گروه طالبان از سوی مقامات افغانستان به نقض توافق‌نامه صلح متهم شد.

به گزارش مرور نیوز، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان و برخی از کارشناسان نظامی، گروه طالبان را به نقض توافق‌نامه صلح دوحه، متهم می‌کنند همچنین صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری، در یک نشست خبری، با اشاره به گزارش اخیر روزنامه‌ نیویورک تایمز، گفت که گروه طالبان، توافق‌نامه صلح دوحه را نقض کرده است.

روزنامه‌ نیویورک تایمز، به تازگی، به نقل از سه مقام آمریکایی، گزارش داد که طالبان در اواخر ماه جولای سال جاری، بر پایگاه نظامی «بسشن» در هلمند و یک پایگاه هوایی مشترک نیرو‌های افغانستان و آمریکا که در فاصله‌ دورتر از این پایگاه قرار دارد، چندین راکت شلیک کرده‌‌اند.

صدیقی گفت: «بارها گفته‌ایم که طالبان توافق‌نامه‌ دوحه را نقض کرده‌اند. در توافق‌نامه قطر، آمده است که طالبان در چند روز آینده وارد مذاکره با دولت شود، خشونت را کاهش دهند، بر شهرها و شهرستان‌ها حمله نکند. تنها جایی که طبق توافق‌نامه عمل کردند، حمله بر آمریکایی‌ها بود که آن را هم نقص کردند.»

این نخستین گزارش از حمله‌ تروریستی طالبان بر مرکز نظامیان آمریکایی، پس از امضای توافق‌نامه صلح با آمریکا، ماه فوریه در قطر است.

پیش از این، مقام‌های محلی در ولایت قندهار، گفته بودند که اعضای طالبان، بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی و دفاعی در ساحات «طغرا» و شهرستان خاکریز این ولایت، حمله‌ کردند. نیروهای حمایت قاطع، در پاسخ به این حملات طالبان، ۲۰ عضو این گروه را در یک عملیات کشتند.

جمال ناصر بارکزی، سخنگوی فرماندهی پلیس قندهار، در آن زمان گفته بود که حمله طالبان، با تلفات سنگینی بر این گروه، پاسخ داده شده بود و یک خودرو و مقداری سلاح و مهمات نیز به دست نیروهای امنیتی افتاد.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، در ۱۶ خرداد، در حسای توئیتری خود نوشت: «این دو حمله‌، به منظور مختل کردن برنامه‌‌های طالبانی که قصد داشتند بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولایت‌های فراه و قندهار حمله‌ کنند، انجام شده است.»

لگت، افزوده بود که حمله‌ اول در ولایت قندهار، زمانی انجام شد که ۲۵ عضو طالبان، آماده حمله‌ بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی بودند.

ههمچنین به گفته او، حمله‌ دیگر در ولایت فراه، در حالی انجام شد که طالبان، قصد حمله بر یک پاسگاه نیروهای امنیتی را داشتند.

سانی لگت، در مورد رقم دقیق تلفات اعضای طالبان در حملات قندهار و فراه، چیزی نگفته بود.

از سویی هم، کارشناس‌های نظامی، به این باورند که توافق‌نامه آمریکا – طالبان، با چالش‌های زیادی مواجه است. در این توافق‌نامه، روی کاهش خشونت‌ها تأکید صورت گرفته بود؛ اما طالبان به این موضوع تمکین نکرده‌‌اند.

گفتنی است که نیرو‌های خارجی، پس از امضای توافق‌نامه‌ی دوحه، چندین‌بار مواضع طالبان را هدف حملات هوایی قرار دادند. نیرو‌های خارجی هدف از انجام این حملات را، حمایت از نیرو‌های دولتی افغانستان و عقب‌زدن حمله‌ طالبان عنوان کرده اند.

از سویی دیگر نیز، گروه طالبان نیز، ایالات متحده‌ آمریکا را بارها به نقض توافق‌نامه‌ دوحه متهم کرده است.

توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، در دهم اسفند سال گذشته، در قطر امضا شد. بر اساس این توافق‌نامه، اعضای طالبان و نیروهای آمریکایی، نباید علیه یکدیگر حمله‌ نظامی انجام بدهند.