیم درصد یا سه و شش دهم یا سه و هفت دهم درصد غنی سازی کنند ما بلافاصله مطلع خواهیم شد.

وی ادامه داد اگر آنها معادن اورانیوم بیشتری داشته باشند ما مطلع خواهیم شد چون معادن آنها را رصد می کنیم. اینها بخشی بیست و پنج ساله از توافقنامه هستند و بعد از این دوره نیز درباره بازرسی ها و پروتکل پیشرفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقنامه، دائمی است. من شخصا اطمینان دارم، آژانس بین المللی انرژی اتمی ما، نیز اطمینان دارد، جامعه اطلاعاتی ما نیز اطمینان دارد و وزارت دفاع ما اطمینان دارد که اگر آنها دست به‌کار شوند ما مطلع خواهیم شد البته این به معنی آن نیست که آنها دست به‌کار نخواهند شد. در این صورت (اگر دست به‌کار شوند) همه گزینه هایی که ما امروز در اختیار داریم در آن زمان نیز در اختیار ما قرار خواهد داشت.

جان کری افزود: پس چیزی که ما در اختیار داریم فرصتی است که خاورمیانه و منطقه را بازتعریف کنیم.