بر اساس اعلام حزب حاکم لیبرال دموکرات، نخست وزیر جدید ژاپن ۱۴ سپتامبر معرفی می شود.

به گزارش مرور نیوز و بنابر گزارش رسانه‌های ژاپنی، حزب حاکم لیبرال دموکرات این کشور روز ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) را برای رای‌گیری درباره جانشینی « شینزو آبه »، نخست‌وزیر این کشور که به دلیل حال نامساعد جسمی از سمت خود کناره گرفت، تعیین کرده است. رهبر جدید این حزب، به دلیل داشتن اکثریت پارلمانی، نخست‌وزیر ژاپن خواهد شد.

بنابر گزارش «مترو»، ۴ نامزد برای این سمت رقابت خواهند کرد. جانشین آبه با فهرستی از مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی از جمله اقتصاد راکد این کشور متاثر از بحران کرونا و تنش‌ها میان چین و آمریکا مواجه خواهد بود.

نتایج نظرسنجی دو رسانه ژاپنی نشان داده که «شیگرو ایشیبا»، وزیر دفاع سابق ژاپن محبوب‌ترین گزینه برای جایگزینی نخست‌وزیر مستعفی ژاپن بین مردم است.

اما بنابر گزارش‌ها در صورتی که ایشیبا که از منتقدان زبانی آبه بوده اعلام کاندیداتوری کند، در مقابل «یوشی‌هیده سوگا» دبیر ارشد کابینه ژاپن که از حمایت چندین جناح مهم در حزب حاکم برخوردار است، رقابت سختی را در پیش‌رو خواهد داشت.

شیگرو ایشیبا در نظرسنجی خبرگزاری «کیودو»، ۳۴ درصد از حمایت عمومی را به خود اختصاص داده و این در حالی است که تنها ۱۴ درصد از سوگا که محتمل‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری این کشور است، حمایت کرده‌اند.

در نظرسنجی شبکه تلویزیونی «تی‌وی توکیو» نیز ۲۸ درصد از ایشیبا، ۱۵ درصد از «تارو کونو»، وزیر دفاع کنونی و تنها ۱۱ درصد از سوگا حمایت کرده‌‌اند. «فومیو کیشیدا» رئیس حزب لیبرال دموکرات که از قصد خود برای نامزدی این سمت خبر داده نیز در هر دو نظرسنجی در جایگاه آخر قرار گرفت.

ژاپن نخست‌وزیر خود را با رأی مردمی انتخاب نمی‌کند. بر اساس سیستم پارلمانی ژاپن، قانونگذاران این کشور، معمولاً فردی را به عنوان نخست‌وزیر منصوب می‌کنند که رهبر یک حزب حاکم باشد.

روز جمعه آبه شینزو در یک نشست خبری با اشاره به وضعیت ویروس کرونا در ژاپن، از کناره گیری خود از قدرت به دلیل وضعیت جسمانی خود خبر داد.