سرویس بین الملل- وزیر امورخارجه آلمان گفت: صلح در اروپا با مخاطره جدی مواجه است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آلمان، والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های این کشور با اشاره به تحولات جهانی گفت که سرنوشت جهان امروزه دیگر فقط در مسکو و واشنگتن تعیین نمی‌شود.

روز پنجشنبه وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در هامبورگ دیدار خواهند داشت. برای جولای آینده هم مقامات گروه 20 نشستی را برنامه‌ریزی کرده‌اند. اشتاین‌مایر در مورد راهکارهایی که می‌توان با توجه به مسایل جهانی مورد توجه قرار داد به روزنامه آلمانی آبندبلات گفت که نگاهی به نقشه جهان کافی است تا مشخص شود که زمانی برای استراحت نیست و این مسئله در تحولات سوریه، اوکراین، عراق، لیبی و حتی اروپا خود را نشان می‌دهد.

وی با توجه به انتخاب ریاست‌جمهور آتی آلمان و اینکه او نامزد اصلی تصدی این سمت است گفت: امروزه برای من اتاق کوچکی باقی مانده است که در آن درباره وظایف آینده‌ام فکر می‌کنم.

وزیر خارجه آلمان افزود: صلح در اروپا بار دیگر به خطر افتاده است و سازمان امنیت و همکاری اروپا که تنها سازمان هوادار اروپایی است و تمامی کشورهای شرق و غرب به همراه آمریکا و کانادا متفق‌القول هستند که امنیت اروپا و صلح موضوعی است که باید درباره آن صحبت کرد.همچنین در دوران اینترنت و ویدئوکنفرانس می‌توان چالش‌ها و درگیری‌ها را مورد بررسی قرار داد.

این سیاستمدار آلمانی افزود: ایجاد سازمان امنیت و همکاری اروپا مربوط به زمانی است که بر جنگ سرد غلبه شده بود و اکنون باید از زمان استفاده کرد تا از بازگشت به گذشته جلوگیری شود ما نباید بار دیگر اجازه بدهیم که میان غرب و شرق در اروپا فاصله بیافتد و به همین دلیل اکنون این سازمان مهمتر شده است. ما اکنون دوران سختی از بحران را تجربه می‌کنیم که تضاد منافع قدرت‌های بزرگ بار دیگر مشهود شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرنوشت جهان دیگر فقط در مسکو و واشنگتن تعیین نمی‌شود.جهان بسیار متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده است و بسیاری از بازیگران منطقه‌ای در پی منافع خود هستند و نمونه آن را می‌توانیم در شرایط وحشتناک سوریه ببینیم.

اشتاین‌مایر به نقض موارد متعددی از آتش‌بس در شرق اوکراین با وجود توافق مینسک اشاره کرد و با اشاره به دیدار هفته گذشته با همتایان فرانسوی، روسی و اوکراینی در این مورد گفت: طرف های درگیر می‌خواهند تا کمیته‌ جهانی صلیب سرخ درباره تبادل اسرا اقدام کند و من امیدوارم که این اقدام پیش از کریسمس عملی شود.

وزیر خارجه آلمان گفت: روسیه موضع ما را می‌داند و آنهم این است که تحریم‌ها به خودی خود هدف نیستند و اگر توافق مینسک اجرایی شود، برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند مد نظر قرار گیرد.